Σαν Σήμερα Δευτέρα 18/12/2023, 07:05
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Απλά ρούχα, πολύπλοκη ιστορία: Ο σχεδιαστής που άλλαξε τη μόδα με ένα τζιν

Απλά ρούχα, πολύπλοκη ιστορία: Ο σχεδιαστής που άλλαξε  τη μόδα με ένα τζιν

18 Δεκεμβρίου 2002

Ο σχεδιαστής μόδας Calvin Klein ανακοινώνει ότι πουλά  τον οίκο που φέρει το όνομά του στην εταιρεία πουκαμίσων Phillips-Van Heusen αντί 430 εκατ. δολαρίων.

Τόσο τα στυλάτα σχέδιά του που καθόρισαν μια εποχή όσο και η επιχειρηματική ευφυΐα του βοήθησαν τον Klein να δημιουργήσει μια αυτοκρατορία της μόδας. Μέχρι και σήμερα, το όνομα Calvin Klein  υπογράφει από εσώρουχα έως αρώματα.

Όμως αυτή η ιστορία ξεκινά πολύ νωρίτερα, όταν το casual chic στυλ του έφερε την αμερικανική μόδα στο ίδιο επίπεδο όπου έως τότε βρισκόταν μόνο το Παρίσι. Ο Klein δημιούργησε την μανία με τα επώνυμα τζιν τη δεκαετία του 1970 και στη συνέχεια έφερε την επανάσταση στην διαφήμιση της μόδας τη δεκαετία του 1980.

Και μπορεί τα σχέδιά του να ήταν απλά, αλλά η άνοδός του στην κορυφή της βιομηχανίας της μόδας  ήταν πολύ πιο περίπλοκη.

Γεννημένος στις 19 Νοεμβρίου του 1942, ο Klein επηρεάστηκε σε μεγάλο βαθμό από τη μητέρα του, η οποία του μετέδωσε την αγάπη της για την τέχνη και την μόδα, σύμφωνα με το entrepreneur.com.

Απλά ρούχα, πολύπλοκη ιστορία: Ο σχεδιαστής που άλλαξε  τη μόδα με ένα τζιν-1
φωτ.: AP

Όσο τα άλλα παιδιά έπαιζαν στις αλάνες, εκείνος προτιμούσε να συνοδεύει την μητέρα του, όταν αυτή πήγαινε για ψώνια σε καταστήματα με φθηνά ρούχα στη Νέα Υόρκη. Από τα χρόνια εκείνα ήταν ένα μοναχικό παιδί, που έμαθε μόνο του να σκιτσάρει και να ράβει. Όπως έχει πει ο ίδιος, γνώριζε πάντα ότι ήθελε να γίνει σχεδιαστής μόδας.

Αφότου αποφοίτησε από το Fashion Institute of Technology της Νέας Υόρκης, το 1962, ο Klein παντρεύτηκε την Jayne Centre και έπιασε δουλειά στη βιομηχανία της μόδας. Ως μαθητευόμενος, με μισθό 75 δολαρίων την εβδομάδα, δουλειά του ήταν να αντιγράφει τα σχέδια από τις ευρωπαϊκές πασαρέλες για την επιχείρηση του μεγιστάνα των παλτών, Dan Millstein. Την εποχή εκείνη, οι αμερικανικές εταιρείες ρούχων συνήθιζαν να αντιγράφουν τα σχέδια των Ευρωπαίων δημιουργών, καθώς οι πρωτότυπες ιδέες ήταν κάτι που έλειπε από την μόδα στις ΗΠΑ. Αλλά ο Calvin Klein ήθελε να το αλλάξει αυτό.

Ονειρευόταν να φτιάξει τη δική του εταιρεία μόδας, έστω και εάν ήταν άφραγκος και αναγκαζόταν να δουλεύει παράλληλα στο μπακάλικο του πατέρα του για να βγάλει μερικά έξτρα χρήματα.

Το 1968, σε ηλικία 26 ετών, με 2.000 δολάρια που είχε εξοικονομήσει ο ίδιος και ένα δάνειο 10.000 δολαρίων από τον παιδικό του φίλο Barry Schwartz, ο Klein ίδρυσε τελικά τη δική του εταιρεία, την Calvin Klein Ltd., με τον Schwartz για συνέταιρο.

Η πρώτη τους παραγγελία ήρθε σχεδόν κατά λάθος, όταν ένας  buyer από τα πολυκαταστήματα του Bonwit Teller κατέβηκε σε λάθος όροφο από το ασανσέρ και βρέθηκε να τριγυρνά στο εργαστήριο του Klein. Εντυπωσιασμένος από τη σειρά με τις καμπαρντίνες του, αποφάσισε να δώσει παραγγελία 50.000 δολαρίων στον νεαρό σχεδιαστή. «Αύριο θα σε έχουν ανακαλύψει», του είπε. Και είχε δίκιο. Ακολούθησε ένα editorial μόδας στην Vogue και το όνομα του Calvin Klein είχε πια μπει στον χάρτη της μόδας.

Απλά ρούχα, πολύπλοκη ιστορία: Ο σχεδιαστής που άλλαξε  τη μόδα με ένα τζιν-2
φωτ.: AP

Όταν το 1973 ο Klein σχεδίασε μία σπορ σειρά, γεννήθηκε το χαρακτηριστικό στυλ που συνδέθηκε με το όνομά του αλλά και το αμερικανικό casual ντύσιμο. Την εποχή εκείνη, τα σχέδιά του «μιλούσαν» στις γυναίκες που είχαν κουραστεί από εξωφρενικά και καθόλου πρακτικά σχέδια της γαλλικής μόδας. Ακολούθησαν οι άνδρες, που αγάπησαν το χαλαρό και αρρενωπό στυλ του, σε μία περίοδο που η Αμερική είχε αναπτύξει μια εμμονή με τον υγιεινό τρόπο ζωής και το bodybuilding.

Ο Klein πέτυχε, αλλά η επιτυχία είχε το τίμημά της. Το 1974, ο γάμος του κατέρρευσε.

Μετά το διαζύγιό του, ο σχεδιαστής πέρασε μία τρελή περίοδο, όπου περνούσε τα βράδια του στο Studio 54. Μέχρι την απαγωγή της 11χρονης κόρης του, το 1978, δεν έδειχνε να ενοχλείται με τη δημοσιότητα. Αλλά μετά από αυτό το γεγονός, και παρότι το κορίτσι ελευθερώθηκε χωρίς να έχει πάθει κακό, ο Klein σταμάτησε να βγαίνει και κλείστηκε στο σπίτι του.

Η αυτοκρατορία του θα ζούσε το αποκορύφωμα της επιτυχία της το 1980, με μια σειρά διαφημίσεων, στις οποίες το 15χρονο τότε μοντέλο Brooke Shields έλεγε «τίποτα δεν μπαίνει ανάμεσα σε εμένα και τα Calvin μου». Αμέσως, τα στενά τζιν του Clavin Klein έγιναν η νέα μανία των Αμερικανών, πουλώντας 200.000 κομμάτια μέσα σε μία εβδομάδα.

Οι προκλητικές διαφημίσεις του έφεραν την επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο διαφημίζονταν τα ρούχα, αφού οι ανταγωνιστές του τελικά τον ακολούθησαν. Ακόμα και οι επικρίσεις από τις φεμινίστριες, που έλεγαν ότι οι διαφημίσεις αυτές ήταν πορνογραφικές και καλλιεργούσαν τη βία κατά των γυναικών, δεν κατάφεραν τίποτα άλλο από το να κρατούν την Calvin Klein στη δημοσιότητα και να τροφοδοτούν τις πωλήσεις της.

Ο σχεδιαστής θα προκαλούσε ξανά θύελλα το 1982, όταν έγραψε το όνομά του στο λάστιχο μιας σειράς ανδρικών εσωρούχων, την οποία διαφήμισε με ημίγυμνους άνδρες. Πολλοί εκδότες απέρριψαν τις προκλητικές διαφημίσεις, αλλά και πάλι, η δημοσιότητα ωφέλησε τον Calvin Klein, καθώς τα εσώρουχά του «πετούσαν» από τα ράφια των καταστημάτων.

 Το 1983, ο Klein και ο συνεταίρος του αγόρασαν την Puritan Jeans, που έφτιαχνε τα τζιν τους, αντί 65,8 εκατ. δολαρίων. Ήταν ένα επιχειρηματικό λάθος, καθώς η εποχή άλλαζε και τα στενά τζιν βρέθηκαν εκτός μόδας. Έως το 1984, οι πωλήσεις της εταιρείας σημείωναν βουτιά και ο σχεδιαστής βυθιζόταν στα χρέη, με αποτέλεσμα η αυτοκρατορία του να κινδυνεύει. Μια φήμη που τον ήθελε να πεθαίνει από AIDS έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα.

Οι φήμες μπορεί να κόπασαν όταν ο Klein παντρεύτηκε τη δεύτερη σύζυγό του, το μοντέλο Kelly Rector το 1986, όμως ο σχεδιαστής είχε εθιστεί στην βότκα και το Valium.

Απλά ρούχα, πολύπλοκη ιστορία: Ο σχεδιαστής που άλλαξε  τη μόδα με ένα τζιν-3
φωτ.: AP

Τελικά, χρειάστηκε να μπει σε κέντρο αποτοξίνωσης και όταν πια βγήκε, ήταν αντιμέτωπος με τον κίνδυνο της χρεοκοπίας. Σώθηκε χάρη σε έναν φίλο του από την εποχή που ξενυχτούσε στο Studio 54, τον δισεκατομμυριούχο David Geffen.

Κάνοντας μια νέα αρχή, ο Klein κυκλοφόρησε αρκετές γραμμές προϊόντων, όπως την πιο προσιτή σειρά CK, ενώ έδωσε το όνομά του σε γυαλιά ηλίου, ρολόγια, τσάντες και άλλα, με αποτέλεσμα η εταιρεία του να ανακάμψει. Το 1996, το περιοδικό Time τον συμπεριέλαβε ανάμεσα στους 25 Αμερικανούς με τη μεγαλύτερη επιρροή.

Σήμερα, ο θρυλικός σχεδιαστής απέχει από τον χώρο της μόδας και όπως λέει, το απολαμβάνει, καθώς δεν του άρεσε να προσπαθεί να ακολουθήσει όλες τις τάσεις. Οι τάσεις της μόδας δεν έχουν νόημα, λέει πια.

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης:

Ο «Μικελάντζελο του Εμπορίου»: Το λογότυπο που όλοι θέλουν και η φυλακή

Bernard Arnault: Έγινε ο πλουσιότερος στον κόσμο και το χρωστά σε έναν… ταξιτζή

Πώς όλος ο κόσμος γέμισε μπλουζάκια με το αλογάκι: Το απόλυτο success story της μόδας

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News