ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

UBS: Το νέο σύμβολο του στάτους – Να είσαι λεπτός

UBS: Το νέο σύμβολο του στάτους – Να είσαι λεπτός

Τα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας αλλάζουν την παγκόσμια οικονομία, μεταβάλλοντας τα μοτίβα της κατανάλωσης αλλά και βελτιώνοντας την παραγωγικότητα των εργαζομένων. Η τελική επίδρασή τους στις οικονομίες είναι θετική, εκτιμά η UBS, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και αρνητικές πλευρές.

Οι κοινωνικές προκαταλήψεις γύρω από το βάρος, το υψηλό επίπεδο εισοδήματος που απαιτείται για να κάνει κάποιος χρήση των φαρμάκων αυτών (εφόσον δεν δικαιούται τη συνταγογράφησή τους) και ο «μεγεθυντικός φακός» των social media απειλούν να αυξήσουν τις διακρίσεις και τον διχασμό στις κοινωνίες. Και σύμφωνα με τη UBS, αυτή η κοινωνική ανισότητα προκαλεί τελικά ζημιά στην οικονομία.

Όπως εξηγεί ο επικεφαλής οικονομολόγος του ελβετικού οίκου, Paul Donovan, υπάρχουν τρία χαρακτηριστικά στα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας που απειλούν να εντείνουν τον κοινωνικό διχασμό:

–          Στις περισσότερες κοινωνίες, υπάρχει προκατάληψη απέναντι στους παχύσαρκους ή υπέρβαρους ανθρώπους, με το φαινόμενο να είναι εντονότερο στις γυναίκες.

–          Όσο περισσότερο αυτά τα φάρμακα χρησιμοποιούνται για αισθητικούς λόγους (και όχι για την αντιμετώπιση της κλινικής παχυσαρκίας), τόσο πιο πιθανό είναι ότι ο ασθενής θα πρέπει να πληρώσει για αυτά από την τσέπη του. Αυτό σημαίνει ότι η πρόσβαση στα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας για αισθητικούς λόγους θα περιοριστεί στις ομάδες υψηλότερων εισοδημάτων.

–          Τα social media έχουν ενισχύσει τη σημασία της εξωτερικής εμφάνισης.

Καθώς τα παραπάνω κιλά είναι από τη φύση τους ένα χαρακτηριστικό που δεν κρύβεται, τα υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα γίνονται ένας εύκολος στόχος για προκαταλήψεις, με τις αρνητικές συνέπειες των προκαταλήψεων αυτών να ενισχύονται μάλιστα εξαιτίας των social media.

Για αυτό και η UBS προειδοποιεί ότι οι κοινωνικές διακρίσεις που θα προκύψουν από τη χρήση των φαρμάκων κατά της παχυσαρκίας μπορεί να γίνουν σημαντικές.

Η βάση του συλλογισμού αυτού στηρίζεται στην εκτίμηση ότι στη χρήση των φαρμάκων για αισθητικούς λόγους, το κόστος βαρύνει τον ίδιο τον ασθενή, αφού τα ασφαλιστικά ταμεία και οι ασφαλιστικές εταιρείες δικαιολογούν τη λήψη τους μόνο εφόσον υπάρχει ένα διαπιστωμένο ζήτημα υγείας.

«Η χρήση των φαρμάκων για την απώλεια βάρους για αισθητικούς λόγους κινδυνεύει να συνδέσει την παχυσαρκία με τα άτομα χαμηλότερου εισοδήματος (λόγω του κόστους) και χαμηλότερου κοινωνικού στάτους (λόγω του ρόλου των social media)» εξηγεί ο Donovan.

Όπως σημειώνει, αυτοί οι διαχωρισμοί υπάρχουν ήδη στις κοινωνίες σήμερα. Στις ανεπτυγμένες οικονομίες, οι ομάδες χαμηλότερης εισοδηματικής στάθμης έχουν μεγαλύτερη ροπή προς την παχυσαρκία. Ο ρόλος των social media στη δημιουργία μη ρεαλιστικών προσδοκιών για την εξωτερική εμφάνιση έχει αναλυθεί επίσης εκτενώς.

«Ο κίνδυνος είναι ότι εάν γίνει ευκολότερο για τα άτομα υψηλότερου εισοδήματος να αλλάξουν την εμφάνισή τους, οι τάσεις αυτές θα μεγεθυνθούν», σημειώνει ο οικονομολόγος.

«Εάν επιδράσουν και οι στερεοτυπικές προκαταλήψεις  -για παράδειγμα ‘οι υπέρβαροι άνθρωποι είναι τεμπέληδες’- τότε η οικονομική και κοινωνική δαιμονοποίηση των υπέρβαρων ατόμων μπορεί να αυξηθεί».  

Αντίστοιχα, υπάρχει ο κίνδυνος μιας αυξημένης δυσαρέσκειας ανάμεσα στα άτομα που δεν μπορούν να πληρώσουν ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση στα «θαυματουργά» φάρμακα.

«Πρακτικά, τα οικονομικά του να είσαι λεπτός γίνονται μια πολύ ορατή εκδήλωση της ανισότητας», καταλήγει ο Donovan.

Διαβάστε επίσης: 

Παχυσαρκία: Τα φάρμακα που μπορούν να αλλάξουν την παγκόσμια οικονομία

Goldman Sachs: Ευκαιρία 100 δισ. δολαρίων τα φάρμακα κατά της παχυσαρκίας

Ozempic: Πώς οι κυβερνοεγκληματίες εξαπατούν όσους θέλουν να αδυνατίσουν

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News