Business & Finance Τρίτη 26/09/2023, 20:59
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μακρόν: Βγαίνει μπροστά στη «μάχη» των 900 δισ. ευρώ Ε.Ε. – Κίνας

Μακρόν: Βγαίνει μπροστά στη «μάχη» των 900 δισ. ευρώ Ε.Ε. – Κίνας

Η νέα, πιο σκληρή προσέγγιση της Ε.Ε. απέναντι στην Κίνα ενορχηστρώνεται από τις γαλλικές ανησυχίες ότι οι εμπορικές πρακτικές του Πεκίνου έχουν αρχίσει να συνιστούν σοβαρή απειλή για τις βαριές βιομηχανίες της χώρας. 

Η κυβέρνηση του Παρισιού έχει αναλάβει ουσιαστικό ρόλο στο να κατευθύνει την αλλαγή της ευρωπαϊκής πολιτικής, σύμφωνα με πηγές τις οποίες επικαλείται το Bloomberg. Η αδιαφορία αυτή εκτιμάται ότι θα μπορούσε να προκαλέσει μεγάλες ζημίες στην ευρωπαϊκή οικονομία σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα. 

Αξιωματούχοι που μίλησαν ανώνυμα παρομοιάζουν τη σημερινή κατάσταση με αυτή που είχε δημιουργηθεί πριν από μία δεκαετία με τη βιομηχανία ηλιακών πάνελ, όταν οι φθηνές εισαγωγές από την Κίνα έπληξαν την ευρωπαϊκή παραγωγή. Ένας από τους αξιωματούχους είπε ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να πληγεί ανάλογα και συνεπώς η Ε.Ε. βρίσκεται αντιμέτωπη με μία δύσκολη επιλογή: είτε να δείξει τη δύναμή της είτε να υποκύψει στην Κίνα. 

Η Ε.Ε. εξαρτάται από το εμπόριο με την Κίνα σε βασικούς τομείς

Source: International Trade Centre, Allianz Research

Πρόθεση δεν είναι να οδηγηθεί η εμπορική σχέση της Ευρώπης με την Κίνα που φθάνει ετησίως την αξία των 900 δισ.δολαρίων σε μετωπική σύγκρουση, όπως έχει συμβεί ανάμεσα στις ΗΠΑ και στο Πεκίνο, αλλά να δημιουργηθεί ένα πεδίο δράσης μεταξύ των δύο κορυφαίων οικονομιών του πλανήτη. 

Ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν ζητά από τους εταίρους του να δουν την Ευρώπη ως μία εξισορροπιστική δύναμη ανάμεσα στις δύο οικονομικές υπερδυνάμεις, όπως ανέφερε μία πηγή. Αυτό θα επέτρεπε στο Παρίσι και στις υπόλοιπες πρωτεύουσες να καλλιεργήσουν ειδικές συνεργασίες με άλλους συμμάχους όπως η Ινδία. 

Ωστόσο, αυτή η πιο σκληρή στάση της Ε.Ε. έχει προκαλέσει νευρικότητα, καθώς ακόμη και αξιωματούχοι στο ίδιο το Παρίσι εκδηλώνουν φόβους για το θα σημάνει στην πράξη η πρωτοβουλία Μακρόν. 

Κάποιος μάλιστα χαρακτήρισε την απάντηση του Πεκίνο στο ξεκίνημα της έρευνας για τις κρατικές επιδοτήσεις του Πεκίνου στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως μία ανησυχητική αντίδραση, ενώ άλλος έκανε λόγο για τον κίνδυνο εμπορικού πολέμου. Πηγές ανέφεραν επίσης ότι από την όλη κατάσταση επωφελούνται κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Tesla. 

Ο Αντιπρόεδρος της κινεζικής κυβέρνησης Χι Λίφενγκ, εξέφρασε τη βαθιά ανησυχία του και απογοήτευση για την έρευνα της Ε.Ε. και αυτό το μετέφερε στον Αντιπρόεδρο της Κομισιόν και Επίτροπο για το Εμπόριο Βάλντις Ντομπρόβσκις. 

Ο Μακρόν πρωτοστατεί επί μακρόν στην επανεξέταση των οικονομικών στόχων της Ε.Ε. ούτως ώστε να μπορεί να έχει τα εργαλεία για να προστατεύσει τις βιομηχανίες που φθίνουν και ζητά περισσότερη κρατική βοήθεια σε κρίσιμης σημασίας τομείς. Όμως, οι γαλλικές πρωτοβουλίες δεν γίνονται συχνά αποδεκτές από χώρες, όπως η Γερμανία, η οποία φοβάται ότι μία τέτοια επανεξέταση θα πλήξει τους εξαγωγείς της, καθώς και από μικρότερες χώρες που ανησυχούν για αθέμιτο ανταγωνισμό από κολοσσούς που λαμβάνουν κρατικό χρήμα. 

Καθώς η Γερμανία έχει κάνει ένα βήμα πίσω από το καθοδηγεί την ευρωπαϊκή πολιτική, αυτό έχει αφήσει κενό το οποίο έχουν σπεύσει να εκμεταλλευθούν η Γαλλία και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να αυξήσουν την επιρροή τους, σύμφωνα με τον Μουτζτάντα Ραχμάν, επικεφαλής του τμήματος έρευνας στην Ευρώπη στο Eurasia Group. 

«Το καμπανάκι για την Ευρώπη ήταν η αμερικανική Νομοθεσία για τη Μείωση του Πληθωρισμού που προβλέπει τεράστιες επιδοτήσεις για τις επιχειρήσεις που μεταφέρουν τις δραστηριότητές τους στις ΗΠΑ στον τομέα των πράσινων υποδομών». 

Ο Ντομπρόβσκις ανέφερε από το Πεκίνο ότι η αντιγραφή του τρόπου με τον οποίο η Κίνα και οι ΗΠΑ κάνουν χρήση των κρατικών επιδοτήσεων για να στηρίξουν την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μία αμφίβολη ιδέα για την Ευρώπη και αυτού του είδους η βοήθεια θα μπορούσε να δημιουργήσει διακρίσεις. 

Σύμφωνα με υπολογισμούς της Allianz Trade, εάν η Ε.Ε. επιβάλει αύξηση 1% στους δασμούς των εισαγόμενων κινεζικών αυτοκινήτων, τότε οι ζημίες για την Κίνα θα ήταν 8,4 δισ.δολάρια. Παρότι αυτό είναι ένα μεγάλο ποσό, εκπροσωπεί μόλις το 0,2% των κινεζικών εξαγωγών συγκριτικά με το 1,5% των εισαγωγών της Ε.Ε..

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News