Σαν Σήμερα Τετάρτη 16/11/2022, 07:00
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Πτήσεις με διπλή ανατολή και καγκουρό: Όσα έζησε μια αεροπορική που πετά 100 χρόνια

Πτήσεις με διπλή ανατολή και καγκουρό: Όσα έζησε μια αεροπορική που πετά 100 χρόνια

16 Νοεμβρίου 1920

Ιδρύεται η Queensland and Northern Territory Aerial Services, η εταιρεία που σήμερα είναι γνωστή ως Qantas Airlines και θεωρείται η τρίτη παλαιότερη αεροπορική του κόσμου.

Ιδρυτές της υπήρξαν ο Hudson Fysh και ο Paul McGinness, δύο βετεράνοι του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου που γνωρίστηκαν ενώ υπηρετούσαν στην Παλαιστίνη, το 1918.  

Η πρώτη προγραμματισμένη πτήση με επιβάτες της Qantas πραγματοποιήθηκε στις 2 Νοεμβρίου του 2022. Έναν αιώνα μετά, η αυστραλιανή αεροπορική διαθέτει στόλο άνω των 310 αεροσκαφών, ενώ πριν από την πανδημία, μετέφερε 50 εκατ. επιβάτες τον χρόνο σε περισσότερους από 50 εσωτερικούς και 27 διεθνείς προορισμούς.

1930: Οι πρώτες δόξες

Έως τη δεκαετία του 1930, η Qantas είχε ήδη αρχίσει να πετά στο εξωτερικό. Η αεροπορική συνεργάστηκε με την Imperial Airways (που θα γινόταν η British Airways) στην πρώτη πτήση από το Σίδνεϊ έως το Λονδίνο μέσω Σιγκαπούρης. Ο φημισμένος κωμικός Charlie Chaplin ήταν ένας από τους πρώτους διάσημους επιβάτες της Qantas την εποχή εκείνη.

1940: Πόλεμος και καγκουρό

Μετά την πτώση της Σιγκαπούρης, στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Qantas λειτουργούσε τις λεγόμενες «πτήσεις της Διπλής Ανατολής», για να διατηρηθεί η αεροπορική σύνδεση με τη Βρετανία. Πετώντας σε σιγή ασυρμάτου πάνω από εχθρικά ύδατα, η πτήση διαρκούσε 30 ώρες και βρισκόταν στον ουρανό για τόσο πολύ, ώστε οι επιβάτες της έβλεπαν την ανατολή του ηλίου δύο φορές. Αργότερα μέσα στη δεκαετία, η Qantas ξεκίνησε και τα περίφημα «δρομολόγια Καγκουρό», τις πτήσεις από την Αυστραλία στο Λονδίνο.  

1950: Μεταφέροντας την Βασίλισσα Ελισάβετ

Τη δεκαετία του 1950, η Qantas εγκαινίασε τις πτήσεις προς τη Ν. Αφρική, πετώντας από την Αυστραλία στο Γιοχάνεσμπουργκ και μετά σε αρκετούς άλλους προορισμούς ανά τον κόσμο. Την εποχή εκείνη, η εταιρεία απέκτησε και γαλαζοαίματους επιβάτες, καθώς μετέφερε την Βασίλισσα Ελισάβετ στην Αυστραλία, για την βασιλική της περιοδεία στη χώρα, το 1954.

1960: Η χρυσή εποχή

Η δεκαετία του 1960 ήταν η χρυσή εποχή των αεροπορικών, με λαμπερές αεροσυνοδούς, γκουρμέ γεύματα και άπλετο χώρο ανάμεσα στα καθίσματα. Η Qantas εγκαινίασε το «δρομολόγιο  Fiesta», που μετέφερε τους Αυστραλούς στο Λονδίνο μέσω του Μεξικό, της Ταϊτής και των Βερμούδων. Η αεροπορική υποσχόταν στους επιβάτες της «ηλιόλουστα μέρη που δεν τα ξέρουν πολλοί τουρίστες».

1970: Η πρώτη Business Class

Η Qantas άλλαξε τις αερομεταφορές τη δεκαετία του 1970, όταν έγινε μία από τις πρώτες αεροπορικές εταιρείες που πρόσφερε θέσεις Business Class. Με περισσότερο χώρο ανάμεσα στα καθίσματα, σε χαμηλότερες τιμές από την Πρώτη Θέση, η Qantas ήταν η πρώτη αεροπορική που υιοθέτησε ειδικά, πιο φαρδιά και πιο άνετα, καθίσματα τη νέα Business Class.

1980: Απευθείας πτήση Λονδίνο-Σίδνεϊ  

Το 1989, η Qantas έσπασε ρεκόρ με την απευθείας πτήση Λονδίνο-Σίδνεϊ. Η ειδική πτήση διέσχισε πάνω από 17.000 χιλιόμετρα σε 20 ώρες και 9 λεπτά, μεταφέροντας μόλις 18 άτομα, κυρίως πληρώματα και δημοσιογράφους. 

1990: Τέχνη στους αιθέρες 

Πτήσεις με διπλή ανατολή και καγκουρό: Όσα έζησε μια αεροπορική που πετά 100 χρόνια-1
φωτ.: Shutterstock

Το 1994, η Qantas εγκαινίασε την σειρά Flying Art, που διατηρείται έως σήμερα, καθώς ανέθεσε σε αυτόχθονες της Αυστραλίας να δημιουργήσουν τέχνη για τα αεροπλάνα της, αναγνωρίζοντάς τους ως παραδοσιακούς ιδιοκτήτης της γης στη χώρα. Το πρώτο σχέδιο, που ονομαζόταν Wunala Dreaming, παρουσιάστηκε το 1994 σε ένα Boeing 747-438 που σήμερα έχει αποσυρθεί. Το κόκκινο σχέδιο έδειχνε προγονικά πνεύματα με τη μορφή καγκουρό.

2000: Η εποχή του A380

Το 2008, η Qantas πρόσθεσε τα 12 πρώτα Airbus A380 στον στόλο της. Το πρώτο superjumbo της Qantas μετέφερε άνετα 450 επιβάτες σε τέσσερις καμπίνες και είχε 14 μονές ιδιωτικές σουίτες στην Πρώτη Θέση, καθώς και ένα ιδιωτικό σαλόνι στον πάνω όροφο της καμπίνας της Business Class.

2010: Project Sunrise

Το 2019, η Qantas άρχισε να πραγματοποιεί δοκιμαστικές πτήσεις για αυτό που χαρακτήρισε σαν το τελικό σύνορο των ταξιδιών. Οι πτήσεις αυτές, με ένα Boeing 787, ταξίδευαν απευθείας από το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη στο Σίδνεϊ σε λιγότερες από 20 ώρες. Στόχος ήταν να συγκεντρωθούν στοιχεία για το λεγόμενο Project Sunrise, που θα μπορούσε να γίνει το μέλλον των αερομεταφορών. Όμως, τα σχέδια της Qantas «πάγωσαν» με την πανδημία. 

2020: Αντοχές στην κρίση 

Η Qantas πραγματοποίησε πάνω από 100 πτήσεις επαναπατρισμού για την αυστραλιανή κυβέρνηση, για να φέρει κόσμο πίσω από τα hot spots του κορωνοϊού σε όλο τον κόσμο, όταν τα πρώτα κρούσματα της πανδημίας προσγείωσαν όλες τις πτήσεις. 

Όπως αποκάλυψε πριν από μερικές ημέρες ο CEO της εταιρείας, Alan Joyce, η αεροπορική βρέθηκε σε απόσταση 11 εβδομάδων από την οικονομική της κατάρρευση, στο αποκορύφωμα της πανδημίας, όταν τα ταξίδια σταμάτησαν, με αποτέλεσμα η εταιρεία Qantas να χάνει χρήματα. Όμως μπόρεσε να «αγοράσει» χρόνο, αντλώντας κεφάλαια, πουλώντας γη και μειώνοντας τα έξοδα, την ώρα που η ανταγωνιστική της Virgin Australia κατέρρευσε. 

Ο Joyce απέλυσε 8.000 άτομα, με αποτέλεσμα να δέχεται επικρίσεις ότι αυτές οι επιθετικές απολύσεις άφησαν την εταιρεία ανέτοιμη να αντιμετωπίσει τη ζήτηση όταν οι επιβάτες επέστρεψαν, με αποτέλεσμα η Qantas να εμφανίζει πολλές ακυρώσεις και καθυστερήσεις πτήσεων και χαμένες βαλίτσες. 

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Ο άνθρωπος που έγραψε το όνομά του στον ουρανό: Ξεκίνησε με ένα αεροπλάνο 15 θέσεων

Η 4χρονη που επέζησε: Πώς να βγείτε ζωντανοί από μια αεροπορική τραγωδία

Ένας Πικάσο στα βάθη της θάλασσας: Το άλυτο μυστήριο της πτήσης 111 της Swissair 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News