Business & Finance Παρασκευή 22/01/2021, 22:27
ΜΕΤΑΛΛΑ

Η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα απογειώνει την τιμή κοβαλτίου

φωτ. REUTERS

Η αύξηση 20% της τιμής κοβαλτίου από τις αρχές του έτους δείχνει τις πιέσεις που δέχεται η παγκόσμια αλυσίδα τροφοδοσίας από την ταχύτητα με την οποία οι αυτοκινητοβιομηχανίες σπεύδουν να κατασκευάσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Ηδη, η έλλειψη ημιαγωγών καταδεικνύει την ανάκαμψη στην τομέα παραγωγής αυτοκινήτων. Τώρα, εκδηλώνονται έντονες ανησυχίες ότι το κοβάλτιο, ένα μπλε μέταλλο που είναι απαραίτητο σε πολλούς τύπους μπαταριών, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που χρησιμοποιουνται στα ηλεκτρικά οχήματα, μπορεί να παρουσιάσει έλλειψη, σύμφωνα με αναλυτές και παράγοντες από τον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. «Η ζήτηση δεν πρόκειται να μειωθεί στον άμεσο ορίζοντα, ενώ η προσφορά παραμένει πολύ περιορισμένη, κυρίως λόγω διακοπών στην αλυσίδα logistics στη Ν.Αφρική λόγω της πανδημίας», αναφέρει αναλυτής της εταιρείας ερευνών Roskill. 

To κοβάλτιο χρησιμοποιείται ως σταθεροποιητής στις μπαταρίες και λειτουργεί προστατευτικά από πιθανές εκρήξεις που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαϊά. 

Το μεγαλύτερο μέρος του κοβάλτιου εξορύσσεται στη Δημοκρατία του Κονγκό στην Κεντρική Αφρική.

Υπενθυμίζεται ότι το 2017 και 2018, όταν άρχισε να εκδηλώνεται ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα, η τιμή κοβαλτίου είχε τετραπλασιαστεί μέσα σε ένα διάστημα δύο ετών προτού η αύξηση της παραγωγής επαναφέρει σε φυσιολογικά επίπεδα τις τιμές. Οι τελευταίες κινήσεις του μετάλλου δεν είναι τόσο έντονες, όμως η τιμή spot αυξήθηκε στα 38.520 δολάρια ο τόνος στην χθεσινή συνεδρίαση, σύμφωνα με στοιχεία του Futuresource, που σημαίνει αύξηση 20% από τα επίπεδα του τέλους Δεκεμβρίου. Αναλυτές εκδηλώνουν ανησυχίες ότι η τιμή μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω, καθώς περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα σημαίνουν περισσότερες μπαταρίες. Οι μπαταρίες εκπροσωπούν περίπου το 40% του κόστους ενός ηλεκτρικού οχήματος, σύμφωνα με τη Guotai Junan Securities. Οι ίδιοι αναλυτές αναφέρουν ότι το κοβάλτιο αποτελεί την πιο ακριβή πρώτη ύλη στις μπαταρίες. 

moneyreview.gr με πληροφορίες από WSJ

Money Review