Business & Finance Πέμπτη 3/11/2022, 21:34
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Πλακιωτάκης: Ευοίωνες οι προοπτικές της κρουαζιέρας για το 2023

Πλακιωτάκης: Ευοίωνες οι προοπτικές της κρουαζιέρας για το 2023

«Φέτος θα ξεπεράσουμε σε επίπεδο αφίξεων κρουαζιερόπλοιων το 2019, όπου τότε είχαμε περίπου 3.980 προσεγγίσεις, ενώ αυτή την χρονιά θα έχουμε περισσότερες από 4.500 προσεγγίσεις. Μάλιστα οι προοπτικές είναι πολύ ευοίωνες και για το 2023, που προβλέπεται να είναι μία ανοδική χρονιά. Ενδεικτικά, για το λιμάνι του Πειραιά, οι προοπτικές είναι να έχουμε 15% περισσότερες αφίξεις από ότι το 2022, ενώ το ίδιο προβλέπεται και για το Ηράκλειο και για την Κέρκυρα, αλλά και για άλλες περιοχές της Ελλάδας».

Αυτά τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, μιλώντας απόψε στο συνέδριο για τον τουρισμό, #RouteLab, που πραγματοποιείται για δεύτερη ημέρα στο θεματικό πάρκο Ξυστρή στον Πύργο και το διοργανώνει ο δήμος Πύργου σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος, την Περιφερειακή Ένωση Δήμων Δυτικής Ελλάδας και τον τηλεοπτικό σταθμό ‘ΙΟΝΙΑΝ TV’.

Όσον αφορά στις ενέργειες του υπουργείου Ναυτιλίας για την κρουαζιέρα, ο Γιάννης Πλακιωτάκης είπε ότι «κινούμαστε σε δύο επίπεδα» και εξήγησε:

«Πρώτα από όλα κινούμαστε σε επίπεδο ψηφιακού μετασχηματισμού με την εισαγωγή της πλατφόρμας που θα εκσυγχρονίσει και θα αναβαθμίσει το επίπεδο παροχής λιμενικών υπηρεσιών από τους παρόχους.

Δεύτερον, έχουμε το πολύ σημαντικό σύστημα οργάνωσης των αφίξεων και των αναχωρήσεων της κρουαζιέρας, που θα βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό τον κλάδο».

«Επιπλέον», συνέχισε, «εξασφαλίσαμε από το ΕΣΠΑ και από το ταμείο ανάκαμψης πάνω από 200 εκατομμύρια ευρώ για αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών ιδιαίτερα σε νησιωτικούς δήμους, ενώ προχωρά η πολύ μεγάλη στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης για την αξιοποίηση των περιφερειακών λιμένων της χώρας μας».

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε ότι «είναι σε εξέλιξη τέσσερις μεγάλοι διεθνείς διαγωνισμοί, όπου μάλιστα στους δύο αυτούς έχουμε προσωρινό ανάδοχο, γεγονός που επιβεβαιώνει την ορθότητα της στρατηγικής μας επιλογής να αξιοποιήσουμε τους περιφερειακούς λιμένες, όπου σε αυτούς περιλαμβάνονται και υποδομές κρουαζιέρας».

Παράλληλα, αναφέρθηκε και σε ένα ακόμη, όπως είπε, σημαντικό τομέα που είναι «οι νέοι περιβαλλοντικοί κανόνες, οι οποίοι επηρεάζουν την λειτουργία των πλοίων και θα πρέπει να συμβαδίζουν με τις υποδομές στην στεριά», συμπληρώνοντας: «Αυτή τη στιγμή είμαστε σε διαπραγμάτευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη δημιουργία μηχανισμών υποστήριξης, με σκοπό την δρομολόγηση έργων ‘πράσινων’ υποδομών στα λιμάνια. Διότι η πλειοψηφία των κρουαζιερόπλοιων θα μπορεί μέχρι το 2028 να συνδεθεί με ενεργειακές υποδομές στη στεριά, έτσι ώστε όταν σβήνουν οι μηχανές να μπορούν να λειτουργούν με ηλεκτρισμό. Επομένως, τα λιμάνια μας θα πρέπει να προετοιμαστούν . Ήδη έχουμε τα πρώτα κρουαζιερόπλοια με καύσιμα LNG και μεθανόλη, καθώς πάμε σε μία συνολική μεταρρύθμιση και της κρουαζιέρας, όπου η Ελλάδα πρωτοπορεί σε παγκόσμιο επίπεδο».

Επίσης, είπε ότι «υπάρχει σχέδιο από την πλευρά της κυβέρνησης και σε επίπεδο μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών, έχοντας πλέον ξεπεράσει τις ιδεοληψίες του παρελθόντος, όταν μιλάμε για αξιοποίηση λιμένων και μαρινών, που μας είχαν φέρει πίσω ως χώρα, αλλά και ως κοινωνία».

«Φιλοδοξία μας είναι να γίνει η Ελλάδα το κέντρο του παγκόσμιου yachting»

Κατά την διάρκεια της ομιλίας του, ο Γιάννης Πλακιωτάκης αναφέρθηκε και στον χώρο των σκαφών αναψυχής, λέγοντας ότι «είναι ένας μοναδικός κλάδος, όπου η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα του κόσμου, για αυτό και φιλοδοξία μας είναι να γίνει η Ελλάδα το κέντρο του παγκόσμιου yachting».

Όπως σημείωσε, «σύμφωνα και με τα τελευταία επίσημα στοιχεία, η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή ο πρώτος παγκόσμιος προορισμός σε σκάφη πάνω από 35 μέτρα, καθώς πρόκειται για σκάφη τα οποία ενοικιάζονται από 500 ευρώ μέχρι και ένα εκατομμύριο ευρώ την εβδομάδα».

Ακόμη, ο Γιάννης Πλακιωτάκης τόνισε ότι «υπάρχει σχέδιο και για τα λιμάνια μας και για τις μαρίνες μας, για αυτό και είμαι πολύ αισιόδοξος ότι η Ελλάδα τόσο στην κρουαζιέρα, όσο και στον χώρο των σκαφών αναψυχής, μπορεί να είναι από τους κορυφαίους προορισμούς στον κόσμο».

Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναφέρθηκε στην εφαρμογή του νέου ευρωπαϊκού κανονισμού, που αφορά τους νέους συνοριακούς σταθμούς ελέγχου, λέγοντας ότι «στην θάλασσα έχουμε 61 θεσμοθετημένα σημεία» και πρόσθεσε:

«Η παράταση που έχουμε πάρει σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι μέχρι τέλη Μαΐου του 2023,ενώ προσφάτως περάσαμε μία νομοθετική ρύθμιση με την οποία το ΤΑΙΠΕΔ θα αναλάβει για λογαριασμό του υπουργείου Ναυτιλίας, την επικαιροποίηση των μελετών, την σύνταξη των μελετών όπου δεν υπάρχουν, αλλά και την υλοποίηση των έργων, διότι έχει πολύ πιο ευέλικτες διαδικασίες».

Meetlab – Στο επίκεντρο η ηλεκτρονική πλατφόρμα τουριστικής προβολής

Σημειώνεται ότι η δεύτερη ημέρα του Routelab ξεκίνησε με το Meetlab, και το λόγο πήραν ο Θεόδωρος Καμπέρος, προϊστάμενος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Δυτικής Ελλάδας, ο Γιώργος Μαγκανάρης, στέλεχος του ΠΕΔ Δυτικής Ελλάδος, και ο Ιωάννης Ορλώφ, υπεύθυνος διαχείρισης-διάχυσης Τουριστικής Πληροφορίας ΠΕΔ Δυτικής Ελλάδας.

Στο επίκεντρο η ηλεκτρονική πλατφόρμα τουριστικής προβολής, το νέο σύγχρονο εργαλείο που έχουν στην διάθεση τους όλοι οι δήμοι της δυτικής Ελλάδας. Στόχος της πλατφόρμας είναι η τουριστική προβολή του τόπου η οποία δίνει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να γνωρίσουν τα αξιοθέατα του κάθε Δήμου, ενώ ταυτόχρονα τους προτείνει ολοκληρωμένες τουριστικές διαδρομές. Ο επισκέπτης μέσα από την πλατφόρμα έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει θεματικές διαδρομές με βάση τα προσωποποιημένα του ενδιαφέροντα. Ο κύριος Καμπέρος δήλωσε χαρακτηριστικά πως μέσα από τον ηλεκτρονικό τουριστικό οδηγό αναδεικνύεται η σύγχρονη τάση στον τουρισμό οι οποίες δεν είναι άλλες από τις τουριστικές διαδρομές αφού ο σύγχρονος επισκέπτης αναζητά προτάσεις. Ο κύριος Μαγκανάρης, με αφορμή την παρουσία του στο συνέδριο που αφορά την ανάδειξη του τουρισμού στην περιοχή της Ηλείας και προκειμένου να καταλάβουμε καλύτερα πως αποτυπώνεται στην πράξη η χρήση της εφαρμογής έδειξε την ταξιδιωτική διαδρομή Πύργος – Κατάκολο. Παρακολουθήσαμε όλοι μαζί τι μπορεί να δει ο ταξιδιώτης σε όλη αυτή τη διαδρομή. Ο κύριος Ορλώφ που αποτελεί τον μεσάζοντα μεταξύ της περιφερειακής ένωσης δήμων και του κόσμου που θα πάρει στα χέρια του αυτόν τον ηλεκτρονικό τουριστικό οδηγό, δήλωσε πως η συγκεκριμένη εφαρμογή είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο για τους δήμους, αναπτυσσόμενο και υψίστης σημασίας.

Την ενότητα έκλεισε ο κύριος Κουμανάκος παρουσιάζοντας την έρευνα για τις χρηματοοικονομικές επιδόσεις τουριστικών επιχειρήσεων από όλο τον κόσμο η οποία πραγματοποιήθηκε μεταξύ 2017-2019 και κατατάσσει την Ελλάδα στην 3η θέση, με βάση τη συνεισφορά του τουρισμού στο ΑΕΠ. Ωστόσο η ίδια έρευνα αποδεικνύει ότι οι επιχειρήσεις της χώρας δεν έχουν κερδοφορία, αντιθέτως έχουν ζημιές.

Roundtable Discussion – η πολιτική είναι αυτή που καθορίζει τις υποδομές και τις μορφές του τουρισμού

Στην επόμενη θεματική ενότητα Roundtable Discussion, οι βουλευτές του Νομού Ηλείας είχαν την ευκαιρία να μιλήσουν για την πολιτική και την τοπική ανάπτυξη του τόπου. Στο τέλος της τοποθέτησής τους, ο Επίκουρος Καθηγητής του Ιονίου Πανεπιστημίου, Ναούμ Μυλωνάς, μίλησε για την έρευνα που πραγματοποιεί το πανεπιστήμιο, για το νέο στρατηγικό σχέδιο της τουριστικής ανάπτυξης.

Για να αναπτυχθεί ο τουρισμός χρειάζεται η πολιτική, διότι η πολιτική είναι αυτή που καθορίζει τις υποδομές, αλλά και τις μορφές του τουρισμού. Τα τελευταία χρόνια ο βιωματικός τουρισμός, δηλαδή ο τουρισμός εμπειρίας, έχει αναδειχθεί ως ένας από τις πιο σημαντικές μορφές τουρισμού. Η κ. Διονυσία Αυγερινοπούλου, βουλευτής Ηλείας ΝΔ στην τοποθέτηση της αναφέρθηκε στο λιμάνι του Κατακόλου και τις προσπάθειες που κάνει η Κυβέρνηση για να το αναβαθμίσει και να το αναδείξει. Στη συνέχεια η ίδια μίλησε για τις διαφορετικές θεματικές ενότητες του τουρισμού που αναπτύσσονται στον νομό, όπως ο οινοτουρισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός ακόμα και ο περιβαντολλογικός τουρισμός, με τον οποίο ο επισκέπτης γνωρίζει τη βιοποικιλότητα του τόπου, όπως τα ποτάμια, τα δάση, τις λίμνες κ.α. Η κ. Αυγερινοπούλου είπε χαρακτηριστικά «Η Ελλάδα είναι κατάλληλη για τουρισμό εμπειρίας, άλλωστε δεν είναι τυχαίο πως κατά την διάρκεια της πανδημίας θεωρούμενη ως μια ασφαλή χώρα, έχει αναπτύξει το ΑΕΠ που προέρχεται από τον τουρισμό».

Για τον σχεδιασμό της Κυβέρνησης και τις διαφορετικές κινήσεις που θα μπορούσε να είχε κάνει για να επιτύχει μία καλύτερη εικόνα στον τουρισμό της Ηλείας, αναφέρθηκε στην εισήγησή του ο κ. Διονύσιος Καλαματιανός, βουλευτής Ηλείας ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., από τη σκηνή του Routelab. Ο κ. Καλαματιανός τόνισε πως «Πρέπει να υλοποιηθεί ένα σχέδιο που θα αξιοποιήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα και θα αυξήσει την τουριστική δραστηριότητα πάντα με επίκεντρο τον άνθρωπο και την προστασία του περιβάλλοντος… Έχουμε χρέος».

Ο κ. Μιχάλης Κατρίνης, βουλευτής Ηλείας ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής και Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Κόμματος, επικεντρώθηκε στα έργα υποδομών τα οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ανάπτυξη του τουρισμού. Όπως είπε και ο ίδιος «Τα τρένα περνούν και οι ευκαιρίες χάνονται… Η δυτική Ελλάδα υστερεί σημαντικά στις πρωτοβουλίες και τις ευκαιρίες που έχουν δοθεί το προηγούμενο διάστημα».

Τη θεματική ενότητα Roundtable Discussion, έκλεισε ο κ. Ναούμ Μυλωνάς, επίκουρος Καθηγητής Ιονίου Πανεπιστημίου. «Αυτό που βλέπουμε τελευταία είναι να αποδομείται το μοντέλο του κλασικού τουρισμού, γιατί όλοι οι τουρίστες έχουν την ροπή να εμπλέκονται σε συναρπαστικές περιπέτειες και έμπειρες», τόνισε ο ίδιος.

Fireside chats – διασύνδεση του αγροδιατροφικού τομέα, της γαστρονομίας και του τουρισμού

Στην επόμενη ενότητα του Routelab «Fireside chats» είδαμε το θέμα της ανάπτυξης του αγροδιατροφικού τομέα σε συνάρτηση με τον τουρισμό. Ο Κυριάκος Μπαμπασίδης, Αντιπρόεδρος ΟΠΕΚΕΠΕ, καθώς και ο Θεόδωρος Βασιλόπουλος Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης Δυτικής Ελλάδας, αντάλλαξαν απόψεις για τις δράσεις και τις στρατηγικές που θα πρέπει να υιοθετηθούν, για την πιο αποτελεσματική διασύνδεση του αγροδιατροφικού τομέα, της γαστρονομίας και του τουρισμού.

Ο κ. Μπαμπασίδης τόνισε πως «Χωρίς τη διασύνδεση του αγροτικού τομέα με τον τουρισμό δεν θα έχουμε επιτυχία. Πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί και σε τοπικό επίπεδο». Ο κ. Βασιλόπουλος από τη δική του θέση, επικεντρώθηκε στο θέμα της ανάδειξης των τοπικών προϊόντων, «Όταν λέμε ότι πρέπει να συνδέσουμε τα αγροτικά προϊόντα με τον τουρισμό, εννοούμε πως πρέπει να πιέσουμε στα προγράμματα leader και να επιβάλλουμε να χρησιμοποιούνται μόνο ελληνικά προϊόντα. Η πολιτεία πρέπει να θέσει νέους νόμους, εδώ στη χώρα μας επικρατεί ένα μπάχαλο», είπε χαρακτηριστικά.

Η κρουαζιέρα μετά την πανδημία

Στο research lab με τίτλο «Η κρουαζιέρα μετά την πανδημία» ο Γιώργος Βαγγέλας, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, ο Γιώργος Τελώνης, τουριστικός πράκτορας και Επίτιμος Πρόεδρος Ναυτικών Πρακτόρων Λιμένος Πατρών, καθώς επίσης και ο Σωτήρης Βαρελάς Επίκουρος Καθηγητής του πανεπιστημίου Πειραιά, μίλησαν για τις προοπτικές εξέλιξης και αναβάθμισης της κρουαζιέρας.

Όλοι συμφώνησαν στην καλή προετοιμασία και πρόβλεψη που χρειάζεται προκειμένου το μέλλον της συγκεκριμένης βιομηχανίας να είναι ευοίωνο. Συγκεκριμένα, ο κύριος Βαγγέλας ανέφερε μεταξύ άλλων ότι η κρουαζιέρα θα επανέλθει στα δεδομένα προ πανδημίας το 2024-2025 και όπως τόνισε υπάρχει δυναμική στην Ελλάδα το ζήτημα είναι να δούμε πως μπορούμε να μεγιστοποιήσουμε την ωφέλεια. Ο κύριος Τελώνης από την πολύχρονη εμπειρία του στο χώρο, κατέθεσε ότι η συγκεκριμένη βιομηχανία υπέφερε περισσότερο από κάθε άλλον κατά την διάρκεια της πανδημίας. Θα ανακάμψει όμως και θα είναι δριμύτερη. Στην συνέχεια όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν πως υπάρχει ανάγκη στον τομέα των υποδομών και πως πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην υγιεινή και την ασφάλεια. Ο κύριος Βαρελάς, υπέδειξε ότι ο σύγχρονος επισκέπτης αναζητά βιώσιμες πρακτικές και αυτό το νέο περιβάλλον που αναπτύσσεται μετά την πανδημία θα έχει μεγάλες προκλήσεις.

Η μεγάλη πρόκληση της κρουαζιέρας

Ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι ο πλέον δυναμικός και ανερχόμενος της τουριστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Στη θεματική ενότητα “Η μεγάλη πρόκληση της κρουαζιέρας” αναλύθηκαν οι προοπτικές και οι προκλήσεις της κρουαζιέρας για τη χώρα μας καθώς και ο ρόλος που έπαιξαν τα Ελληνικά λιμάνια στην ανάπτυξή της.

Στη σκηνή του Routelab ο Ιωάννης Πλακιωτάκης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο Νεκτάριος Φαρμάκης Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας, ο Τάκης Αντωνακόπουλος Δήμαρχος Πύργου, ο Γιώργος Κουμπενάς Πρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, ενώ η Άντζελα Γκερέκου Πρόεδρος ΕΟΤ, έστειλε το δικό της μήνυμα διαδικτυακά.

Με τη σταδιακή επάνοδο της κρουαζιέρας, τις αφίξεις του 2022, αλλά και την εξέλιξη των υποδομών ξεκίνησε η συζήτηση. «Δημιουργούμε μηχανισμούς υποστήριξης πράσινων υποδομών και τα λιμάνια θα προετοιμαστούν κατάλληλα. Οι νέοι περιβαντολλογικοί κανονισμοί του 2028 θα μας επηρεάσουν σημαντικά, η Ελλάδα όμως πρωτοπορεί σε αυτό», είπε, όπως προαναφέραμε ο υπουργός.

Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο Νεκτάριος Φαρμάκης, Περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας. Τα νούμερα όπως είπε ο ίδιος είναι ενθαρρυντικά για την κρουαζιέρα, «Όχι μόνο ελπίζουμε για ένα καλύτερο μέλλον το ζούμε, έχουμε ξεπεράσει το 2019. Δεν είμαστε ακόμα ικανοποιημένοι γιατί οι προοπτικές μας είναι τεράστιες. Έχουμε προκλήσεις μπροστά μας, θέλουμε να τελειώσουμε τα έργα που είναι σε εξέλιξη. Δεν πρόκειται να μείνει όμως στο «χρονοντούλαπο» κανένα έργο, όσο αυτό τουλάχιστον περνάει από το χέρι μας».

Ο δήμαρχος Πύργου Τάκης Αντωνακόπουλος, μίλησε για το τουριστικό προϊόν και την εξέλιξη του, «Δεν πρέπει να φυλακίζουμε τους επισκέπτες πρέπει να τους δίνουμε δυνατότητες. Υπήρξε θετικό αποτύπωμα στην πόλη του Πύργου, όμως χρειάζεται επιπλέον προσπάθεια. Θεωρώ πως πρέπει κάποια στιγμή να γίνει ένας δήμος ο Πύργος και η Ολυμπία, για να έχουμε καλύτερα αποτελέσματα», είπε χαρακτηριστικά.

H Πρόεδρος του ΕΟΤ Άντζελα Γκερέκου, με τη βοήθεια του διαδικτύου μίλησε για τον τουρισμό και τα πλεονεκτήματα που διαθέτει ο τόπος, δίνοντας έμφαση στα προϊόντα της περιοχής, δήλωσε «Η κρουαζιέρα μπορεί να αναδειχθεί ως ο πρεσβευτής των τοπικών μας γεύσεων, με τα αυθεντικά μας προϊόντα και με την ελληνική γαστρονομία».

Ο Γιώργος Κουμπενάς Πρόεδρος Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων, από τη σκηνή του Routelab αναφέρθηκε στην τρέχουσα κατάσταση της κρουαζιέρας, αναφέροντας πως «Η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει να πάρει τα μέγιστα οφέλη της κρουαζιέρας, γι’ αυτό ευθύνεται η χώρα μας. Αν δεν κάνουμε εμείς τις κατάλληλες ενέργειες να προωθήσουμε τι έχει ο κάθε προορισμός και τι μπορεί να προσφέρει στους επισκέπτες, τότε δεν θα έχουμε αποτέλεσμα».

Η σκηνή του Routelab στην τελευταία θεματική ενότητα γέμισε με ιδέες και έμπνευση για τα επόμενα βήματα στον τομέα της κρουαζιέρας αλλά και του τουρισμού γενικότερα. Το Θεματικό Πάρκο Ξυστρή κατάμεστο με τους πολίτες να παρακολουθούν με ενδιαφέρον τη συζήτηση.

Moneyreview.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News