Business & Finance Πέμπτη 15/12/2022, 14:19 SPONSORED CONTENT BY ELEARNING INDUSTRY
BUSINESS & FINANCE

Τι κάνει επιτυχημένο ένα εργασιακό περιβάλλον; Μεγάλη έρευνα αποκαλύπτει τα πέντε σύγχρονα «αξιώματα»

Τι κάνει επιτυχημένο ένα εργασιακό περιβάλλον; Μεγάλη έρευνα αποκαλύπτει τα πέντε σύγχρονα «αξιώματα»

Η πανδημία άλλαξε -ενδεχομένως για πάντα- τη ζωή στον πλανήτη Γη, με τις προεκτάσεις αυτής της νέας πραγματικότητας να αφορούν και την εργασία.

Όπως προσπαθούσαμε να διαχειριστούμε το φονικό ιό και το -πολυεπίπεδο- άγχος που μας δημιούργησε, κλειστήκαμε στα σπίτια μας, όπου συνέβαιναν πια τα πάντα: από τη δουλειά έως την υπόλοιπη καθημερινότητα.

Δεν ήταν λίγοι εκείνοι που αξιολόγησαν διαφορετικά τη ζωή τους και εκατομμύρια αυτοί που αναθεώρησαν τις προτεραιότητες τους. Πράγμα που αποδείχθηκε από την εμφάνιση δυο – παγκοσμίων- φαινομένων: της «Μεγάλης Παραίτησης» (η μαζική έξοδος αφορούσε πολλούς λόγους, με κυρίαρχους την τοξική εταιρική κουλτούρα, την ανασφάλεια, την ανεπαρκή αναγνώριση και τις ατελείωτες ώρες εργασίας) και της «Ήσυχης παραίτησης» (οι νεότερες γενιές τιμούν το μισθό τους στο έπακρο, αλλά δεν κάνουν τίποτα περισσότερο από τα συμφωνηθέντα – αρνούμενοι να παραβιάσουν την ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, αφού νιώθουν πως δεν έχουν τίποτα να κερδίσουν).

Τι κάνει επιτυχημένο ένα εργασιακό περιβάλλον; Μεγάλη έρευνα αποκαλύπτει τα πέντε σύγχρονα «αξιώματα»-1

Η έρευνα που επιβεβαιώνει τη νέα πραγματικότητα

Η eLearning Industry, βραβευμένη εταιρία ως «Best Work Place» για το 2022 στην Ελλάδα -από το Great Place to Work Ελλάδας, Ινστιτούτο που αξιολογεί εργασιακά περιβάλλοντα στη χώρα μας, βάσει του πιο αξιόπιστου μοντέλου μεθοδολογίας – θέλησε να εμβαθύνει στους λόγους που δημιουργούν στους εργαζομένους το αίσθημα του ανολοκλήρωτου ή/και του μάταιου.

Διενήργησε έρευνα, σε δείγμα 1200 Αμερικανών εργαζομένων σε πέντε κλάδους (το λιανικό εμπόριο, τη φιλοξενία, τα οικονομικά και τις ασφάλειες, την υγεία, τη βιομηχανία και την τεχνολογία) και αντικείμενο την εταιρική κουλτούρα «έννοια που ορίζεται ως το κοινό σύνολο αξιών, στόχων, συμπεριφορών και πρακτικών που αποτελούν σημαντικό, καθοριστικό, παράγοντα της επιτυχίας ενός οργανισμού. Με μια λέξη, το ήθος της εταιρίας», όπως επισημαίνεται στη μελέτη.

Ο στόχος ήταν να γίνουν ξεκάθαροι οι τρόποι που μπορεί να αντιστραφεί αυτό το αρνητικό κλίμα, προς όφελος όλων: των εργαζομένων και των εργοδοτών.

Τι κάνει επιτυχημένο ένα εργασιακό περιβάλλον; Μεγάλη έρευνα αποκαλύπτει τα πέντε σύγχρονα «αξιώματα»-2

Τα «μαθήματα» της πανδημίας

Η μεγαλύτερη κοινότητα και πλατφόρμα ανταλλαγής γνώσεων του κόσμου, για επαγγελματίες L&D και HR, είδε την επισκεψιμότητα της να ξεπερνά το 1.000.000 χρήστες το μήνα μετά το ξέσπασμα της πανδημίας. 

Με την τηλεργασία για γίνεται η νέα πραγματικότητα «ο κόσμος αναζήτησε όλες τις σχετικές πληροφορίες για κάτι που έως τότε ήταν άγνωστο για τους περισσότερους (virtual training, remote solutions, hybrid learning κα). Έτσι, η eLearning Industry έγινε ο βασικός προορισμός για τις σχετικές πληροφορίες, τα συν και τα πλην κάθε συνθήκης», εξηγεί ο ιδρυτής της eLearning Industry, Χριστόφορος Παππάς.

«Αυτό που παρατηρήσαμε είναι ότι αυξήθηκαν οι επιχειρήσεις που ενδιαφέρονται να κάνουν καλύτερους τους εργαζομένους τους, μέσω προγραμμάτων κατάρτισης και μάθησης, έχοντας αντιληφθεί πως αυτός είναι ο τρόπος να βελτιωθεί η εταιρική κουλτούρα, να γίνουν πιο ευτυχισμένοι οι εργαζόμενοι και να μειωθούν τα κόστη για όλους».

Δεν είναι τυχαιο πως οι προβλέψεις θέλουν την αξία της αγοράς του online learning να φτάνει στα 325.000.000.000 δολάρια, το 2025.

Τι κάνει επιτυχημένο ένα εργασιακό περιβάλλον; Μεγάλη έρευνα αποκαλύπτει τα πέντε σύγχρονα «αξιώματα»-3

Τα πέντε tips για τους εργοδότες που θα τους διευκολύνουν τη ζωή

Βάσει των ευρημάτων της έρευνας, η εργασιακή συνθήκη δεν είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή για τους εργοδότες που επιμένουν στις παραδόσεις. Για κάθε πρόβλημα, υπάρχει λύση –για όποιον θέλει να τη βρει και να σταματήσει να χάνει ταλέντο και παραγωγικότητα. Ακολουθούν τα πέντε αξιώματα που προέκυψαν από τη μελέτη.

Τα προνόμια πρέπει να γίνουν μεγαλύτερο μέρος της εταιρικής κουλτούρας

Ο τρόπος που εργαζόμαστε αλλάζει, με την παρούσα φάση να είναι η μεταβατική περίοδος. «Έτσι εύλογα προκύπτουν κάποιες συγχύσεις» εξηγεί ο κύριος Παππάς, «η υβριδική εργασία, τα ισχυρά οφέλη και οι ευκαιρίες για επαγγελματική εξέλιξη και συνεχή μάθηση φαίνεται πως είναι πιο σημαντικά προνόμια, από ένα τραπέζι πινγκ πονγκ στο γραφείο ή δραστηριότητες για το “δέσιμο” της ομάδας», αρχή της “παραδοσιακής” εκδοχής της εταιρικής κουλτούρας.

Το 82% των εργαζομένων δεν εκτιμά απαραίτητα λιγότερο την αξία της τελευταίας, μετά την πανδημία, ωστόσο απολαμβάνει περισσότερο άλλα προνόμια: το flexibility (32%) και τα προνόμια με τα οφέλη, σε συνδυασμό με καλύτερους μισθούς (29%). Το 49% είπε πως οι ηγέτες έχουν δημιουργήσει οφέλη/προνόμια που δεν είναι ανταγωνιστικά ή δεν τους ενθουσιάζουν. 

«Εν μέσω “πολέμου” για την απόκτηση ταλέντου, οι εταιρίες έχουν αρχίσει να προσφέρουν αυξημένους μισθούς και “ελαστικά” προνόμια, όπως η ευελιξίας στις ώρες, το από πού δουλεύουν οι εργαζόμενοι, καθώς και προγράμματα εξέλιξης, ώστε να είναι οι νικητές της μάχης. Γίνεται σαφές πως οι εργοδότες πρέπει να επενδύσουν στα προνόμια και να αναγνωρίσουν ότι αυτό είναι η νέα τάξη πραγμάτων», επισημαίνει ο ιδρυτής της eLearning Industry.

Αγκαλιάστε τον σύγχρονο ορισμό της εταιρικής κουλτούρας

Διαπιστώθηκε να υπάρχει χάσμα, μεταξύ του πώς αντιλαμβάνεται η ηγεσία την εταιρική κουλτούρα και το τι σημαίνει για τον σύγχρονο εργαζόμενο.

Περίπου τέσσερις στους 5 (78%) λένε πως η εταιρική κουλτούρα έχει αλλάξει μετά την πανδημία, αλλά το 50% των ηγετών δεν κατανοούν τη νέα έννοια ή το τι θέλουν οι εργαζόμενοι, την ίδια στιγμή που οι μισοί εργαζόμενοι (50%) υποστηρίζουν πως οι ηγέτες τους δεν καταλαβαίνουν τι συνιστά μια ισχυρή εταιρική κουλτούρα ή τι θέλουν οι εργαζόμενοι.

Γεγονός που προκαλεί ανησυχία «αν λάβουμε υπ’ όψιν πως περισσότεροι από τους μισούς εργαζομένους στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης (54%), της τεχνολογίας (53%) και της παραγωγής (52%) πιστεύουν πως οι ηγέτες τους δεν καταλαβαίνουν τι θέλουν», υπογραμμίζει ο κύριος Παππάς.

Το 45% των ερωτηθέντων είπε πως οι ηγέτες της εταιρίας τους δεν καταλαβαίνουν τι, πραγματικά, τους δίνει κίνητρο, με το 53% να ομολογεί πως οι ηγέτες πιστεύουν πως η in office εργασία είναι «εταιρική κουλτούρα». Το 48% πρόσθεσε ότι οι ηγέτες ενδιαφέρονται μόνο να γίνει η δουλειά –όχι πώς θα γίνει.

«Εάν οι εργοδότες λάβουν υπ’ όψιν τα όσα έχουν να πουν οι εργαζόμενοι για την εταιρική κουλτούρα, μπορούν να δουν πως σχεδόν οι μισοί (45%) θα προτιμούσαν να έχουν περισσότερες ημέρες αδείας από ό,τι εταιρική κουλτούρα», εξηγεί ο κύριος Παππάς, προσθέτοντας πως εκ των πιο ανησυχητικών ευρημάτων είναι ότι το 40% των εργαζομένων δεν πιστεύει πως οι ηγέτες ενδιαφέρονται (ή δεν έχουν ως προτεραιότητα) για την στήριξη της ψυχικής υγείας και της ευημερίας των εργαζομένων –σε μια εποχή που υπάρχει κρίση της ψυχικής υγείας.

Τι κάνει επιτυχημένο ένα εργασιακό περιβάλλον; Μεγάλη έρευνα αποκαλύπτει τα πέντε σύγχρονα «αξιώματα»-4

Ακούστε τις προτεραιότητες των εργαζομένων

Συχνά, εργαζόμενοι έχουν μεγαλύτερη επαφή με την επιχειρησιακή πλευρά της εταιρίας, από ό,τι η ηγεσία. Ως εκ τούτου, «η γνώμη τους για όσα μπορούν να βελτιωθούν είναι σημαντική. Αντί λοιπόν, να ακολουθούμε την προσέγγιση του “εγώ ξέρω τι είναι καλύτερο”, είναι χρήσιμο να δίνουμε το λόγο στους εργαζομένους και να ακούμε τι έχουν να πουν –πριν πάνε τις ιδέες τους στον ανταγωνιστή», ενημερώνει ο κύριος Παππάς, με το βραβείο «Best Workplace Hellas for 2022» της eLearning Industry να αποσαφηνίζει πως δεν πρόκειται για θεωρία.

Το 48% των εργαζομένων λένε πως είτε δεν έχουν ερωτηθεί ποτέ για την άποψη τους επί τη βελτίωση της κουλτούρας ή οι εργοδότες δεν εφάρμοσαν ποτέ το feedback τους. Ως εκ τούτου, το 46% των εργαζομένων σκέφτονται να βρουν άλλη δουλειά.

Η «αποσύνδεση» που νιώθουν -όταν οι ηγέτες αγνοούν τις απόψεις τους-, τους κάνει να νιώθουν αποδεσμευμένοι και απειλεί την παραμονή τους στον συγκεκριμένο εργασιακό χώρο, με το 46% να λέει ότι οι αποφάσεις της ηγεσίας επί της κουλτούρας έχει οδηγήσει σε σκέψεις για εξεύρεση νέας εργασίας.

Προώθηση της ποικιλομορφίας και της ισότιμης μεταχείρισης

Ένας οργανισμός που στερείται ποικιλομορφίας και ίσων ευκαιριών, είναι φύσει αδύνατο να πετύχει. «Η ποικιλομορφία δεν είναι μόνο φυλετική και εθνική, αλλά και σκέψης», διευκρινίζει ο κύριος Παππάς. Την ίδια ώρα, το 41% των εργαζομένων τονίζει ότι η εταιρία στην οποία ανήκει, δεν έχει την ποικιλομορφία ως προτεραιότητα, ενώ το 30% υπογραμμίζει πως η ηγεσία είναι προκατειλημμένη εις βάρος των γυναικών και συγκεκριμένων μειονοτήτων. Το 53% των εργαζομένων στο λιανεμπόριο και τη φιλοξενία λένε πως ο εργοδότης τους δεν είναι diverse και δεν έχει αυτήν την προτεραιότητα.

«Όλα αυτά συμβαίνουν την στιγμή που πρωτοβουλίες DE&I (Diversity, Equity, and Inclusion) αποτελούν την κορυφαία προτεραιότητα για τους εργαζομένους και τους υποψήφιους για εργασία», συμπληρώνει ο κύριος Παππάς.

Σε ό,τι αφορά την ίση μεταχείριση, το 60% των εργαζομένων λέει πως οι ηγέτες προωθούν άτομα που έχουν τις ίδιες απόψεις με εκείνους. Το αυτό επισήμανε και το 69% των εργαζομένων στην τεχνολογία, ενώ το 78% των εργαζομένων στη βιομηχανία και το 75% αυτών στο λιανικό εμπόριο και τη φιλοξενία είπαν πως οι ηγέτες τους δείχνουν ευνοιοκρατία.

Στα των ευκαιριών εξέλιξης και ανέλιξης, περισσότεροι από τους μισούς εργαζόμενους λένε πως ο οργανισμός τους δεν προσφέρει προγράμματα μάθησης ή εξέλιξης, για να τους βοηθήσει να βελτιωθούν και να προαχθούν. Ως εκ τούτου, τo 34% ανησυχεί πως δεν έχει τις ικανότητες που χρειάζονται για να προαχθεί ή να εξασφαλίσει έναν καλύτερο ρόλο στην εταιρία. Το 30% (1 στους 3) θα σκεφτόταν να φύγει, γιατί δεν έχει τα εργαλεία και τους πόρους που χρειάζονται για να βελτιωθεί στην καριέρα του.

Ο κύριος Παππάς σχολιάζει πως «η όποια εταιρία είναι οι εργαζόμενοι της, άρα οφείλουμε να επενδύουμε σε αυτούς, να τους ακούμε και να βρίσκουμε λύσεις για να τους βοηθήσουμε όσο περισσότερο μπορούμε, για να γίνει πιο εύκολη η εργασία τους. Μόνο έτσι μπορούμε να πετύχουμε. Όταν οι εργαζόμενοι δημιουργούν το εργασιακό τους περιβάλλον (αντί να το φτιάχνουν άλλοι για αυτούς) είναι πιο χαρούμενοι και περισσότερο παραγωγικοί».

Η ψηφιακή ζωή είναι εδώ για να μείνει – κρατά τους υπαλλήλους ευτυχισμένους

Όσο πιο γρήγορα αναγνωρίσει η ηγεσία πως το «9 με 5» αποτελεί παρελθόν, τόσο πιο ευοίωνο θα είναι το μέλλον για την εταιρία. Στην έρευνα, οι εργαζόμενοι γνωστοποίησαν πως θέλουν να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία (τα οποία εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο, στην τηλεργασία), όσο περισσότερο μπορούν γιατί έτσι κάνουν τη δουλειά τους πιο γρήγορα, με μεγαλύτερη ακρίβεια και πιο αποτελεσματικά.

Το 33% ενημερώνει πως ο εργοδότης δεν παρέχει στους εργαζόμενους το σωστό εργασιακό περιβάλλον, με το 44% να δηλώνει ότι η «αναγκαστική» in-office εργασιακή δομή θα αποτρέψει εταιρίες από το να προσλάβουν και να κρατήσουν ταλαντούχους εργαζομένους.

Οι μισοί εκ των εργαζομένων στην τεχνολογία πιστεύουν πως η δομή εργασίας εντός γραφείου θα αποτρέψει τις εταιρίες να προσελκύσουν το καλύτερο ταλέντο, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία ενημέρωσε πως θα χρησιμοποιούσε ό,τι έχει να προσφέρει η τεχνολογία (μίτινγκ σε virtual χώρους, προγράμματα κατάρτισης ή μάθησης με virtual δασκάλους ή προσομοιώσεις κλπ), καθώς πιστεύει πως αυτό θα αυξήσει την ποικιλομορφία και τη συμπερίληψη της εταιρίας τους.

«Η πρόσληψη των πιο ταλαντούχων υποψηφίων, ανεξάρτητα από το αν μπορούν να πηγαίνουν στο γραφείο κάθε μέρα, θα αυξήσει και το επίπεδο ολόκληρου του οργανισμού» καταλήγει ο κύριος Παππάς.

*Διαβάστε ολόκληρη την έρευνα της eLearning Industry: https://elearningindustry.com/free-ebooks/the-future-of-work-report-2022-culture-trends-and-what-employees-want

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News