Business & Finance Δευτέρα 14/06/2021, 20:23
ΕΡΓΑΣΙΑ

Πόσο αποτελεσματική αποδείχθηκε η εξ αποστάσεως εργασία;

Φωτ. Unsplash

Η επιστροφή στο γραφείο έχει ξεκινήσει, ακριβώς όπως ξεκινά το καλοκαίρι στο βόρειο ημισφαίριο….

Παρά το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν ένα υβριδικό μοτίβο, μεταβαίνοντας στον χώρο εργασίας τους 2 έως 3 ημέρες την εβδομάδα, το πείραμα της πλήρους εργασίας στο σπίτι φθάνει στο τέλος του. Την ίδια στιγμή, πολλαπλασιάζονται και οι αξιολογήσεις της αποτελεσματικότητας της εξ αποστάσεως εργασίας.

Οι αρχικές έρευνες στις οποίες συμμετείχαν εργαζόμενοι και εργοδότες έδειξαν ότι η εξ αποστάσεως εργασία δεν μείωσε την παραγωγικότητα. Ομως, μία νέα μελέτη της εταιρείας Bartleby και την παρουσιάζει ο Economist, στην οποία έλαβαν μέρος περισσότεροι από 10.000 εργαζόμενοι σε μία ασιατική τεχνολογική εταιρεία την περίοδο από τον Απρίλιο του 2019 έως τον Αύγουστο του 2020 παρουσιάζει μία διαφορετική εικόνα. Σημειώνεται ότι η εταιρεία χρησιμοποιεί λογισμικό εγκατεστημένο στους υπολογιστές των υπαλλήλων για να παρακολουθεί ποιες εφαρμογές ή ιστότοποι ήταν ενεργοί και εάν ο υπάλληλος χρησιμοποιούσε το πληκτρολόγιο ή το ποντίκι. (Οι αγορές στο διαδίκτυο δεν ελήφθησαν υπόψιν).

Πρωτίστως, η έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι υπάλληλοι της εταιρείας εργάστηκαν σκληρά. Οι συνολικές ώρες εργασίας τους ήταν 30% περισσότερες απ΄ό,τι πριν από την πανδημία, συμπεριλαμβανομένης και της αύξησης 18% της εργασίας εκτός του κανονικού ωραρίου τους. Ωστόσο, το θέμα είναι ότι αυτή η επιπλέον προσπάθεια δεν μεταφράστηκε σε αύξηση της παραγωγικότητας. Το συμπέρασμα αυτό εξηγεί ίσως τα αρχικά στοιχεία της έρευνας: ότι δηλ. εργαζόμενοι και εργοδότες είχαν την αίσθηση ότι η παραγωγικότητάς τους ήταν το ίδιο μεγάλη όσο ήταν και πριν την πανδημία. Ο σωστός όμως τρόπος μέτρησης της παραγωγικότητας είναι η παραγωγή ανά ώρα εργασίας. Και με όλον αυτόν τον έξτρα χρόνο εργασίας, η παραγωγή μειώθηκε κατά 20%.  

Το ενδιαφέρον είναι γιατί συνέβη αυτό. Οι ακαδημαϊκοί προσπάθησαν να αναλύσουν πόσο χρόνο αφιέρωσαν οι εργαζόμενοι σε «ώρες συνεργασίας», δηλ. σε διάφορες συναντήσεις και πόσο χρόνο «εστίασαν στην εργασία τους αυτή καθεαυτή», χωρίς διακοπή από κλήσεις ή email. Παρά λοιπόν τις περισσότερες ώρες εργασίας, οι εργαζόμενοι έκαναν «εστίασαν λιγότερο στην εργασία τους» από ό, τι πριν από την πανδημία. Αντ ‘αυτού, όλος ο επιπλέον χρόνος τους αφιερώθηκε στις συναντήσεις. Κάποιοι μπορεί να θυμούνται την εξής «ρήση» της Bartleby: το 80% του χρόνου του 80% των ατόμων σε συναντήσεις είναι χαμένο. Και η συγκεκριμένη μελέτη το αποδεικνύει περίτρανα.

Μια πιθανότητα είναι ότι οι διευθυντές αισθάνονται λιγότερο σίγουροι για τη δέσμευση της ομάδας τους και πραγματοποιούν περισσότερες συναντήσεις για να τους ελέγχουν. Μία ακόμη πιθανότητα είναι ότι οι διευθυντές κάνουν τόσες πολλές συναντήσεις μόνο και μόνο να επικυρώσουν την ύπαρξή τους όταν δεν είναι στο γραφείο. Ωστόσο, οι ακαδημαϊκοί υποστηρίζουν ότι η μεγαλύτερη ανάγκη για συναντήσεις εκπορεύεται από τη μεγαλύτερη δυσκολία συντονισμού των εργαζομένων όταν εργάζονται εξ αποστάσεως – ακόμη μια ένδειξη τελικά ότι η διαδικασία είναι αναποτελεσματική. Όταν εργάζονται εξ αποστάσεως, οι εργαζόμενοι αφιερώνουν επίσης λιγότερο χρόνο για αξιολόγηση, εκπαίδευση και εκπαίδευση.

Αυτό σημαίνει ότι οι εταιρείες θα εγκαταλείψουν ολοσχερώς την εξ αποστάσεως εργασίας, ακόμη και την υβριδική της έκδοση; 

Σίγουρα, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι θα υπήρχαν προβλήματα συντονισμού στην εξ αποστάσεως εργασία. Αλλωστε, πρόκειται για μία πρακτική που επιβλήθηκε ξαφνικά με το ξέσπασμα της πανδημίας. Η μελέτη της παραπάνω εταιρείας ολοκληρώθηκε τον περασμένο Αύγουστο και το ερώτημα που προκύπτει είναι εάν οι εργαζόμενοι έχουν μάθει να χρησιμοποιούν τον χρόνο τους πιο αποτελεσματικά από τότε.

Παρ΄όλα αυτά, η έρευνα δείχνει ότι οι εργαζόμενοι μπόρεσαν να επιτύχουν τόση παραγωγή με ελαφρώς λιγότερο «χρόνο εστίασης» από ό, τι είχαν στο γραφείο. Η πραγματική πηγή αναποτελεσματικότητας – και αυτό προκαλεί έκπληξη – ήταν ο χρόνος που αφιερώθηκε στις συναντήσεις. Και η απάντηση είναι απλή, «μην καλέσετε τόσα πολλά άτομα μαζί και μειώστε τον χρόνο των συναντήσεων».

Πηγή: Τhe Economist

Money Review