ΒUSINESS & FINANCE

Σούπερ μάρκετ: στα ύψη ο τζίρος, «στον πάγο» η κατανάλωση

Σούπερ μάρκετ: στα ύψη ο τζίρος, «στον πάγο» η κατανάλωση

Σε 4,43 δισεκατομμύρια ευρώ περίπου ανήλθε ο τζίρος των σούπερ μάρκετ το α’ εξάμηνο του 2023 ενισχυμένος κατά 9,6% σε σύγκριση με τον α’ εξάμηνο του 2022. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην IRI) πρόκειται για αύξηση οφειλόμενη καθαρά στις ανατιμήσεις, αφού την ίδια ώρα ο όγκος πωλήσεων παρέμεινε αμετάβλητος. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα στοιχεία για τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ έχουν ενσωματωθεί πλέον και αυτά που αφορούν στην αλυσίδα Lidl, τη μεγαλύτερη εκπτωτική αλυσίδα στη χώρα.

Την ίδια ώρα επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά η μεγάλη στροφή των καταναλωτών προς τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων σε αξία εκτοξεύτηκε κατά το α’ εξάμηνο του 2023 σε 26,3% (συμπεριλαμβανομένης και της Lidl) από 25,4% το α’ εξάμηνο του 2022 και 25,8% συνολικά το 2022. Υπενθυμίζεται, βεβαίως, ότι ανατιμήσεις και μάλιστα μεγαλύτερες ως ποσοστό έγιναν και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, η απόκλιση όμως της τιμής τους από τα αντίστοιχα επώνυμα, εξακολουθεί να τα καθιστά ελκυστικά στα νοικοκυριά. Η μεγαλύτερη αύξηση μεριδίου καταγράφηκε στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς, από 19,6% το α’ εξάμηνο του 2022 σε 22,1% το α΄ εξάμηνο του 2023. Στα είδη νοικοκυριού το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε στο 26,6% από 24,7% πέρυσι, ενώ μικρότερα ήταν τα κέρδη στα τρόφιμα με το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας να διαμορφώνεται σε 26,5% από 26% το α΄ εξάμηνο του 2022.

Αυτό που αυξήθηκε στα τρόφιμα ήταν οι πωλήσεις στο πλαίσιο προσφορών. Το 25,3% των πωλήσεων στα τρόφιμα ήταν υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας, αύξηση κατά 3,4 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ στα είδη νοικοκυριού σημειώθηκε αύξηση στο 24,9% από 21,7% πέρυσι. Αντιθέτως μειώθηκαν οι πωλήσεις υπό καθεστώς προσφοράς, κατά 0,9 ποσοστιαία μονάδα (σε 28,2% από 29,1% πέρυσι) στην κατηγορία των ειδών ατομικής υγιεινής και ομορφιάς.

Ενδεικτικό της επίδρασης που έχει στη ζήτηση η συνεχιζόμενη ακρίβεια είναι η μείωση του όγκου πωλήσεων σε επτά από τις έντεκα βασικές κατηγορίες προϊόντων. Η μεγαλύτερη μείωση του όγκου πωλήσεων κατά το α’ εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με το α’ εξάμηνο του 2022 καταγράφηκε στα υλικά μαγειρικής (-4,2%). Ακολουθούν τα κατεψυγμένα τρόφιμα (-4,1%), τα καθαριστικά – απορρυπαντικά (-2,3%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (-1,8%), τα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (-0,8%), τα γαλακτοκομικά (-0,6%) και τα άλλα είδη νοικοκυριού (0,5%). Αύξηση του όγκου πωλήσεων καταγράφηκε στα σνακς (4,9%), στα είδη ατομικής υγιεινής (2,2%), στα μη αλκοολούχα ποτά (1,9%) και στα αλκοολούχα ποτά (0,2%).

Στα καθαριστικά – απορρυπαντικά, στα γαλακτοκομικά και στα υλικά μαγειρικής πάντως καταγράφηκαν και οι μεγαλύτερες αυξήσεις τιμών στο α’ εξάμηνο του 2023 σε σύγκριση με το α’ εξάμηνο του 2022. Συγκεκριμένα στις 11 βασικές κατηγορίες προϊόντων οι τιμές αυξήθηκαν ως εξής:

  • Καθαριστικά – απορρυπαντικά: 14%
  • Γαλακτοκομικά: 13,4%
  • Υλικά μαγειρικής: 10,8%
  • Κατεψυγμένα τρόφιμα: 10,6%
  • Άλλα είδη νοικοκυριού: 10,6%
  • Είδη ατομικής υγιεινής: 10,6%
  • Σνακς: 9,5%
  • Είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς: 8,9%
  • Συσκευασμένα τρόφιμα: 8,8%
  • Μη αλκοολούχα ποτά: 7,2%
  • Αλκοολούχα ποτά: 5%

Διαβάστε επίσης:

Υψηλά παραμένουν οι τιμές στα τρόφιμα – Πού αναμένονται αυξήσεις

Οι θερινές εκπτώσεις δεν ενίσχυσαν το λιανεμπόριο – Κάτω από τις προσδοκίες οι πωλήσεις

Πρεμιέρα κάνει το Καλάθι των Μαθητών – Τι αλλάζει στο Καλάθι του Νοικοκυριού

Market Pass: Ανοίγει 15 Σεπτεμβρίου η πλατφόρμα – Όλες οι πληροφορίες

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News