ΑΚΤΟΠΛΟΙΑ

O Γκριμάλντι κηρύσσει «πόλεμο» στην Αδριατική

O Γκριμάλντι κηρύσσει «πόλεμο» στην Αδριατική

Η απόφαση του ομίλου Γκριμάλντι να αυξήσει σε τέσσερα από δύο τα δρομολογημένα πλοία του, που εξυπηρετούν τις γραμμές σύνδεσης της  Ελλάδας με την Ιταλία στην Αδριατική, ισοδυναμεί με κήρυξη πολέμου, όπως σχολιάζουν κορυφαίες πηγές της ελληνικής ακτοπλοϊκής βιομηχανίας. Παράλληλα φαίνεται να θέλει να πιέσει ΑΝΕΚ και Attica Group και για τις γραμμές στην Κρήτη. 

Ας δούμε όμως πώς ακριβώς έχουν τα πράγματα. Αργά το απόγευμα της Παρασκευής ο ιταλικός όμιλος ανακοίνωσε πως τα δύο πλοία που μέχρι τώρα εξυπηρετούσαν την διασύνδεση με την Ελλάδα θα γίνουν τέσσερα με τα μισά να συνδέουν το ιταλικό  λιμάνι της Ανκόνα με την Πάτρα και τα άλλα μισά με την Ηγουμενίτσα.

Η κίνηση του ισχυρού άνδρα του ιταλικού ομίλου Εμμανουέλε Γκριμάλντι αποσκοπεί ευθέως στην περαιτέρω αύξηση των μεριδίων του στην εν λόγω αγορά όπου κάποτε κυριαρχούσαν ελληνικές ακτοπλοϊκές αλλά σήμερα δεν ελέγχουν μερίδιο περισσότερο από το 40%. Μάλιστα στην Αδριατική οι ελληνικές εταιρείες λειτουργούν κοινοπρακτικά και ειδικότερα η Attica Group μαζί με την ΑΝΕΚ.

Διπλή στόχευση

Αυτό κάνει πολλούς να πιστεύουν πως η στόχευση Γκριμάλντι είναι διπλή. Θέλει αφενός να πιέσει για μεγαλύτερα  μερίδια στην Αδριατική και αφετέρου να αναγκάσει την ΑΝΕΚ να αποχωρήσει από τη Βενετία και ενδεχομένως να διαπραγματευτεί και καλύτερη θέση των Μινωικών Γραμμών, συμφερόντων του, στην  Κρήτη. 

Παρά την πανδημία και τους περιορισμούς στις μετακινήσεις, το οικονομικό αντικείμενο των γραμμών της Αδριατικής έχει υποχωρήσει πολύ λιγότερο από ότι αυτό των εσωτερικών   γραμμών  της χώρας όσον αφορά στα φορτηγά, που αποτελούν και το βασικό τροφοδότη των πωλήσεων. Ειδικότερα ενώ στις γραμμές του εσωτερικού η κίνηση των οχημάτων και των φορτηγών υποχώρησε κατά 36% το 2020 στην Αδριατική περιορίστηκε μόλις κατά 8% σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία.

Τα πλοία που δρομολογεί όμιλος Γκριμάλντι είναι το Europa Palace και το Cruise Bonaria που θα αντικατασταθεί το Μάρτιο με το Zeus Palace. Επιβατηγά οχηματαγωγά 204 + 211 m αντίστοιχα τα δυο πρώτα που μπορούν αθροιστικά να μεταφέρουν περίπου 3000 ταξιδιώτες 400 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 250 φορτηγά trailer. Τα δύο αυτά πλοία θα συνδέουν την Ιταλία με την Πάτρα έξι μέρες την εβδομάδα ενώ τα πλοία Florencia και  Corfù θα δρομολογηθούν στην Ηγουμενίτσα καθημερινά. Πρόκειται για οριακά μικρότερα πλοία συνολικής (και ατ δυο μαζί) μεταφορικής δυναμικότητας 1900 επιβατικών, 160 Ι.Χ. και 135 φορτηγών trailer.

O Γκριμάλντι κηρύσσει «πόλεμο» στην Αδριατική-1
Europa Palace 

 

Έλλειμμα ανταγωνιστικότητας

Παράγοντες της ελληνικής ακτοπλοΐας έχουν τονίσει επανειλημμένα τα τελευταία χρόνια το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας που υφίστανται στις διεθνείς γραμμές της Αδριατικής. 

Και τα τέσσερα θα έχουν υψωμένη την ιταλική σημαία γεγονός  που σημαίνει πως η ιταλική ακτοπλοϊκή θα ανταγωνίζεται τις ελληνικές με πολύ χαμηλότερο μη μισθολογικό κόστος και απολαμβάνοντας σειρά πρόσθετων εθνικών επιδοτήσεων που δεν έχουν οι ελληνικές, σημειώνουν  από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας. 

Η πίεση που θα δεχτούν οι ελληνικές ακτοπλοϊκές μεγεθύνεται περαιτέρω στην τρέχουσα συγκυρία από το διπλασιασμό (σε σχέση με 12 μήνες πριν) των τιμών των καυσίμων, κόστος που συνήθως αφορά το 40% των λειτουργικών εξόδων των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων. Κάτι που ισχύσει και για τον ιταλικό όμιλο ο οποίος όμως έχει σε γενικές γραμμές μεγαλύτερη ρευστότητα, προσθέτουν ναυτιλιακοί παρατηρητές.

Όπως εκτιμούν οι ίδιες πηγές, «πρόκειται για μία επιθετική κίνηση του ιταλικό ομίλου ο οποίος εκμεταλλευόμενος την μεγάλη του ρευστότητα επιχειρεί να αυξήσει περαιτέρω τα μερίδια του ακόμα κι αν τα πλοία λειτουργούν με ζημιές δεδομένων των περιορισμών στις μετακινήσεις που έχει επιφέρει η πανδημία».

Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος Γκριμάλντι διεκδίκησε την Hellenic Seaways κόντρα στην Attica Group η οποία τελικά και την απέκτησε μέσω   της 100% ελληνικής θυγατρικής του τις Μινωικές Γραμμές. Επίσης συμμετέχει στο διαγωνισμό για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας κόντρα στην Attica Group αλλά κι άλλους έλληνες ακτοπλόους ενώ αναμένεται το ίδιο να πράξει και για την Πάτρα όταν τελικά το λιμάνι αυτό βγει σε διεθνή διαγωνισμό όπως και για το Ηράκλειο.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News