Σαν Σήμερα Τετάρτη 17/04/2024, 07:31
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Fred Smith: Ο «Στάλιν» με τους 530.000 υπαλλήλους που έριξε το αεροπλάνο του Tom Hanks

Fred Smith: Ο «Στάλιν» με τους 530.000 υπαλλήλους που έριξε το αεροπλάνο του Tom Hanks

17 Απριλίου 1973

H Federal Express παραδίδει το πρώτο της δέμα. Σήμερα, η εταιρεία απασχολεί πάνω από 530.000 άτομα, παραδίδει σε 220 χώρες και περιοχές από όλο τον κόσμο και διακινεί 15 εκατ. πακέτα την ημέρα, με 700 αεροπλάνα. Τότε, ξεκινούσε με ένα μικροσκοπικό αεροπλάνο, που πλέον εκτίθεται στο Smithsonian Air and Space Museum.

Αυτή η εταιρεία, που αξίζει σήμερα περισσότερα από 65 δισ. δολάρια, γεννήθηκε από μια ιδέα που είχε ο Αμερικανός Fred Smith, όταν ήταν ακόμα φοιτητής στο Yale. Το 1965 έγραψε μια εργασία για το μάθημα των οικονομικών, στην οποία επεσήμαινε πως καθώς οι κοινωνίες αυτοματοποιούνται, οι εταιρείες των υπολογιστών θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα προϊόντα τους είναι αξιόπιστα. Οι υπολογιστές δεν θα μπορέσουν να κάνουν το επιχειρείν φθηνότερο, γρηγορότερο και καλύτερο εάν ο χρήστης δεν μπορεί να τους φτιάξει γρήγορα στην περίπτωση που χαλάσουν. Οι κατασκευαστές υπολογιστών χρειάζονται ένα πολύ γρήγορο και αποτελεσματικό σύστημα logistics και παραδόσεων εάν θέλουν να κρατήσουν τους πελάτες τους ευχαριστημένους, έγραφε ο φοιτητής.

Αλλά πριν να προσπαθήσει να δημιουργήσει αυτό το σύστημα μόνος του, βρέθηκε να πολεμά με τους πεζοναύτες στο Βιετνάμ. 

Fred Smith: Ο «Στάλιν» με τους 530.000 υπαλλήλους που έριξε το αεροπλάνο του Tom Hanks-1
φωτ.: AP

Επέστρεψε από τον πόλεμο το 1971, για να διαπιστώσει ότι οι υπολογιστές είχαν αρχίσει να γίνονται απαραίτητο κομμάτι του επιχειρείν, αλλά τα συστήματα παραδόσεων δεν μπορούσαν να καλύψουν τις ανάγκες  της εποχής.

Έτσι, οραματίστηκε ένα σύστημα παραδόσεων που θα χρησιμοποιούσε τόσο αεροπλάνα όσο και φορτηγά, κάτι που ήταν ανήκουστο την εποχή εκείνη.

Σε ηλικία 29 ετών, ο Smith ξεκίνησε την Federal Express, βάζοντας τα δικά του χρήματα.

Αρχικά, δοκίμασε ένα δίκτυο παραδόσεων σε 25 πόλεις, μεταφέροντας με αεροπλάνο άδεια κουτιά σε όλη τη χώρα.

Και στις 17 Απριλίου του 1973 ήταν έτοιμος να παραδώσει τα πρώτα κανονικά πακέτα. «Νομίζω ότι είχαμε 189 τεμάχια εκείνη την ημέρα», έχει πει σε μία συνέντευξή του στο CBS. Όλα τους παραδόθηκαν την επόμενη ημέρα, όπως υπόσχεται η FedEx. Όπως λέει ο Smith, «ήταν αρκετά εύκολο όταν υπήρχαν μόνο 189 πακέτα!».

Η παράδοση των πακέτων μπορεί να ήταν εύκολη, αλλά η FedEx δυσκολεύτηκε να βγάλει κέρδη. Τα τρία πρώτα χρόνια της λειτουργίας της, είχε ζημιές 29 εκατ. δολαρίων. Μάλιστα, όπως παραδέχθηκε ο Smith, εκείνο τον πρώτο καιρό αναγκάστηκε κάποιες φορές να ζητήσει  από τους υπαλλήλους του να μην εξαργυρώσουν τις επιταγές της μισθοδοσίας τους, καθώς η εταιρεία δεν είχε χρήματα για τις καλύψει.

Μοιάζει εύκολο σήμερα, με τα αυτόματα συστήματα που είναι διαθέσιμα, όμως την εποχή εκείνη, η Federal Express δυσκολευόταν να παρακολουθήσει το πού βρισκόταν το κάθε πακέτο της και πού έπρεπε να πάει. Όλα τα αεροπλάνα της μετέφεραν τα πακέτα σε ένα κεντρικό hub στο Μέμφις και από εκεί, πετούσαν στον τελικό προορισμό τους.

Για να παρακολουθεί την πορεία του κάθε πακέτου, η FedEx άρχισε να χρησιμοποιεί μια μικρή, φορητή συσκευή που «σκάναρε» τα barcodes και στη συνέχεια έστελνε την πληροφορία στο κεντρικό σύστημα της εταιρείας. Αυτά τα barcodes πάνω στο πακέτο έγιναν εξίσου σημαντικά με το ίδιο το περιεχόμενο του πακέτου. «Αυτό άλλαξε τα logistics για πάντα», λέει ο Smith.

Το 2000, η FedEx βρέθηκε να πρωταγωνιστεί στη μεγάλη οθόνη, όταν ο Tom Hanks έπαιξε ένα στέλεχος της εταιρείας που έχει εμμονή με τον χρόνο και την ακρίβεια, στην ταινία «Ο Ναυαγός». 

Στην ταινία, το brand name της FedEx ήταν παντού, αλλά η πλοκή του σεναρίου μάλλον δυσφήμιση αποτελούσε για την εταιρεία.

«Όταν είπα στον υπεύθυνο του marketing ότι είχα συμφωνήσει να αφήσω ένα αεροπλάνο της FedEx να συντριβεί με τον Tom Hanks μέσα σε αυτό, σχεδόν λιποθύμησε», είπε ο Smith στο CBS.

Τελικά, ο Smith δικαιώθηκε. Όπως λέει, ήταν σαν μια διαφήμιση αξίας 100 εκατ. δολαρίων για αυτή την εταιρεία, που πάντα βρίσκεται σε μια μάχη με τον χρόνο.

Όσο για τον ίδιο τον επιχειρηματία, φαίνεται πως έχει αποκτήσει τη φήμη του αυστηρού,  χωρίς ο ίδιος να το καταλάβει. «Μόλις πριν από τρία χρόνια έμαθα ότι όλα μου τα παιδιά με αποκαλούν ‘Στάλιν’ πίσω από την πλάτη μου. Δεν το ήξερα αυτό!», ομολόγησε στη συνέντευξή του στο CBS, πιθανολογώντας ότι φταίει η νοοτροπία την οποία απέκτησε όσο ήταν στον στρατό.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

Η «εταιρεία για τα πάντα» μόλις διαλύθηκε – Την κατέστρεψε ο μάνατζερ του αιώνα

Η ιδέα των 20 δισ. δολαρίων που γεννήθηκε σε μια μπανιέρα

Πώς ο Steve Jobs απολύθηκε από την Apple – Ποιος ήταν ο μάνατζερ που τον πρόδωσε

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News