Business & Finance Παρασκευή 26/01/2024, 14:34
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΙΕΑ: «Καμπανάκι» για τις τιμές φυσικού αερίου λόγω του Μεσανατολικού – Τι καθησυχάζει τις αγορές

ΙΕΑ: «Καμπανάκι» για τις τιμές φυσικού αερίου λόγω του Μεσανατολικού – Τι καθησυχάζει τις αγορές

Ασυνήθιστα μεγάλη αβεβαιότητα προκαλεί στις προβλέψεις για την ενεργειακή αγορά η ανάφλεξη του Μεσανατολικού και ο πόλεμος στην Ουκρανία, όπως τόνισε η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ), η οποία προειδοποίησε για διακυμάνσεις στις τιμές του φυσικού αερίου φέτος.

Ειδικότερα, στην τριμηνιαία του έκθεση, ο οργανισμός επεσήμανε ότι οι γεωπολιτικές κρίσεις, όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και το Μεσανατολικό, τα προβλήματα στη ναυτιλία και οι πιθανές καθυστερήσεις προμηθειών στα εργοστάσια φυσικού αερίου, «απειλούν να επιδεινώσουν τις τρέχουσες προβλέψεις, οδηγώντας σε διακυμάνσεις κατά τη διάρκεια του 2024».

Αξίζει να σημειωθεί ότι επικρατεί μια σχετική ηρεμία στην αγορά φυσικού αερίου από την αρχή του έτους. Εξάλλου, πλην της περιστασιακής πτώσης της θερμοκρασίας και των προβλημάτων στη μεταφορά LNG από τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, τα αποθέματα φυσικού αερίου στην Ε.Ε. είναι υψηλά, με αποτέλεσμα οι ευρωπαϊκές τιμές αυτή την εβδομάδα να βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο. Οι αποθήκες στο ευρωπαϊκό μπλοκ είναι γεμάτες κατά περίπου 73%, πολύ περισσότερο από τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας.

Ο κίνδυνος από τις γεωπολιτικές εξελίξεις

Σύμφωνα με την ΙΕΑ, «η κλιμάκωση των περιφερειακών συγκρούσεων, που ξεκίνησαν με τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς τον Οκτώβριο του 2023, θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά τις ροές LNG στη Μέση Ανατολή».

Το Κατάρ, το οποίο συνεισφέρει το ένα πέμπτο της παγκόσμιας προμήθειας LNG, και τα ΗΑΕ μεταφέρουν το καύσιμο μέσω των Στενών του Ορμούζ και «συνεπώς, τυχόν προβλήματα σε αυτή τη δίοδο θα είχαν σοβαρό αντίκτυπο στις διεθνείς αγορές LNG», ανέφερε η ΙΕΑ.

Τέτοιου είδους μεταφορές από το Κατάρ προς την Ευρώπη περνούν συνήθως από την Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ. Πρόσφατα, όμως, τα πλοία ανακατευθύνθηκαν και κάνουν πλέον τον γύρο της Αφρικής, σύμφωνα με την εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων Kpler. 

Η αλλαγή αυτή προσθέτει 10 ημέρες στη μεταφορά των φορτίων προς την Ευρώπη. Σύμφωνα με την Kpler από τις 16 Ιανουαρίου δεν έχει περάσει κανένα πλοίο LNG από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Ωστόσο, η ΙΕΑ επεσήμανε ότι «τα υψηλά επίπεδα αποθεμάτων σε συνδυασμό με τη βελτίωση των προβλέψεων για τις προμήθειες προσφέρουν κάποιες εγγυήσεις στην αγορά φυσικού αερίου για το 2024». Σημειώνεται ότι η παγκόσμια ζήτηση φυσικού αερίου αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,5% ή κατά 100 δισ. κυβικά μέτρα φέτος, αρκετά περισσότερο από την αύξηση 0,5% του 2023.

Σε ό,τι αφορά τις ευρωπαϊκές χώρες του ΟΟΣΑ, η ζήτηση για φυσικό αέριο μειώθηκε κατά 7% πέρυσι, στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1995. Το 75% της μείωσης αποδόθηκε στην ηλεκτροδότηση, καθώς η χαμηλότερη κατανάλωση ηλεκτρισμού, η ανάπτυξη των ΑΠΕ και η βελτίωση της δυναμικότητας της πυρηνικής ενέργειας περιόρισε την ανάγκη για φυσικό αέριο στον κλάδο. 

Η ζήτηση στην Ευρώπη αναμένεται να αυξηθεί κατά 3% φέτος, παραμένοντας όμως σε κάθε περίπτωση 20% χαμηλότερα από τα επίπεδα του 2021, σύμφωνα με την ΙΕΑ.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Financial Times

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΗ: Η επέκταση στη ΝΑ Ευρώπη, οι επενδύσεις των 9 δισ. και οι νέες δραστηριότητες

Μετά την ενεργειακή κρίση, η Ευρώπη αντιμέτωπη με έναν νέο κόσμο

Από ανανεώσιμες πηγές το 57% της ηλεκτρικής ενέργειας το 2023

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News