ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Θα την πληρώσει ο καταναλωτής; Πώς οι διεθνείς ανατιμήσεις επηρεάζουν τα logistics στην Ελλάδα

Illustration: Loukia Kattis / MR

Η εφοδιαστική αλυσίδα και ιδίως η κατηγορία των χερσαίων, αεροπορικών και δια θαλάσσης μεταφορών δεν θα μπορούσε να μην πληγεί από τις ανατιμήσεις στα καύσιμα, αλλά και τη δυσκολία εύρεσης προσωπικού, παράγοντες με αντίκτυπο και στην Ελλάδα. Όσο βρισκόταν υπό το καθεστώς του lockdown, ο κλάδος των logistics, διεθνής και εγχώριος, είχε να διαχειριστεί την καθίζηση της ζήτησης. Σήμερα, καλείται να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, όπως η εκτόξευση του κόστους, ένα μέρος του οποίου αναπόφευκτα θα μετακυλιστεί και στον πελάτη, σύμφωνα με την εικόνα που διαμορφώνεται στην αγορά για την ώρα.

«Ο συγκεκριμένος κλάδος χαρακτηρίζεται από ισχυρό ανταγωνισμό και χαμηλά περιθώρια κέρδους με αποτέλεσμα ο κίνδυνος να εμφανίσει ζημίες μία επιχείρηση logistics να είναι ιδιαίτερα μεγάλος. Αυτό το ρίσκο ενισχύεται ακόμη περισσότερο όταν το κόστος ενέργειας και καυσίμων αυξάνεται ραγδαία, όπως συμβαίνει σήμερα. Η εξίσωση γίνεται ακόμη πιο δύσκολη, εάν ληφθεί υπόψη ότι οι εταιρείες του κλάδου δύσκολα θα μπορούσαν να μετακυλίσουν όλο αυτό το ιδιαίτερα αυξημένο κόστος στους πελάτες τους», εξηγεί στο moneyreview.gr ο Διευθυντής Στρατηγικών Επενδύσεων της Goldair, Βασίλης Μαγκλάρας.

Βρετανική συμβουλευτική εταιρεία υπολογίζει ότι το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ 13 μέτρων από τη Σαγκάη στο λιμάνι του Λος Άντζελες έχει αυξηθεί κατά 235%, σε σχέση με πέρυσι. Βάσει δεδομένων για εταιρείες logistics στις ΗΠΑ, οι δαπάνες μεταφοράς αντιπροσωπεύουν το 50% έως 70% του συνολικού κόστους.

Την περασμένη Πέμπτη ο Murray Mullen διευθύνων σύμβουλος του Mullen group, ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους αποθήκευσης και διανομής στον Καναδά, σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα τρίτου τριμήνου, ανέφερε ότι οι τιμές της διαμεταφοράς θα πάρουν την ανιούσα. Κι αυτό επειδή η ζήτηση παραμένει πολύ μεγαλύτερη, σε σχέση με τη δυνατότητα που έχουν οι εταιρείες να την ικανοποιήσουν, αλλά κι εξαιτίας της διακοπής χορήγησης επιδότησης του μισθολογικού κόστους λόγω Covid-19.

«Αυξάνουμε τις τιμές. Κι αν κάποιος δεν θέλει να επωμιστεί τις ανατιμήσεις, μπορεί να αναθέσει τη δουλειά σε κάποιον άλλο» είπε ο Muller. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι η αύξηση των τιμών είναι μονόδρομος λόγω και του ότι έχει καταστεί δύσκολη η εύρεση και πρόσληψη προσωπικού που θα επέτρεπε στις εταιρείες να εξυπηρετήσουν την αυξημένη ζήτηση.

Ώθηση στο real estate

Η ενισχυμένη πάντως ζήτηση για αγαθά μετά την πανδημία έχει ευνοήσει σημαντικά την αγορά των αποθηκευτικών χώρων, με τις εταιρείες να επενδύουν σε μεγαλύτερες αποθήκες, επιδιώκοντας να αυξήσουν το απόθεμα προϊόντων. Και κατ’ επέκταση να ανταποκριθούν ταχύτερα στη ζήτηση και να περιορίσουν τη συχνότητα των απαιτούμενων μεταφορών. Ενδεικτικό της υψηλότερης ζήτησης, σε σχέση με την προσφορά είναι ότι από τις αρχές της χρονιάς μέχρι σήμερα, τα ενοίκια για τη μίσθωση ενός νέου, σύγχρονου κτηρίου logistics έχουν αυξηθεί κατά 15%, όπως έγινε γνωστό κατά το πρόσφατο συνέδριο για την ακίνητη περιουσία Prodexpo.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του διευθυντή επενδύσεων της Trastor Γιώργου Φιλόπουλου, κάτα την επόμενη πενταετία η αγορά αποθηκευτικών χώρων έχει ανοδική πορεία, με τις αξίες να έχουν αυξηθεί, κατά τα τελευταία χρόνια, σωρευτικά, κατά 30%, ενώ ο μέσος ετήσιος ρυθμός ανόδου των μισθωμάτων διαμορφώνεται στο 5%. Υπολογίζεται ότι αυτή τη στιγμή υπάρχει ζήτηση για την ενοικίαση 200.000 τ.μ. κτηρίων logistics.

Διαβάστε ακόμη: Εφοδιαστικές αλυσίδες: Πώς οι αργές παραδόσεις «ροκανίζουν» την ανάπτυξη

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News