Business & Finance Πέμπτη 6/06/2024, 13:16
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Chanel: Πλουτίζουν τα μυστικοπαθή αδέρφια που ελέγχουν τον οίκο – Η ιστορία τους

Chanel: Πλουτίζουν τα μυστικοπαθή αδέρφια που ελέγχουν τον οίκο – Η ιστορία τους

Μερίσματα 12,4 δισ. δολαρίων εισέπραξε τα τελευταία τρία χρόνια η οικογένεια δισεκατομμυριούχων πίσω από την Chanel. Καθώς ο πλούτος των δύο χαμηλών τόνων αδερφών, του 75χρονου Alain Wertheimer και του 72χρονου Gerard, καλπάζει στα 108 δισ. δολάρια, η οικογένεια επιχειρεί να διαφοροποιήσει τις επενδύσεις της και πέραν της υψηλής μόδας.

Η εταιρεία συμμετοχών με έδρα στα νησιά Κέιμαν, μέσω της οποία οι Wertheimer ελέγχουν την Channel, πρόκειται να λάβει μέρισμα 5,7 δισ. δολαρίων για το 2023, σύμφωνα με το Bloomberg. Είναι το υψηλότερο αφότου η εταιρεία άρχισε να δημοσιεύει τα αποτελέσματά της, πριν από έξι χρόνια. Το ποσό αυτό έρχεται να προστεθεί στα 1,7 δισ. δολάρια του 2022 και στα 5 δισ. δολάρια του 2021.

Λόγω της υψηλής ζήτησης για τα προϊόντα του οίκου μόδας που πουλά τα φημισμένα τουίντ σακάκια και τις τσάντες των 10.000 ευρώ, η οικογένεια Wertheimer είδε την προσωπική της περιουσία να αυξάνεται κατά 19% μόνο μέσα στον τελευταίο χρόνο. Από το 2021 έχει αυξηθεί κατά 26%.

Τα δύο αδέρφια κληρονόμησαν τις μετοχές τους, καθώς είναι οι εγγονοί ενός εκ των αρχικών συνεταίρων της Coco Chanel στην εταιρεία αρωμάτων της.

Μάλιστα, οι Wertheimer δεν είναι οι μοναδικοί Γάλλοι που είδαν την περιουσία τους να εκτινάσσεται τα τελευταία χρόνια λόγω της ζήτησης για ακριβές τσάντες και πολυτελή αρώματα. Ο Bernard Arnault, ιδρυτής της LVMH, έγινε ο πλουσιότερος άνθρωπος στη γη και η Francoise Bettencourt Meyers, κληρονόμος της L’Oreal, κρατά τον τίτλο της πλουσιότερης γυναίκας στον κόσμο. Η οικογένεια που ελέγχει την Hermes ανεβαίνει επίσης στις λίστες με τους δισεκατομμυριούχους.

Πάντως, το τελευταίο διάστημα διαπιστώνεται μια εξασθένηση της ζήτησης για κάποια brands στον κλάδο της πολυτέλειας. Η Chanel είναι ανάμεσα στις εταιρείες που εμφανίζονται πιο ανθεκτικές, με τα έσοδά της να αυξάνονται κατά 16% τον τελευταίο χρόνο, πλησιάζοντας τα 20 δισ. δολάρια. Ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου, Philippe Blondiaux, έχει δηλώσει ότι η φετινή χρονιά θα μπορούσε να φέρει πιο σημαντικές επενδύσεις στον τομέα του real estate.

Αλλά και το family office των Wertheimer, η Mousse Partners, χρησιμοποιεί τα έσοδά του από την Chanel για να επενδύσει εκτός του κλάδου της πολυτέλειας. Πέρυσι, η εταιρεία, με επικεφαλής τον ετεροθαλή αδερφό Charles Heilbronn ήταν ανάμεσα στην τριάδα των πλούσιων γαλλικών δυναστειών που έβγαλε την Rothschild & Co. από το χρηματιστήριο.  H Mousse Partners επενδύει επίσης σε ένα μεγάλο εύρος startups.

H Coco Chanel και ο Pierre Wertheimer

Ανάμεσα στους πολλούς θαυμαστές που απέκτησε κατά τη διάρκεια της ζωής της η Coco Chanel λέγεται ότι ήταν και ο εύπορος Γάλλος επιχειρηματίας Pierre Wertheimer, τον οποίο της είχε συστήσει το 1922 ο Theophile Bader, ιδρυτής της αλυσίδας πολυκαταστημάτων Galeries Lafayette.

Η οικογένεια του Wertheimer ήλεγχε την Bourjois, τη μεγαλύτερη εταιρεία καλλυντικών στη Γαλλία την εποχή εκείνη, ενώ είχε και σχέσεις με την τραπεζική δυναστεία των Lazard. Το εάν ο επιχειρηματίας ανέπτυξε ερωτική σχέση με την σχεδιάστρια αμφισβητείται. Όμως οι δύο τους συνεργάστηκαν επιχειρηματικά το 1924, για να ιδρύσουν την Parfums Chanel.

Εκ των υστέρων, μοιάζει με ένα περίεργο deal. Ο Bader, της Galeries Lafayette, έλαβε το 20% της εταιρείας, ο  Wertheimer το 70% και η ίδια η Chanel μόλις το 10%.

Η Γαλλίδα σχεδιάστρια είχε ήδη δημιουργήσει το Chanel No5, το άρωμα που θεωρείται ίσως το πιο επιτυχημένο όλων των εποχών. Αυτό που ήθελε ήταν να το πουλήσει σε ένα ευρύτερο κοινό.

Πρακτικά, αυτό το deal ήταν ένα χρυσωρυχείο για τον Wertheimer. Όπως θα έλεγε άνθρωπος του περιβάλλοντος της Chanel, «ήταν σαν να έχεις μια πετρελαιοπηγή στην αυλή σου».

Στο πλαίσιο της συμφωνίας της με τον επιχειρηματία, η Chanel είχε διατηρήσει την ιδιοκτησία του οίκου μόδας της, ο οποίος λειτουργούσε χωριστά στο νούμερο 31 της rue Cambon στο Παρίσι, μέχρι την έναρξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Όμως, η υψηλή μόδα δεν ήταν τόσο κερδοφόρα όσο ήταν τα αρώματα. Χωρίς να το συνειδητοποιεί, η σχεδιάστρια είχε παραχωρήσει το πιο κερδοφόρο κομμάτι της επιχείρησής της για ελάχιστα.

Μάλιστα, όπως έχει γράψει το Forbes, η Chanel έκανε διάφορες προσπάθειες να ανατρέψει αυτή την απόφαση. Το 1935 προσέλαβε έναν Γάλλο δικηγόρο για να επαναδιαπραγματευτεί τη συμφωνία, καταφέρνοντας να πάρει ένα μεγαλύτερο μέρος από τα έσοδα του αρώματος.  

Κατά τη γερμανική κατοχή, όταν η οικογένεια των Wertheimer εγκατέλειψε το Παρίσι, πρώτα για τη Βραζιλία και μετά για τις ΗΠΑ, η Chanel επιχείρησε να χρησιμοποιήσει τον ναζιστικό κανονισμό για να πάρει τον έλεγχο της επιχείρησης. Όμως η προσπάθειά της απέτυχε.  

Σήμερα, η οικογένεια Wertheimer κατέχει τον 100% της επιχείρησης, ενώ έχει και τα παγκόσμια δικαιώματα στο όνομα Chanel.

Αλλά σε αντίθεση με άλλους δισεκατομμυριούχους επιχειρηματίες, αποφεύγει ευλαβικά τη δημοσιότητα. «Είμαστε πολύ διακριτική οικογένεια. Δεν μιλάμε ποτέ», είπε ψιθυρίσει ο Gerard Wertheimer σε έναν δημοσιογράφο το 2001, πριν από μία επίδειξη μόδας.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Ο κληρονόμος της Chanel έγινε ο πλουσιότερος κάτοικος της Ελβετίας

Coco Chanel: Το όνομα της αξίζει δισεκατομμύρια – Πώς το έχασε μέσα από τα χέρια της

Η Chanel εξηγεί γιατί η πιο διάσημη τσάντα της κοστίζει 10.000 ευρώ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News