ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από πού ψωνίζουν οι Έλληνες; Ο χάρτης των αγορών σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα

Από πού ψωνίζουν οι Έλληνες; Ο χάρτης των αγορών σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα

Ισχυρό παραμένει το τοπικό εμπορικό κατάστημα στις αγορές από φυσικά καταστήματα, κάτι, όμως, που δεν ισχύει για τις ηλεκτρονικές αγορές, με τα μεγαλύτερα μερίδια να συγκεντρώνουν στην περίπτωση αυτή οι επώνυμες αλυσίδες, είτε πρόκειται για αλυσίδες με πολλές μάρκες είτε πρόκειται για το ηλεκτρονικό κατάστημα μιας γνωστής μάρκας. Την ίδια ώρα, διαπιστώνεται η ολοένα και μεγαλύτερη διείσδυση των marketplaces, συγκεντρώνοντας πλέον πολύ υψηλά μερίδια αγοράς στο ηλεκτρονικό κανάλι.

Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα που πραγματοποίησαν οι εταιρείες Focus Bari και Plushost, τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν χθες το βράδυ σε ειδική εκδήλωση στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) για τις φυσικές αγορές το τοπικό κατάστημα συγκεντρώνει μερίδιο 39%, οι αλυσίδες με πολλά brands μερίδιο 28%, τα καταστήματα επώνυμων brands 21%, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ μερίδιο 6%, τα πολυκαταστήματα 5% και τα πρατήρια καυσίμων 1%. Στην περίπτωση των ηλεκτρονικών αγορών κυριαρχούν οι επώνυμες αλυσίδες με πολλά brands (26%), ακολουθούν τα ηλεκτρονικά καταστήματα επώνυμων brands (22%), ενώ το τρίτο υψηλότερο μερίδιο (21%) κατέχουν marketplaces (Skroutz κ.ά.).

Κατά τους τελευταίους δύο μήνες πρώτα σε διείσδυση στον τομέα των ηλεκτρονικών αγορών είναι τα φάρμακα και τα συμπληρώματα διατροφής με ποσοστό 86% του πληθυσμού να κάνει αυτού του είδους τις αγορές, ακολουθούν τα ρούχα με 72%, τα καλλυντικά με 69%, τα εσώρουχα και μαγιώ με 61%, η αθλητική ένδυση και υπόδηση με 61%, τα βιβλία με 57%, τα είδη δώρων με 54%, τα είδη κουζίνας με 53%, τα υποδήματα με 52%. Η μέση δαπάνη στο φυσικό κατάστημα ήταν 644 ευρώ ενώ στο ηλεκτρονικό κατάστημα 510 ευρώ.

Το 69% των καταναλωτών δηλώνει ότι προτιμά τις αγορές από το φυσικό κατάστημα προκειμένου να παραλάβει άμεσα το προϊόν, ενώ το 65% επειδή θέλει να έχει άμεση επαφή με το προϊόν. Σε αρκετή απόσταση με ποσοστό 38% έρχεται η ασφάλεια ως κίνητρο για τις αγορές από το φυσικό κατάστημα. Από την άλλη οι καταναλωτές επιλέγουν να ψωνίζουν από ηλεκτρονικά καταστήματα καθώς θεωρούν ότι εκεί βρίσκουν καλύτερες τιμές και προσφορές (74%) και ότι εξοικονομούν χρόνο (62%).

Τα πέντε κυριότερα κριτήρια για να επιλέξουν οι καταναλωτές ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, εκτός της τιμής, είναι τα ακόλουθα: δωρεάν αποστολή (59%), διαθεσιμότητα (54%), ασφάλεια πλατφόρμας (44%), δωρεάν επιστροφή (43%) και θετικές αξιολογήσεις (42%). Οι απαντήσεις, πάντως, σε αυτό το ερώτημα έρχονται σε αντίθεση με το μοντέλο που ολοένα και περισσότερες εταιρείες σχεδιάζουν να εφαρμόσουν δηλαδή την επιβολή χρεώσεων για τις αποστολές, αλλά και για τις επιστροφές, λόγω του πολύ υψηλού κόστους. Άλλο μοντέλο που εφαρμόζεται στο εξωτερικό, αλλά στην Ελλάδα για την ώρα μόνο από τη Skroutz είναι η ύπαρξη συνδρομής η οποία παρέχει προνόμια στους συνδρομητές, μεταξύ αυτών και δωρεάν ή χαμηλότερα μεταφορικά.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 700 ατόμων ηλικίας 16 έως και 74 ετών σε πανελλαδική βάση. Αναλύθηκαν 27 κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα αγορές, κανάλια, δαπάνες, αγοραστικό ταξίδι.

Διαβάστε επίσης: 

Πώς τα marketplaces ελέγχουν το ηλεκτρονικό εμπόριο

Με ρυθμό ανάπτυξης 5% «έτρεξαν» τα ελληνικά οnline super market το 2022

Πόσο ξοδεύουμε σε online αγορές – Τα προϊόντα που πρωταγωνιστούν 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News