BUSINESS & FINANCE

Motor Oil: Σε τροχιά κερδοφορίας φέτος μετά το «κόκκινο» 2020- Επενδύσεις 240 εκατ. ευρώ

Οι τρεις στρατηγικές προτεραιότητες και τα σχέδια για ΑΠΕ και υδρογόνο

Motor Oil: Σε τροχιά κερδοφορίας φέτος μετά το «κόκκινο» 2020- Επενδύσεις 240 εκατ. ευρώ

Μετά τη χρήση του 2020, στην οποία η πανδημία του κορωνοϊού άφησε βαθιά τα «σημάδια» της (κάτι που αποτυπώθηκε στην πτώση κατά 81% των κερδών EBITDA και στη εμφάνιση ζημιών προ φόρων 136 εκατ. ευρώ έναντι κερδών 303 εκατ. ευρώ  το 2019), ο όμιλος της Motor Oil εμφανίζεται πιο αισιόδοξος για την τρέχουσα χρήση. Όπως επισημαίνεται στην ετήσια οικονομική έκθεση, «Το 1ο τρίμηνο του 2021 βρίσκεται σε κερδοφόρο πορεία για την εταιρεία και τον όμιλο». Εξέλιξη που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ότι «οι τιμές του πετρελαίου και των προϊόντων έχουν επιστρέψει στα προ πανδημίας επίπεδα, οι συνθήκες της αγοράς γίνονται ευνοϊκότερες ενώ τα περιθώρια διύλισης και οι όγκοι πωλήσεων εμφανίζουν αυξητική τάση».

Με άλλα λόγια, καταγράφεται αναστροφή της εικόνας του 2020 –ιδίως του α’ εξαμήνου του περασμένου έτους-, κατά το οποίο η βουτιά των τιμών του μαύρου χρυσού και των άλλων προϊόντων, σε συνδυασμό με την υποχώρηση της ζήτησης όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς λόγω COVID-19 και την συμπίεση του περιθωρίου του κλάδου διύλισης οδήγησαν σε αρνητικό έδαφος τα οικονομικά αποτελέσματα. Είναι ενδεικτικό ότι  πέρυσι, η συνολική ζήτηση για τα προϊόντα της Motor Oil  στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε 10,4 εκατ. μετρικούς τόνους, «δηλαδή στο χαμηλότερο επίπεδο από την εισαγωγή της εταιρίας στο Χρηματιστήριο το 2001». Οι πωλήσεις μαζούτ και αεροπορικού καυσίμου μειώθηκαν κατά 47,29% και 45,85% αντίστοιχα –εξέλιξη που συνδέεται με την καθίζηση των τουριστικών αφίξεων-, ενώ  στον κλάδο ναυτιλίας η πτώση των πωλήσεων προσέγγισε το 70%. Ο κύκλος εργασιών ωστόσο σημείωσε μικρότερη πτώση 34,7% -σε επίπεδο ομίλου- και διαμορφώθηκε στα 6,1 δις. ευρώ

Για φέτος και τα επόμενα χρόνια, η Motor Oil θέτει τρεις βασικές προτεραιότητες:

Πρώτον, τη μεγιστοποίηση των περιθωρίων διύλισης χάρη στην ευελιξία παραγωγής του τεχνολογικά προηγμένου διυλιστηρίου της. Στο πλαίσιο αυτό, η κατασκευή του νέου συγκροτήματος νάφθας (επένδυση συνολικού ύψους  310 εκατ. ευρώ) που αναμένεται να ολοκληρωθεί το α’ τρίμηνο του 2022 εντάσσεται στο πλαίσιο αυτής της κατασκευής. Σημειώνεται ότι σημαντικό μέρος της επένδυσης θα χρηματοδοτηθεί από τα κεφάλαια του ομολογιακού δανείου ύψους 200 εκατ. ευρώ που εξέδωσε η εταιρεία τον Μάρτιο.  Με το συγκρότημα νάφθας άλλωστε συνδέεται το μεγαλύτερο μέρος του επενδυτικού προγράμματος της Μotor Oil, ύψους 240 εκατ. ευρώ  φέτος (έναντι 175,1 εκατ. το 2020).

Δεύτερον, την περαιτέρω αύξηση του μεριδίου αγοράς της στον κλάδο λιανικής εμπορίας υγρών καυσίμων (με τη συμβολή των δικτύων AVIN-CYCLON και CORAL) και η επέκταση των δραστηριοτήτων της τελευταίας στα Βαλκάνια και την Κύπρο. Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται η εξαγορά της εταιρείας APIOS στην Κροατία (με δίκτυο 26  πρατηρίων στη χώρα)  στις αρχές του έτους, έναντι τιμήματος 10 εκατ. ευρώ.

Τρίτον, τη διαφοροποίηση των πηγών εισοδήματος μέσα από την ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου των ΑΠΕ. Μέσω της θυγατρικής TEFORTO LIMITED, ο όμιλος διέθετε χαρτοφυλάκιο αιολικών και φωτοβολταϊκών πάρκων ισχύος 124 MW στο τέλος του 2020, με προοπτική η συνολική δυναμικότητα να ξεπεράσει τα 1.000 MW τα επόμενα χρόνια. Πριν τρεις εβδομάδες η Motor Oil απέκτησε 11 εν λειτουργία αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 220 MW και ένα υπό κατασκευή 20 MW από το private fund  Fortress, σε ένα deal 123,5 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία εισήλθε στον κλάδο των ΑΠΕ το 2019 και σε 18 μήνες ξεπέρασε τον στόχο για εγκατεστημένη ισχύ 300 MW, σηματοδοτώντας ότι η πράσινη ενέργεια αποτελεί πλέον προτεραιότητά της.

Στο πλαίσιο της στροφής στην καθαρή ενέργεια εντάσσονται και τα φιλόδοξα πλάνα του Ομίλου για τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Συγκεκριμένα, υπάρχει σχέδιο για μονάδα παραγωγής βιοκαυσίμων. Παράλληλα, υπό μελέτη βρίσκονται δυο έργα για την αποθήκευση, μεταφορά και αποθήκευση υδρογόνου. Όπως αναφέρεται, «στόχος είναι η συμμετοχή σε όλη την αλυσίδα αξίας της πράσινης ενέργειας, αξιοποιώντας τις εμπορικές δυνατότητες της NRG»,   της θυγατρικής εταιρείας προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου.

Ειδικά για το υδρογόνο, αναφέρεται ότι «από το 2022 θα υπάρχουν τρεις εγκαταστάσεις παραγωγής υδρογόνου στο Διυλιστήριο για τη διύλιση αργού πετρελαίου. Το Διυλιστήριο θα γίνει πλεονασματικό σε υδρογόνο, κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρχει σημαντική παραγωγική ικανότητα υδρογόνου χαμηλού κόστους  που θα μπορεί να  διατίθεται για εξαγωγή σε εφαρμογές ενέργειας υδρογόνου. Αυτό αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την Ελλάδα»

Τέλος, στον τομέα του φυσικού αερίου, εξετάζεται η κατασκευή μιας πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επανεριοποίησης (FSRU) που θα συμβάλει στην ενίσχυση του ελληνικού δικτύου ΦΑ. Πρόκειται για το έργο Διώρυγα Gas που εντάχθηκε πρόσφατα στο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Διαχειριστή του Δικτύου Μεταφοράς ΔΕΣΦΑ, μπαίνοντας στην γραμμή εκκίνησης προς την υλοποίηση, η οποία πάντως δεν είναι δεδομένη.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News