Business & Finance Παρασκευή 12/01/2024, 07:24
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

BreakingViews: Μήπως η Ευρώπη το παράκανε με την ενεργειακή ασφάλεια;

BreakingViews: Μήπως η Ευρώπη το παράκανε με την ενεργειακή ασφάλεια;

Η Ευρώπη ίσως το «παρατράβηξε» με την ενεργειακή ασφάλεια μετά τις προσπάθειες απεξάρτησης του μπλοκ από τις ρωσικές εισαγωγές, υποστηρίζει η στήλη του Reuters, BreakingViews.

Στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, οι ευρωπαϊκές χώρες έσπευσαν να αυξήσουν τις ενεργειακές τους εγκαταστάσεις, προκειμένου να γίνονται εισαγωγές LNG διά θαλάσσης από άλλους εταίρους. Το εγχείρημα αυτό στέφθηκε με επιτυχία και αν υλοποιηθούν τα τρέχοντα σχέδια η Ε.Ε. θα έχει αποκτήσει μέχρι το 2030 επιπλέον 19 τερματικούς σταθμούς LNG σε σχέση με το 2022. Ωστόσο, δεδομένου ότι τα επόμενα χρόνια η ζήτηση για ΑΠΕ αναμένεται να ξεπεράσει τη ζήτηση για ορυκτά καύσιμα, ορισμένες από αυτές τις ολοκαίνουργιες εγκαταστάσεις είναι πιθανό να αχρηστευθούν.

Σύμφωνα με το BreakingViews, η χωρητικότητα εισαγωγής LNG της Ε.Ε. βάσει των υφιστάμενων σχεδίων θα εκτιναχθεί στα 350 δισ. κυβικά μέτρα μέχρι το τέλος της δεκαετίας από μόλις 160 δισ. το 2021. Ωστόσο, η ζήτηση φυσικού αερίου αναμένεται να πέσει στα 340 δισ. το ίδιο διάστημα, κάνοντας βουτιά 19% από το 2021. 

Παράλληλα, αναμένεται να συνεχιστούν αφενός η εγχώρια παραγωγή, αφετέρου οι εισαγωγές από Νορβηγία, Βόρειο Αφρική και Αζερμπαϊτζάν μέσω αγωγών, οι οποίες και καλύπτουν τεράστιο μέρος της ζήτησης. Τελικά, προκύπτει ότι η ζήτηση για εισαγωγές LNG θα φτάνει περίπου τα 190 δισ. κυβικά μέτρα, σχεδόν στο μισό της προσδοκώμενης ευρωπαϊκής δυναμικότητας.

Ενεργειακό «μαξιλάρι»

Βέβαια, υπάρχει λόγος να δημιουργηθεί δικλείδα ασφαλείας. Η ζήτηση για φυσικό αέριο τον χειμώνα μπορεί να είναι διπλάσια σε σχέση με το καλοκαίρι. Επίσης, το LNG μπορεί να είναι πιο ευέλικτο στις εισαγωγές και τις τιμές έναντι των εισαγωγών μέσω αγωγών. Παράλληλα, η αυξημένη χωρητικότητα θα αποτρέψει την έλευση μιας ενεργειακής κρίσης αντίστοιχου βεληνεκούς με το 2022, όταν τα προθεσμιακά του επόμενου μήνα εκτινάχθηκαν σε δεκαπλάσιο επίπεδο από τις τωρινές τιμές. 

Ωστόσο, το υπερπλεόνασμα εγείρει ερωτήματα σχετικά με την οικονομική βιωσιμότητα των τερματικών σταθμών LNG που ξεκίνησαν να δημιουργούνται κατά τη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, κατά κύριο λόγο με χρήματα των φορολογούμενων.

Οι μεγάλες επενδύσεις που έγιναν στην Ευρώπη ίσως αποδειχθούν σπατάλη, σύμφωνα με το BreakingViews. Είναι σημαντικό να δημιουργηθεί ένα «μαξιλάρι» για μελλοντικά ενεργειακά σοκ, αλλά εάν τριπλασιαστεί η δυναμικότητα των ΑΠΕ και απομακρυνθούμε ήδη από αυτή τη δεκαετία από τα ορυκτά καύσιμα, βάσει της δέσμευσης που έγινε στη Διάσκεψη του ΟΗΕ για το Κλίμα, η ζήτηση για φυσικό αέριο ενδέχεται να μειωθεί ταχύτερα. 

Οι επενδύσεις

Τα έργα υποδομών τείνουν να αποπληρώνουν τις μεγάλες αρχικές επενδύσεις με δεκαετίες ρευστότητας, οι οποίες εάν δεν επιτευχθούν, οι σχετικές εταιρείες είναι πιθανό να δουν μείωση της αξίας τους. 

Πάντως, επενδυτές του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα έχουν λόγο να καθησυχαστούν. Οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν να πουλήσουν ή να εκμισθώσουν εκ νέου τις εγκαταστάσεις LNG, ενδεχομένως σε «παίκτες» από την Ασία. Οι επενδυτές θα μπορούσαν επίσης να επανακαθορίσουν τον ρόλο των εγκαταστάσεων με υδρογόνο ή αμμωνία και για τη δέσμευση διοξειδίου του άνθρακα. Και βέβαια αν η απανθρακοποίηση δεν γίνει αρκετά γρήγορα, η ανάγκη για φυσικό αέριο θα παραμείνει σε υψηλά επίπεδα.

Και πάλι, όμως, σημειώνει το BreakingViews, αν η δυναμικότητα του φυσικού αερίου ξεπερνά σημαντικά τη ζήτηση, η εκποίηση των τερματικών σταθμών θα γίνει σε πολύ χαμηλότερη αξία. Το υδρογόνο έχει θετικές προοπτικές, αλλά μπορεί να γίνει εμπορικά διαθέσιμο ως εναλλακτική πηγή ενέργειας σε μεγάλη κλίμακα μόνο μέχρι το 2050, σύμφωνα με την Deloitte. Έτσι, για να αποφύγουν τυχόν προβλήματα με αχρηστευμένους σταθμούς φυσικού αερίου, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις θα πρέπει να μειώσουν τώρα τα έργα υποδομών.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters

Διαβάστε επίσης:

Φυσικό αέριο: Γεμάτα τα αποθέματα στην Ευρώπη – Γιατί οι λογαριασμοί παραμένουν ακριβοί

Πράσινη μετάβαση: Τι θα κάνει η Ευρώπη με όλους αυτούς τους σταθμούς LNG;

Πέφτει ο «πυρετός» για νέους σταθμούς LNG

Capital Economics: Ερχεται ενεργειακή κρίση Νο2; Τι θα σημάνει για την Ευρώπη

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News