Green Economy Τετάρτη 18/01/2023, 13:04
GREEN ECONOMY

Νέος ενεργειακός σχεδιασμός: Επενδύσεις 30 δισ. τον χρόνο – Οι επτά άξονες

Νέος ενεργειακός σχεδιασμός: Επενδύσεις 30 δισ. τον χρόνο – Οι επτά άξονες

Επενδύσεις ύψους 30 δισ. ευρώ ετησίως και δημιουργία 38.000 νέων θέσεων εργασίας μέχρι το 2030 προβλέπει το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, το οποίο στηρίζεται σε τρεις πυλώνες: τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, την αποθήκευση, καθώς και την εξοικονόμηση ενέργειας.

Σύμφωνα με τη σημερινή παρουσίαση από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, στόχος του νέου ΕΣΕΚ είναι η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 και επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας το 2050. 

Στον «πυρήνα» του νέου ΕΣΕΚ βρίσκονται επτά παρεμβάσεις/τεχνολογίες:

Ραγδαία ανάπτυξη των ΑΠΕ: Ανάπτυξη Φ/Β και αιολικών (και η επιτάχυνση της ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών) με προσθήκη >12GW μέχρι το 2030 και εκμετάλλευση του εναπομείναντος υδραυλικού δυναμικού της χώρας.

Αποθήκευση ενέργειας: Η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ θα πρέπει να συνοδευτεί και με την ανάπτυξη της απαιτούμενης αποθήκευσης για εξισορρόπηση και σταθεροποίηση του συστήματος (μπαταρίες, αντλισιοταμίευση κτλ.)

Ενεργειακή αποδοτικότητα: Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων (μονώσεις, συσκευές, αντλίες θερμότητας), smart διαχείριση ενεργειακής κατανάλωσης και αλλαγή συμπεριφορών προς μείωσης της απαιτούμενης ενέργειας ή και του προφίλ της ζήτησης. Οι δράσεις αυτές μπορούν να έχουν σημαντική προστιθέμενη αξία.

Εξηλεκτρισμός των ελαφρών μεταφορών: Ηλεκτροκίνηση στα ελαφρά/ μεσαία οχήματα με ταυτόχρονη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης και αλληλεπίδρασης με το δίκτυο. Μεγάλο κομμάτι των απαιτούμενων επενδύσεων θα είναι σε οχήματα και τις μπαταρίες τους. Μια ολόκληρη οικονομία ανακύκλωσης μπαταριών θα πρέπει να δημιουργηθεί με πιθανό περιφερειακό ρόλο στα Βαλκάνια.

Δημιουργία οικονομίας πράσινου υδρογόνου: Με χρήση στις μεταφορές (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία), στη βιομηχανία και υπό συνθήκες στην ηλεκτροπαραγωγή. Ήδη έχουμε σημαντική κινητικότητα στο χώρο που σε συνδυασμό με ανταγωνιστικά ΑΠΕ μπορεί να δώσει αξία στη χώρα.

Ανάπτυξη συνθετικών, πράσινων καυσίμων (RFNBO): Με χρήση στις μεταφορές (βαρέα οχήματα, ναυτιλία, αεροπορία) – μια ολόκληρη καινούργια βιομηχανία που θα πρέπει άμεσα να αρχίσει να διαμορφώνεται.

Καινοτομία και συστημικές λύσεις στη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCUS) για την ενεργειακή μετάβαση της βιομηχανίας της χώρας (κυρίως τσιμέντο, διύλιση, λιπάσματα). Θα απαιτηθεί εθνικό πλάνο και συντονισμός δεδομένου της έλλειψης κλίμακας των τοπικών εταιρειών. Αντίστοιχα έργα συντονίζονται από τα κράτη στην Ευρώπη και την Αμερική.

Νέος ενεργειακός σχεδιασμός: Επενδύσεις 30 δισ. τον χρόνο – Οι επτά άξονες-1

Ο Κ. Σκρέκας, μετά την παρουσίαση της πρότασης για το νέο αναθεωρημένο ΕΣΕΚ δήλωσε:

«Με βασικό στόχο την απεξάρτηση της χώρας από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων και κριτήριο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών, η Κυβέρνηση παρουσίασε σήμερα την πρότασή της για το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα. Το νέο προτεινόμενο ΕΣΕΚ, είναι δομημένο με τρόπο που δίνει υπεραξία στην ελληνική οικονομία και εγχώρια προστιθέμενη αξία, δημιουργεί νέες θέσεις απασχόλησης ενώ, με τον μετασχηματισμό του ενεργειακού κλάδου, θα επιτύχουμε ανταγωνιστικές τιμές ενέργειας για όλους τους καταναλωτές. Είμαι βέβαιος ότι, μετά το πέρας της δημόσιας διαβούλευσης, το νέο ΕΣΕΚ με την τελική του μορφή, θα γίνει ένα όχημα για το πράσινο μέλλον της χώρας μας. Με σχέδιο και αποφασιστικότητα η Ελλάδα προχωρά μπροστά για να πρωταγωνιστήσει στην πράσινη μετάβαση και στην προστασία του περιβάλλοντος. Φιλοδοξούμε να είμαστε από τις πρώτες χώρες που θα καταθέσουμε το ΕΣΕΚ στην Ευρώπη». 

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Στο 40% διατηρεί η ΕΕ τον στόχο για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Κινδυνεύει το στοίχημα Ε.Ε. για αποθήκευση ενέργειας

Ποιοι θα επιδοτηθούν για τα φωτοβολταϊκά στη στέγη;

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News