ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελλείψεις σε χριστουγεννιάτικα είδη φοβάται η αγορά

Το plan B της Jumbo και άλλων μεγάλων αλυσίδων

φωτ. SOOC

Πέρυσι υπήρχαν σε μεγάλη ποσότητα, αλλά δεν μπορούσαν να τα προμηθευτούν εύκολα οι καταναλωτές διότι είτε είχαν «μπλοκάρει» οι εταιρείες ταχυμεταφορών από τον όγκο των παραγγελιών, καθώς τα φυσικά καταστήματα ήταν κλειστά, είτε διότι είχαν φτάσει στα όριά τους τα ηλεκτρονικά καταστήματα, όπως για παράδειγμα συνέβη με το eshop της Jumbo. Φέτος, τα καταστήματα, φυσικά και ηλεκτρονικά είναι ανοιχτά -τουλάχιστον για την ώρα και με την κυβέρνηση να επαναλαμβάνει σε όλους τους τόνους ότι δεν πρόκειται να επιβληθεί lockdown- όμως τα προϊόντα είναι πιθανό να μην επαρκούν. Ο λόγος για τα χριστουγεννιάτικα είδη, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι κινεζικής προέλευσης.

Μεγάλες λιανεμπορικές αλυσίδες που πωλούν και εποχικά είδη παρακολουθούν σε καθημερινή βάση τις εξελίξεις σχετικά με την παραγωγική διαδικασία στην Κίνα και κυρίως σε σχέση με την κίνηση των εμπορευματοκιβωτίων και τη διαμόρφωση των ναύλων, ενώ αναζητούν εναλλακτικούς προμηθευτές. Αν και περισσότερες ενδείξεις σχετικά με την επάρκεια σε εποχικά είδη για τις γιορτές των Χριστουγέννων αναμένεται να υπάρχουν στις αρχές Νοεμβρίου, η αγορά προεξοφλεί ότι θα υπάρχουν ελλείψεις σε κάποια προϊόντα της κατηγορίας. Το γεγονός δε ότι δεν έχουν εμφανιστεί ήδη από τώρα αυτές οι ελλείψεις αποδίδεται κυρίως στα αποθέματα που υπήρχαν από την περσινή χρονιά, καθώς στα καταστήματα με εποχικά είδη επετράπη να ανοίξουν μόνο για κάποιες ημέρες τον Δεκέμβριο.

Τι θα κάνουν οι μεγάλες αλυσίδες

«Είναι πολύ πιθανό να υπάρχουν κάποιες ελλείψεις στα χριστουγεννιάτικα είδη» επισημαίνει στο «MR» ο εμπορικός διευθυντής μεγάλης αλυσίδας που δραστηριοποιείται κυρίως στην κατηγορία του οικιακού εξοπλισμού. «Με βάση την εικόνα που υπάρχει σήμερα, εκτιμούμε ότι δεν θα έχουμε πρόβλημα. Ωστόσο, σε μια εβδομάδα ένας προμηθευτής μας μπορεί να μας πει ότι δεν μπορεί να εκτελέσει την παραγγελίας», δηλώνει από την πλευρά του υψηλόβαθμο διοικητικό στέλεχος εταιρείας του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

«Plan B» έχει καταστρώσει από την πλευρά του ο όμιλος Jumbo, ο οποίος την περίοδο των Χριστουγέννων πραγματοποιεί υπό κανονικές συνθήκες το 28% του ετήσιου τζίρου του, ενώ συνολικά το τελευταίο τρίμηνο του έτους πραγματοποιεί το 35% του ετήσιου τζίρου του. Ο όμιλος αναζητεί εναλλακτικούς προμηθευτές κυρίως από χώρες που βρίσκονται εγγύτερα στην Ευρώπη με την αναζήτηση να περιλαμβάνει χώρες όπως η Τουρκία αλλά και το Ισραήλ, ενώ ταυτόχρονα προχωρά σε αλλαγές στο προϊοντικό του μείγμα. Επίσης, έχει επιλέξει να μην προχωρήσει σε επαναγορές σε περίπτωση που έχουν αυξηθεί υπέρογκα και αδικαιολόγητα οι τιμές των προϊόντων. Σύμφωνα δε με κύκλους που βρίσκονται κοντά στη διοίκηση του ομίλου, εάν υπάρχουν ελλείψεις στα εποχικά είδη το πρόβλημα δεν θα εντοπίζεται μόνο στη Jumbo (η τελευταία δε μπορεί να μην έχει καθόλου πρόβλημα) αλλά και στις ανταγωνίστριες εταιρείες.

Η αναζήτηση, πάντως, εναλλακτικού προμηθευτή μόνο εύκολη δεν είναι, καθώς δεν είναι μόνο οι ελληνικές επιχειρήσεις που ψάχνουν πώς θα υποκαταστήσουν τα κινεζικά προϊόντα, αλλά οι επιχειρήσεις σχεδόν σε όλο τον κόσμο. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα που αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος πολύ μεγάλης λιανεμπορικής αλυσίδας: η Πολωνία είναι μία χώρα στην Ευρώπη που παράγει αρκετά μεγάλες ποσότητες κεριών ρεσό. Στην παρούσα συγκυρία με τα προβλήματα που υπάρχουν στην Κίνα, όλοι στρέφονται στην Πολωνία για ρεσό, με συνέπεια πλέον να μην μπορούν ούτε από εκεί να καλυφθούν επαρκώς οι πολύ μεγάλες ανάγκες.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News