ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Γ.Γ. Υποδομών στο «MR»: Μας ταιριάζουν οι ΣΔΙΤ – 3,6 δισ. ευρώ σε διαγωνισμό το 2021

Δεν θα κριθούμε από τις «κορδέλες», θέτουμε βάσεις για σύγχρονες υποδομές - Όλα τα έργα σε εξέλιξη

Γ.Γ. Υποδομών στο «MR»: Μας ταιριάζουν οι ΣΔΙΤ – 3,6 δισ. ευρώ σε διαγωνισμό το 2021

Τον σχεδιασμό για έργα δημόσιων υποδομών ύψους 13,5 δισ. ευρώ ξετυλίγει με συνέντευξη στο «MR» ο Γ.Γ. Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος στέκεται στη νέα γενιά έργων μέσω της σύμπραξης του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα. Τονίζει ότι το Ταμείο Ανάκαμψης θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά προγράμματα στις υποδομές και στέλνει το μήνυμα ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη δεν θα κριθεί από τις «κορδέλες», καθώς «η διάρκεια των κατασκευών ξεπερνά τη θητεία μιας κυβέρνησης». Ώριμο project ο ΒΟΑΚ: στήνονται εργοτάξια από το τέλος του 2022. Μέσα στο καλοκαίρι η ανάθεση για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος. Εντός του 2023 το μετρό Θεσσαλονίκης. Τουλάχιστον 30.000 οχήματα την ημέρα θα εξυπηρετεί η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ και την Αττική Οδό.

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) αποτελεί προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης. Πότε θα είναι έτοιμο το έργο και ποιος ο αντίκτυπος για την τοπική ανάπτυξη της Κρήτης; 

Ο ΒΟΑΚ είναι ένα σπουδαίο έργο που θα αλλάξει συνολικά την εικόνα και τη δυναμική της Κρήτης. Είναι ένας νέος σύγχρονος αυτοκινητόδρομος που θα ενώσει όλη τη Κρήτη με ταχύτητα και ασφάλεια.

Μέσα από εντατική και συστηματική δουλειά από εκατοντάδες μηχανικούς και άλλους επιστήμονες, ενιαιοποιήσαμε σε τεχνικό επίπεδο το έργο από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, οριστικοποιήσαμε το χρηματοοικονομικό μοντέλο, αναθέσαμε πάνω από 16 μελέτες, αναβαθμίσαμε τις προβλέψεις για τα όρια ταχύτητας του δρόμου, εντάξαμε και τη βελτίωση των υφιστάμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων στο έργο και δημοπρατήσαμε έργα αντιμετώπισης κατολισθητικών φαινομένων, προϋπολογισμού 30 εκ. € σε διάφορα σημεία του άξονα.

Ολοκληρώσαμε τις μελέτες και καταθέσαμε τις Μελέτες Κυκλοφοριακών Επιπτώσεων τόσο για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, όσο και για το κομμάτι του ΣΔΙΤ, το Χερσόνησος – Νεάπολη,  ενώ ολοκληρώνουμε και τις μελέτες για τα Δημόσια έργα.

Όπως είπαμε και στην Κρήτη, από το τέλος του 2022 θα αρχίσουν να στήνονται εργοτάξια στο ΒΟΑΚ και ως τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα, με πρώτα τα Δημόσια έργα, ύστερα το ΣΔΙΤ και τελευταίο το μεγάλο κομμάτι της Παραχώρησης.

Στις αρχές του 2026 θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικότερα του Ηρακλείου και θα είναι ανοικτό μόνο το κομμάτι της Σύμβασης Παραχώρησης από το οποίο όμως θα έχει ήδη ολοκληρωθεί σημαντικό τεχνικό αντικείμενο.

Το έργο που κάποτε φάνταζε αδύνατο, σήμερα είναι ένα ώριμο project.

Τι άλλα έργα θα δούμε το επόμενο διάστημα να υλοποιούνται από το υπουργείο σας; Μέχρι το 2023, οπότε και λήγει η θητεία αυτής της κυβέρνησης, ποια είναι τα μεγάλα έργα που θα είναι έτοιμα και ολοκληρωμένα;

Ο Υπουργός, Κώστας Καραμανλής, έχει ανακοινώσει εδώ και καιρό το πρόγραμμα των 13 δις € για υποδομές στη χώρα χρησιμοποιώντας κάθε δυνατό χρηματοδοτικό μέσο. Το πρόγραμμά μας περιέχει οδικά έργα όπως ο ΒΟΑΚ, ο Ε-65, η υποθαλάσσια ζεύξη της Σαλαμίνας, η σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ και την Αττική Οδό, το Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, το Δράμα – Αμφίπολη, και άλλα πολλά. Συμπεριλαμβάνεται ακόμα το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων ύψους άνω των 3,3 δισ. ευρώ που θα βγει κατά τμήματα στον αέρα μέχρι το τέλος του έτους. Τέλος, έχουμε δώσει βάση σε έργα με έντονο περιβαλλοντικό πρόσημο, φράγματα, αντιπλημμυρικά και αρδευτικά έργα, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και να διευκολύνουμε τις ζωές των ανθρώπων.

Το Υπουργείο το οποίο έχω την τιμή να υπηρετώ είναι ένα Υπουργείο που δεν πρέπει κρίνεται από τις «κορδέλες» που θα κόψουμε, αφού η κατασκευαστική διάρκεια των έργων, σχεδόν πάντα ξεπερνούν τη θητεία μιας κυβέρνησης.

Εμείς θέλουμε να κριθούμε από τον κλάδο και τους Έλληνες από όσα κάνουμε σήμερα. Από τα νέα έργα που ξεκινάμε, από τις μεταρρυθμίσεις που κάνουμε, όπως οι αλλαγές που κάναμε στο θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων και από τα έργα που ξεμπλοκάραμε, όπως ο ΒΟΑΚ, ο Ε-65 και η Γραμμή 4 του Μετρό.

Ξεμπλοκάρει η κατασκευή στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος; Ποια είναι τα επόμενα βήματα; 

Μετά από συστηματική προσπάθεια, η DG GROW (Γενική Διεύθυνση για την Εσωτερική Αγορά, τη Βιομηχανία, την Επιχειρηματικότητα και τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής απεφάνθη ότι η εκ νέου ενσωμάτωση του Πάτρα – Πύργος στη Σύμβαση Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού είναι συμβατή με το Κοινοτικό Δίκαιο.

Βρισκόμαστε σε διαρκείς διαβουλεύσεις με τη DG COMP προκειμένου να πάρουμε σύντομα και αυτή την έγκριση, ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην Τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης, στην Κύρωσή της από τη Βουλή και να ξεκινήσουν οι εργασίες.

Αναγνωρίζοντας όμως ότι στον υφιστάμενο άξονα δεν έχει γίνει καμία συντήρηση τα τελευταία 15 χρόνια, δημοπρατήσαμε μία εργολαβία ύψους 30 εκατ. ευρώ για επεμβάσεις οδικής ασφάλειας. Θεωρούμε ότι εντός του καλοκαιριού θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες ανάθεσης και θα σταλεί ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο για να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σύμβασης.

Κατάγεστε και ο ίδιος από τη Θεσσαλονίκη. Θα το δούμε το περιβόητο μετρό της συμπρωτεύουσας ή για μία ακόμα φορά κάπου θα σκοντάψει; 

Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα εμβληματικό έργο για την πόλη, αφού είναι δεδομένο ότι θα αποτελέσει καταλυτικό ρόλο στην περαιτέρω ανάπτυξή της, ενώ παράλληλα θα αποσυμφορήσει τον κυκλοφοριακό φόρτο της συμπρωτεύουσας και θα βελτιώσει την ποιότητα της ζωής, κατοίκων και επισκεπτών. Ήταν άλλωστε από τις πρώτες προτεραιότητες που θέσαμε στο Υπουργείο από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μας.

Η επιλογή μας για το Μετρό ήταν να έχουμε και τα αρχαία και το έργο, επιταχύνοντας διαδικασίες με αποφασιστικότητα, χωρίς την αναβλητικότητα που επιδείκνυε η προηγούμενη κυβέρνηση, η οποία άφηνε στάσιμο το έργο.

Έχουμε δεσμευτεί ότι το Μετρό θα λειτουργήσει εντός του 2023 και εμείς τα χρονοδιαγράμματά μας τα τηρούμε.

Τι να περιμένουμε στην επέκταση της Αττικής Οδού και πόσο σύντομα;  

Αυτή την περίοδο προετοιμάζουμε, και τους επόμενους μήνες θα δημοπρατήσουμε, την οδική σύνδεση της Λεωφόρου Κύμης με τον ΠΑΘΕ και την Αττική Οδό, ένα έργο που θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 30.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς. Επίσης, ωριμάζουμε τις μελέτες για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού σε Ραφήνα και Λαύριο και διερευνούμε τη δυνατότητα χρήσης κάθε χρηματοδοτικού εργαλείου προκειμένου να εντάξουμε στον σχεδιασμό μας ακόμα περισσότερα έργα.

Κάθε έργο που ανακοινώνουμε είναι μελετημένο, κοστολογημένο και ποτέ δεν θα πούμε κάτι που δεν ξέρουμε ότι σίγουρα θα γίνει. Ό,τι δεσμευόμαστε, θα γίνει.

Εντός του έτους θα έρθουν τα πρώτα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τι χρηματοδοτήσεις περιμένει το υπουργείο Υποδομών; Υπάρχει περίπτωση έργα που τρέχουν να αλλάξουν χρηματοδότηση; 

Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εργαστήκαμε εντατικά και μεθοδικά όλη την προηγούμενη περίοδο, αξιολογώντας τις τρέχουσες ανάγκες στον τομέα των υποδομών της χώρας, για την επιλογή ώριμων έργων που να μπορούν να συμπεριληφθούν και χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Στην πρότασή μας υπάρχουν νέοι μεγάλοι οδικοί άξονες όπως ο ΒΟΑΚ και ο Ε-65, ο νέος Προαστιακός Δυτικής Αττικής που θα αναβαθμίσει όλη την οικονομικά δυναμική αλλά υποβαθμισμένη περιοχή, μεγάλα αντιπλημμυρικά έργα για να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, που βλέπουμε όλο και πιο συχνά να χτυπά τη πόρτα μας, αλλά και έργα ύδρευσης, βελτίωσης των αεροδρομίων μας, ψηφιοποίησης των υπηρεσιών του Υπουργείου μας και των διαδικασιών του.

Πρόκειται για ένα πλάνο μεγάλων παρεμβάσεων σε όλη τη χώρα που θα αναβαθμίσει το αποτύπωμα των υποδομών στη προσπάθεια ανάκαμψης της χώρας. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα λειτουργούν συμπληρωματικά στον σχεδιασμό μας και μαζί με την ιδιωτική χρηματοδότηση συνθέτουν το μίγμα του πακέτου των έργων μας.

Οι υποδομές θεωρούνται παράγοντας – κλειδί για την ανάπτυξη. Τι ώθηση μπορούν να δώσουν στο ελληνικό ΑΕΠ οι προγραμματισμένες υποδομές στην Ελλάδα και σε τι βάθος χρόνου;  

Είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι ο κατασκευαστικός κλάδος αποτελεί, μαζί με τον τουρισμό, παραδοσιακά έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες ανάπτυξης για τη χώρα μας. Αντιλαμβανόμενοι λοιπόν την κρισιμότητα των καιρών που λόγω της πανδημικής κρίσης, είχαν δημιουργηθεί τεράστια προβλήματα στην οικονομία, διατηρήσαμε τον κατασκευαστικό κλάδο «ζωντανό» την περίοδο των αυστηρών περιοριστικών μέτρων, ενώ παράλληλα σχεδιάσαμε και ωριμάσαμε νέα έργα που θα συμβάλουν σημαντικά στην ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας και την επαναφορά της χώρας σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο αυτό, από το Υπουργείο θα υλοποιηθεί το μεγαλύτερο πακέτο έργων δημόσιων υποδομών που έχει δει η χώρα τα τελευταία 15 χρόνια, ύψους 13,5 δισ. ευρώ, που απαντούν σε όλο το φάσμα των κατασκευών και θα ικανοποιούν τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών για εκσυγχρονισμό και δημιουργία νέων υποδομών. Συνεπώς, η χρονιά αυτή μπορεί να χαρακτηριστεί και ως χρονιά των Υποδομών, αφού η συνεισφορά τους στην αύξηση του ΑΕΠ της χώρας θα είναι καθοριστική τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, καθώς τα έργα που βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης, σε συνδυασμό με τα νέα που σχεδιάζονται, θα δημιουργήσουν τις αναγκαίες συνθήκες στην αγορά για προσέλκυση και απορρόφηση κονδυλίων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ποιο είναι το μοντέλο που προκρίνει η κυβέρνηση στις υποδομές; Ποιος είναι ο ρόλος των ΣΔΙΤ;

Μέσω του θεσμού των ΣΔΙΤ, ουσιαστικά, το Δημόσιο απευθύνει πρόσκληση προς τον επιχειρηματικό κόσμο, να ενώσει τις δυνάμεις του μαζί μας, σε μια συμφωνία με αμοιβαίο όφελος, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη και βελτίωση των υποδομών της χώρας, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους πολίτες της και σταδιακά μετασχηματίζοντάς τη σε μια σύγχρονη χώρα εναρμονισμένη στις σύγχρονες προκλήσεις και απαιτήσεις των καιρών. Ο πυρήνας του στρατηγικού σχεδιασμού των ΣΔΙΤ ταιριάζει απόλυτα με την ευρύτερη λογική και νοοτροπία της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη και στο Υπουργείο με συνέπεια, οργάνωση και προσήλωση στο αποτέλεσμα, έχουμε έτοιμη την επόμενη γενιά έργων ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 3,6 δισ. ευρώ που θα αναβαθμίσουν, εκσυγχρονίσουν και θωρακίσουν τις υποδομές της χώρας.

Η σημαντική αύξηση των ΣΔΙΤ το τελευταίο διάστημα αποτελεί προτεραιότητα του Υπουργείου και προσωπικά του Κώστα Καραμανλή, που στοχεύει στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων, τα οποία θα λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στην ανάπτυξη της οικονομίας της χώρας σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο, καταρτίζοντας αποδοτικές για το δημόσιο συμφέρον συμβάσεις ΣΔΙΤ.

Στη Γενική Γραμματεία Υποδομών, δουλεύοντας συστηματικά, με συνέπεια, οργάνωση και προσήλωση στο αποτέλεσμα, έχουμε έτοιμη την επόμενη γενιά έργων ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 3,6 δισ. ευρώ που θα αναβαθμίσουν, εκσυγχρονίσουν και θωρακίσουν τις υποδομές της χώρας και μέσα στο 2021 θα βρίσκονται σε φάση διαγωνιστικής διαδικασίας.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News