ΑΠΟΨΕΙΣ

Κάνετέ το όπως στην HanmiGlobal;

Κάνετέ το όπως στην HanmiGlobal;

Το δημογραφικό ζήτημα, και ειδικότερα το χαμηλό ποσοστό γονιμότητας ως μέρος του δημογραφικού, απασχολεί πολλές κυβερνήσεις και πολλές κοινωνίες ανά τον κόσμο. Η δημογραφία   δείχνει ότι για την αναπαραγωγή των γενεών,  για να διατηρείται σταθερός ο πληθυσμός,  χρειάζονται 2,1 παιδιά ανά γυναίκα  (υποθέτοντας ότι το προσδόκιμο ζωής και η μετανάστευση παραμένουν σταθερά – αν και δεν μένουν).

Η Νότιος Κορέα έχει το 2022 το χαμηλότερο ποσοστό γονιμότητας στον ΟΟΣΑ και στον κόσμο ολόκληρο, με 0,78 παιδιά ανά γυναίκα. Στα χαμηλά διεθνώς είναι και το Πουέρτο Ρίκο με 1,0, η Μάλτα, η Σιγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ με  1,1 παιδιά ανά γυναίκα.  Το μέσο ποσοστό γονιμότητας  στον κόσμο είναι 2,3. Στην ΕΕ είναι 1,56, με την Γαλλία να έχει το υψηλότερο στο 1,84 και  την Ελλάδα  στο 1,3, κάτω του μέσου όρου της ΕΕ, αλλά όχι στις τελευταίες θέσεις.  Η δημογραφία λέει (με τις προαναφερθείσες υποθέσεις) ότι με 1,3 παιδιά ανά γυναίκα ο πληθυσμός μειώνεται στο μισό σε σχεδόν 44 χρόνια.

Το 0,78 παιδιά ανά γυναίκα της Νοτίου Κορέας είναι και ιστορικό χαμηλό δικό της, αν και ήδη από το 2013 είχε ήδη το χαμηλότερο ποσοστό γονιμότητας στον κόσμο. Οι νέοι γίνονται όλο και πιο απρόθυμοι να παντρευτούν, ακόμη περισσότερο απρόθυμοι να αποκτήσουν παιδιά.  Ως βασικοί αρνητικοί παράγοντες στο να παντρευτούν και να φτιάξουν οικογένειες αναφέρονται ένας σκληρός εκπαιδευτικός ανταγωνισμός τον οποίον ζουν (τύπου «πανελλήνιων εξετάσεων»)  στα σχολεία και στα  άπειρα «φροντιστήρια», το υψηλό κόστος στέγασης, και οι ελλείψεις ποιοτικών θέσεων εργασίας (κυρίως λόγω υψηλών χρόνων εργασίας).

Στην Νότιο Κορέα πληθυσμού σχεδόν 52 εκατομμυρίων, κυβερνήσεις, αντιπολιτεύσεις και κοινωνία  αναζητούν λύσεις ή κάνουν τις επιλογές τους. Mε ΑΕΠ πάνω από 1,8 τρισ.  δολάρια ΗΠΑ, τα τελευταία 16 χρόνια έχουν δαπανηθεί πάνω από  200 δισ. δολάρια για  την αντιμετώπιση του δημογραφικού.  Η κυβέρνηση υιοθέτησε μέτρα οικονομικής στήριξης για νέες μητέρες τα τελευταία 16 χρόνια και σκοπεύει να αυξήσει την περίοδο της γονικής άδειας μετ’ αποδοχών από ένα έτος σε ενάμιση χρόνο.

Και οι απόπειρες συνεχίζονται συζητώντας  για μεγαλύτερη ευελιξία  στους υψηλούς χρόνους εργασίας, αλλά και κοιτώντας και προς ευρωπαϊκές εμπειρίες. Σε μια κοινωνία όμως  όπου, ταυτόχρονα, πληθαίνουν οι  σημάνσεις “no  kids”, δίπλα  στα “no pets”,  σε  χώρους  εστίασης διασκέδασης και ψυχαγωγίας,  ακόμη και σε δημοφιλείς χώρους διακοπών νέων οικογενειών όπως στο νησί Τζεντζού.  Εντέλει οι κοινωνίες και τα έθνη κάνουν τις επιλογές τους.

Σε πρόσφατη συζήτηση οι Νοτιοκορεάτες υπογράμμιζαν ότι για να αντιστραφεί η τάση απαιτείται δράση σε όλα τα επίπεδα – εθνικό, περιφερειακό και εταιρικό – για την οποία οι ενεργητικές πολιτικές πρόνοιας στο εταιρικό πεδίο αποτελούν ουσιαστικό εργαλείο, που  επιχειρήσεις και όμιλοι θα μπορούσαν να είχαν υιοθετήσει και δοκιμάσει από ετών. Έφεραν ως πρόσφατο παράδειγμα αυτής της στροφής την νοτιοκορεατική εταιρεία διαχείρισης έργων και κατασκευών HanmiGlobal (με 2.000+ προσωπικό και επαγγελματίες παγκοσμίως, παρουσία σε 43 χώρες, και  10 εταιρείες του ομίλου με 13 υποκαταστήματα στο εξωτερικό). Που ανακοίνωσε νέα πολιτική πρόνοιας προσθέτων κινήτρων  – σε σχέση με τα ισχύοντα στην χώρα- για όλους τους εργαζόμενους που περιμένουν παιδί.

Η εταιρεία θα προσθέσει 30 ημέρες άδεια μητρότητας μετ’ αποδοχών στις (εκεί) νόμιμες 90 ημέρες. Στο πλαίσιο της πολιτικής πρόνοιας, η γονική άδεια θα υπολογίζεται στα έτη υπηρεσίας όσον αφορά την προαγωγή και την προϋπηρεσία. Επιπλέον, οι υποψήφιοι με παιδιά θα αξιολογούνται θετικά στις διαδικασίες πρόσληψης, συγκεντρώνοντας επιπλέον μόρια. Η εταιρεία θα προσφέρει προαγωγή σε υπαλλήλους που περιμένουν τρίτο παιδί, ανεξάρτητα από την απόδοση ή τη διάρκεια της υπηρεσίας τους. Θα προσφέρει επίσης οικονομική βοήθεια για την πρόσληψη babysitters για ένα χρόνο, σε όσους υπαλλήλους έχουν τέταρτο παιδί. Η πολιτική της εταιρείας αποσκοπεί να συμβάλλει στην ενίσχυση του ποσοστού γονιμότητας στην Κορέα. Η εταιρεία εξετάζει και άλλες ιδέες για την συμβολή της στην προώθηση της κοινωνικής και δημογραφικής ανάπτυξης στην χώρα της.

* Ο Χρήστος Α. Ιωάννου  είναι οικονομολόγος. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News