Business & Finance Πέμπτη 29/06/2023, 08:05
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μήπως πρέπει να σταματήσετε να λέτε πάντα «ναι» στη δουλειά; Πώς θα το καταλάβετε

Μήπως πρέπει να σταματήσετε να λέτε πάντα «ναι» στη δουλειά; Πώς θα το καταλάβετε

Το τίμημα του να ευχαριστεί κανείς συνεχώς τους άλλους, μπορεί να είναι μεγάλο, ειδικά για την ψυχική του υγεία. Οι άνθρωποι που θέλουν διαρκώς να ικανοποιήσουν τους άλλους, είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στην επαγγελματική εξουθένωση (burnout), λέει η Debbie Sorensen, κλινική ψυχολόγος που έχει εκπαιδευτεί στο Χάρβαρντ.

Πρόκεται για άτομα που «τείνουν να είναι πολύ ευγενικά, γεγονός που τα δυσκολεύει να θέτουν όρια, να μην αναλαμβάνουν μεγάλο όγκο εργασίας ή να μην επενδύουν συναισθηματικά στη δουλειά τους», λέει η Sorensen.

Βεβαίως, δεν χρειάζεται να αλλάξει κανείς τελείως την προσωπικότητά του, για να αποφύγει την εξάντληση – προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι η ευγένεια, η φιλική διάθεση και η υποστήριξη στη δουλειά είναι όλα σημαντικά χαρακτηριστικά που μπορούν να βοηθήσουν κάποιον να είναι πιο παραγωγικός και πιο χαρούμενος εν ώρα εργασίας.

Η διαφορά, εξηγεί η Sorensen, μιλώντας στο CNBC, είναι ότι όσοι κάνουν κάτι απλώς και μόνο για να ευχαριστήσουν τους άλλους, τείνουν να δυσκολεύονται να θέτουν όρια, κάτι που μπορεί να είναι «πραγματικά εξουθενωτικό» και να οδηγήσει σε «χρόνιο στρες», προειδοποιεί.

Ακολουθούν τρία σημάδια ότι λέτε τόσα «ναι» που βλάπτουν την ψυχική υγεία και την καριέρα σας: 

Εάν αναλαμβάνετε συχνά περισσότερες ευθύνες από όσες μπορείτε να διαχειριστείτε άνετα, επειδή φοβάστε να απογοητεύσετε κάποιον, μπορεί να ωθείτε τον εαυτό σας, στο χείλος της επαγγελματικής εξουθένωσης.

Παρότι η ευτυχία στη δουλειά είναι διαφορετική για τον καθένα, η Sorensen λέει ότι υπάρχουν 3 κοινά σημάδια που πρέπει να προσέξετε:

• Αν λέτε «ναι» σε κάθε αίτημα για βοήθεια, ακόμα κι αν διακόπτει τη δική σας δουλειά.
• Αν αγνοείτε τα συναισθήματά σας όταν γίνεται ή λέγεται κάτι που σας αναστατώνει επειδή φοβάστε μια πιθανή σύγκρουση.
• Αν συμφωνείτε σε μη ρεαλιστικές προθεσμίες που σας αναθέτουν.  

Το να ευχαριστείτε τους ανθρώπους δεν είναι απλώς επικίνδυνο για την καριέρα σας, επειδή μπορεί να οδηγήσει σε εξάντληση – μπορεί να σας κάνει να χάσετε τις δικές σας ανάγκες και τους επαγγελματικούς σας στόχους.

«Όταν βάζετε συνεχώς τις ανάγκες των άλλων πάνω από τις δικές σας, γίνεται πολύ πιο δύσκολο να επικεντρωθείτε στη δουλειά σας και να προχωρήσετε την καριέρα σας», σημειώνει η Sorenson.

Πώς να σταματήσετε και να αποφύγετε την εξάντληση

Το πρώτο βήμα για την ανακούφιση της υπερέντασης και της εξουθένωσης είναι να μάθετε πώς να βάζετε όρια.

«Μπορεί να είναι άβολο να θέτετε όρια στη δουλειά, αλλά την επόμενη φορά που θα μπείτε στον πειρασμό να συσσωρεύσετε περισσότερες ευθύνες στην πλάτη σας, κάντε μια παύση και αναρωτηθείτε αν πραγματικά θέλετε ή χρειάζεται να το αναλάβετε και καταπολεμήστε την σπασμωδική αντίδραση να πείτε ‘ναι’ σε όλα», σημειώνει. 

Το να περιορίσετε την εξουθένωση και να μην έχετε πλέον τις συνήθειες που μπορεί να σας κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό, είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο, λέει η Sorensen, επομένως να είστε συνεπείς στις προσπάθειές σας, αλλά προσπαθήστε να αποφύγετε τις παγίδες της αυτοκριτικής.

Μην θεωρείτε ότι το να λέτε «όχι» αντανακλά την αυτοεκτίμηση ή τις δυνατοτητές σας ως εργαζόμενου. Αντίθετα, σκεφτείτε το σαν να θέτετε όρια, ως ένα τρόπο προστασίας της ενέργειάς σας, των στόχων και των προτεραιοτήτων σας, ώστε να μπορείτε να είστε πιο αποτελεσματικός υπάλληλος, υπογραμμίζει η Sorensen.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

Οι δύο άχρηστες συμβουλές που ακούνε όλοι και πώς να είστε αληθινά ευτυχισμένοι στη δουλειά 

Το μυστικό για μια πιο επιτυχημένη καριέρα, σύμφωνα με στέλεχος της Google 

Γιατί δεν πρέπει να είστε φίλοι με το αφεντικό σας στη δουλειά

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News