Business & Finance Δευτέρα 17/04/2023, 07:30
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ντίζελ: Εκπέμπει σημάδια ύφεσης για την παγκόσμια οικονομία

Ντίζελ: Εκπέμπει σημάδια ύφεσης για την παγκόσμια οικονομία

Σήματα οικονομικής επιβράδυνσης εκπέμπει η παγκόσμια αγορά ντίζελ. 

Στην Κίνα, ο αριθμός των φορτηγών που κινούνται στους αυτοκινητοδρόμους είναι αξιοσημείωτα μειωμένος τις τελευταίες εβδομάδες. Στην Ευρώπη, το premium της τιμής ντίζελ έναντι των προθεσμιακών αργού βούλιαξε πρόσφατα στο χαμηλότερο επίπεδο σε διάρκεια μεγαλύτερη του έτους. Στις ΗΠΑ, η ζήτηση αναμένεται να συρρικνωθεί 2% φέτος, σύμφωνα με την S&P 500. Εξαιρουμένου του 2020, οπότε η οικονομία περιήλθε σε στασιμότητα, αυτή η πτώση του 2% αναμένεται να είναι η μεγαλύτερη στην χρήση ντίζελ στην Αμερική από το 2016.

«Βρισκόμαστε σε ένα από τα χειρότερα οικονομικά περιβάλλοντα από την χρηματοπιστωτική κρίση του 2008-09 και την πανδημία», ανέφερε ο Ντέμπνιλ Τσόουντχάρι, επικεφαλής της S&P στο τμήμα για καύσιμα και διύλιηση. 

Η ζήτηση για το καύσιμο που κινεί το βαρύ εξοπλισμό από φορτηγά έως κατασκευαστικά μηχανήματα μειώνεται σε πολλές από τις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη. Ως ένα σημάδι βραδύτερης βιομηχανικής δραστηριότητας και μειωμένης καταναλωτικής ζήτησης, η μείωση αυτή έχει θέσει τους πάντες σε κατάσταση ύψιστης επιφυλακής.  

«Η ζήτηση για ντίζελ μπορεί να θεωρηθεί κορυφαίος δείκτης ανάπτυξης και ένα πρώτο σημάδι ότι οι δαπάνες των νοικοκυριών μειώνονται συνεχώς. Η αναμενόμενη πτώση της ζήτησης για ντίζελ συμπίπτει με τον αυξανόμενο κίνδυνο ύφεσης σε ολόκληρη την οικονομία. 

Μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η τιμή ντίζελ βούλιαξε εν μέσω ανησυχιών ότι οι μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη θα είχαν μπροστά τους ένα δύσκολο δρόμο. Οικονομολόγοι δίδουν μία πιθανότητα 65% για ύφεση της αμερικανικής οικονομίας και μία πιθανότητα 49% για ύφεση στην Ευρώπη εντός έτους. Στην Κίνα, ο κίνδυνος είναι μικρότερος, όμως η ανάκαμψη της χώρας από τους περιορισμούς κατά του Covid-19 εξακολουθεί να απαιτεί βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και μάλιστα άμεσα. 

China's Commercial Diesel Inventories Grow | Weaker demand brings stockpiles to eight-month high
 
 

Το μεγαλύτερο μέρος της υπαναχώρησης της ζήτησης για το συγκεκριμένο καύσιμο έχει να κάνει με τα φορτηγά, τα οποία καταναλώνουν το 60% του ντίζελ στην Κίνα και περισσότερο από 70% στις ΗΠΑ. Ο αριθμός των φορτηγών που κινούνται στους κινεζικούς αυτοκινητοδρόμους μειώθηκε 8% στη διάρκεια της εβδομάδας έως τις 9 Απριλίου, σύμφωνα με στοιχεία του κινέζικου υπουργείου Μεταφορών. Τα αποθέματα ντίζελ στις ΗΠΑ αυξήθηκαν σε υψηλό οκτώ μηνών στις αρχές Απριλίου, σύμφωνα με στοιχεία της OilChem. 

H μείωση της ζήτησης λαμβάνει χώρα τη στιγμή που η μεταποιητική δραστηριότητα στην Κίνα σημείωσε απρόσμενη υποχώρηση το Μάρτιο. Οι αναδυόμενες αγορές στην περιοχή της Ασίας, συμπεριλαμβανομένης της Ινδονησίας, η κυβέρνηση της οποίας άρχισε να μειώνει τις επιδοτήσεις σε ντίζελ – βλέπουν επίσης τη ζήτηση να αποδυναμώνεται καθώς ο ρυθμός αύξησης επιβραδύνεται, σύμφωνα με αναλυτή της Wood Mackenzie. 

Aντίστοιχες τάσεις διαφαίνονται και σε άλλες περιοχές του πλανήτη. «Η ζήτηση στην Ευρώπη ήταν μειωμένη κατά τη διάρκεια του χειμώνα λόγω της περιορισμένης ζήτησης για θέρμανση, ενώ και τα αποθαρρυντικά μακροοικονομικά επισκιάζουν τις προοπτικές της ζήτησης», ανέφερε ο Κόεν Βέσελς, αναλυτής της Energy Aspects. 

US Diesel Is Not Immune to Recessions | Implied usage tends to drop as the economy cools
 
 

«Οιαδήποτε στιγμή βλέπουμε τους καταναλωτές να περιορίζουν τις δαπάνες τους λόγω πληθωρισμού, αυτό έχει αντίκτυπο στα φθηνότερα αγαθά τα οποία κυκλοφορούν σε μεγάλους όγκους», αναφέρει ο Κρεγκ Φούλερ, διευθύνων σύμβουλος της FreightWaves. 

Η μείωση της ζήτησης στις ΗΠΑ είναι περισσότερο αισθητή στη Δυτική Ακτή, όπου οι μαζικές απολύσεις στον κλάδο τεχνολογίας και η τραπεζική κρίση που βρίσκεται σε εξέλιξη έχουν θέσει την περιοχή σε έντονες πιέσεις. Η ζήτηση για ντίζελ, σε αυτή την περιοχή, έχει μειωθεί 5% φέτος, ποσοστό υπερδιπλάσιο από τον εθνικό μέσο όρο. 

Οι εισαγωγές κοντέινερ στις ΗΠΑ, βαρόμετρο της χρήσης ντίζελ από φορτηγά και τρένα που κινούνται σε ολόκληρη την χώρα, δέχονται επίσης πιέσεις. Στο Λος Άντζελες, οι εισαγωγές βρίσκονται στο χαμηλότερο επίπεδο από το Μάρτιο του 2020. Στην Κίνα, η δραστηριότητα σε κοντέινερ στα μεγάλα λιμάνια ήταν μειωμένη 5% στην εβδομάδα που έληξε στις 9 Απριλίου, σύμφωνα με στοιχεία του κινεζικού υπουργείου Μεταφορών. 

Inbound Containers at Key California Ports Decline | Volume is back near levels recorded in March 2020
 
 

«Περιμένουμε μεγαλύτερη πτώση στην κινεζική ζήτηση για ντίζελ στο δεύτερο εξάμηνο του έτους», αναφέρει ο Μία Γκενγκ της εταιρείας συμβούλων FGE.

Υπάρχει ωστόσο μία εξαίρεση. Στην Ευρώπη, η ζήτηση για ντίζελ σε χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο αναμένεται να αυξηθεί 9% την περίοδο Μαρτίου – Ιουλίου, χάρη εν μέρει στην ταξιδιωτική κίνηση του καλοκαιριού, σύμφωνα με τον Τζάνιβ Σαχ, αναλυτή της Rystad Energy. 

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

Vitol Group: Σε τριψήφια νούμερα οι τιμές πετρελαίου στο δεύτερο εξάμηνο

Bloomberg: Ο Λακωνικός Κόλπος, τα ρωσικά πετρέλαια και το ship-to-ship

Ρωσία: Ο «σκοτεινός» στόλος της γίνεται το πρόβλημα της διεθνούς ναυτιλίας

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News