BUSINESS & FINANCE

Βενζίνη: 10% πάνω οι τιμές σε ένα μήνα – Γιατί δεν μειώνεται ο ΕΦΚ

Βενζίνη: 10% πάνω οι τιμές σε ένα μήνα – Γιατί δεν μειώνεται ο ΕΦΚ

Η κυβέρνηση ψάχνει λύσεις  για το πως θα μετριάσει το ράλι των τιμών στα καύσιμα, βγάζοντας όμως από το κάδρο τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. 

Το ράλι στις τιμές της βενζίνης συνεχίζεται αφού πλέον η μέση τιμή έχει ξεπεράσει τα 2,3 ευρώ και βρίσκεται στα 2,301 ευρώ σύμφωνα με στοιχεία του e-katanalotis. H αύξηση της τιμής της βενζίνης στις αντλίες μέσα σε ένα μήνα είναι 22 λεπτα στο λίτρο, δηλαδή αύξηση της τάξεως του 10,6%. Την ίδια περίοδο, η αύξηση στις τιμές του πετρελαίου κίνησης είναι περίπου 1,5%, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά τη στρέβλωση της αγοράς.

Από τις αρχές του χρόνου, η αύξηση της τιμής της βενζίνης είναι της τάξεως των 56 λεπτών στο λίτρο. Πολύ απλά, για να βάλουμε 50 λίτρα βενζίνης σήμερα θα πρέπει να πληρώσουμε (με τη μέση τιμή) 115,05 ευρώ, όταν πριν ένα μήνα χρειαζόμασταν 104 ευρώ και στις αρχές του χρόνου 87 ευρώ.   

Με την κατάσταση που επικρατεί, η κυβέρνηση πλέον είναι έτοιμη να κινηθεί πιο γρήγορα από ό,τι αρχικώς είχε σχεδιάσει στα νέα μέτρα στήριξης. Πάντως, κυβερνητικά στελέχη βγάζουν από το κάδρο τη μείωση του ΕΦΚ. Όπως ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος χθες, μεσοσταθμικά η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην αντλία έχει ανέβει τους τελευταίους μήνες 50 λεπτά. Για να πει κανείς ότι θα μπορούσε να τη ρίξει στα προ της κρίσης επίπεδα, μειώνοντας τον ΦΠΑ και τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, θα έπρεπε να οδηγηθεί σε μια απώλεια εσόδων της τάξεως των 3,8 δισ. ευρώ.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι υπήρξε μια μικρή μείωση της κατανάλωσης της αμόλυβδης της τάξεως του 8%, παρά το γεγονός ότι η αύξηση ήταν της τιμής του 26%, στο Diesel δεν υπήρξε καμία μείωση στην κατανάλωση, παρά πολύ ελάχιστη. Αυτό θα σήμαινε ότι στην καλύτερη περίπτωση από τα 3,8 δισ. ευρώ που είναι ο Ενιαίος Φόρος Κατανάλωσης και ο ΦΠΑ, θα ανακτούσαμε ένα 8%, δηλαδή 300 εκατ. ευρώ. Πάλι θα υπήρχε μια μαύρη τρύπα στα έσοδα, ύψους 3,4 δισ. ευρώ, τα οποία πώς θα έπρεπε να αντισταθμιστούν  στον προϋπολογισμό. Τι θα μπορούσε να κάνει η κυβέρνηση σε αυτή την περίπτωση; Να βάλει νέους φόρους, να αυξήσει τις εισφορές, να βγει να δανειστεί σε μια αγορά υπερβολικά ακριβή;  

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος χαρακτήρισε τη μείωση του ΕΦΚ μέτρο αναποτελεσματικό, ενώ επικαλέστηκε και την προτροπή του Ευρωπαίου Επίτροπου Οικονομικών Υποθέσεων για φορολόγηση  των υπερβαλλόντων κερδών  των εταιρειών ενέργειας, έναντι των μειώσεων φόρων, κάτι το οποίο κάνει και η Ελλάδα προς το παρόν για τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας.

Πάντως, εάν η κυβέρνηση αποφάσιζε μια μείωση του ΕΦΚ κατά 50%, έστω και για περιορισμένο χρονικό διάστημα, για παράδειγμα  για ένα τρίμηνο, η απώλεια των κρατικών εσόδων θα ήταν κοντά στο 1 δισ. ευρώ, ενώ σε καμία περίπτωση δεν θα βλέπαμε τιμές προ κρίσης στις αντλίες. Η τιμή  αντίθετα θα παρέμεινε κοντά στα 2 ευρώ, εάν βέβαια δεν αυξηθούν και  άλλο οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου.

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός, πάντως, έχει ήδη προϊδεάσει πως θα υπάρξει μια μεγαλύτερη παρέμβαση από αυτή του fuel pass. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το επικρατέστερο σενάριο είναι το μοντέλο παρέμβασης στο diesel κίνησης να επεκταθεί και στην βενζίνη και, μάλιστα, με υψηλότερα ποσά ανά λίτρο.

Διαβάστε επίσης: 

Βενζίνη: Έρχονται νέες αυξήσεις – Δεν γεμίζουν τα ρεζερβουάρ

Εφιάλτης πληθωρισμού – Ποια μέτρα θα ενεργοποιηθούν

Εφιαλτικά σενάρια την βενζίνη: Φόβοι ότι θα αγγίξει τα 3 ευρώ το λίτρο

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News