Business & Finance Δευτέρα 4/09/2023, 13:45
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Γιατί -και πώς- οι πόλεις βάζουν «φρένο» στα κρουαζιερόπλοια

Γιατί -και πώς- οι πόλεις βάζουν «φρένο» στα κρουαζιερόπλοια

Η επίσκεψη κρουαζιερόπλοιων σε ένα προορισμό μπορεί να είναι η οικονομική του «σωτηρία», αλλά όπως διαπιστώνουν οι κάτοικοι κάποιων πόλεων και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, εάν χαθεί το μέτρο, η κρουαζιέρα μετατρέπεται γρήγορα από ευλογία σε καταστροφή.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός, ότι μόλις ελλιμενίζεται ένα κρουαζιερόπλοιο σε ένα μέρος, χιλιάδες τουρίστες κατευθύνονται μαζικά προς συγκεκριμένα μέρη. Εκτός του ότι πολλές φορές δεν υπάρχει η δυνατότητα να καλυφθούν οι ανάγκες τους, συχνά δεν αφήνουν όσα χρήματα θα πίστευε κανείς στην τοπική κοινωνία, καθώς πολλά από όσα χρειάζονται (π.χ. τρόφιμα, διαμονή), τους τα καλύπτει το πλοίο.

Το παραπάνω έχουν αρχίσει να συνειδητοποιούν ορισμένες πόλεις ανά τον κόσμο, οι οποίες περιορίζουν την άφιξη των κρουαζιερόπλοιων, με σκοπό να προστατέψουν το τουριστικό τους προϊόν.

Αναλυτικότερα, σε πόλεις-λιμάνια των ΗΠΑ, όπως το Τζούνο της Αλάσκας και το Μπαρ Χάρμπορ του Μέιν, οι τοπικές κυβερνήσεις εστιάζουν στο πώς να διαχειριστούν αυτούς τους ταξιδιώτες και τα τεράστια πλοία με τα οποία ταξιδεύουν. Οι κάτοικοι σε πόλεις όπως το Άμστερνταμ και η Βαρκελώνη διαμαρτύρονται για τις επιπτώσεις της ρύπανσης της κρουαζιέρας και προτείνουν απαγορεύσεις στα μεγάλα πλοία. Η συζήτηση διεξάγεται επίσης σε μέρη όπως η Χαβάη και η Βενετία, όπου οι ντόπιοι δεν είναι χαρούμενοι, καθώς πιστεύουν ότι εξαρτώνται υπερβολικά από τον τουρισμό.

Δεν είναι αρκετά «πράσινα» για τις ευρωπαϊκές πόλεις

Ακτιβιστές στην Ευρώπη διαμαρτυρήθηκαν για την παρουσία κρουαζιερόπλοιων στην Ισπανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και τη Νορβηγία. Μάλιστα διαδηλωτές στη Νορβηγία τοποθέτησαν πινακίδες που αποκαλούσαν τους τουρίστες της κρουαζιέρας «παράσιτα» το 2022.

Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, οι κάτοικοι της Ευρώπης επικεντρώνονται στο κόστος των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα κρουαζιερόπλοια. Το Άμστερνταμ ψήφισε τη μετακίνηση του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης στρατηγικής για τον έλεγχο του αριθμού των τουριστών και τον περιορισμό της ρύπανσης στο κέντρο της πόλης.

Η Βαρκελώνη, η οποία φιλοξενεί τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών κρουαζιέρας στην Ευρώπη, κλείνει έναν από τους τερματικούς σταθμούς της ως μέρος ενός μακροχρόνιου σχεδίου για τη μείωση των εκπομπών στο κέντρο της πόλης.

Μέχρι πέντε… άντε έξι

Από το επόμενο έτος, το Τζούνο στην Αλάσκα θα επιτρέπει μόνο πέντε μεγάλα πλοία – δηλαδή εκείνα που μεταφέρουν περισσότερους από 950 επιβάτες – στο λιμάνι του κάθε μέρα. Η πόλη άρχισε να εργάζεται για να περιορίσει τα κρουαζιερόπλοια το 2019 και επισημοποίησε μια συμφωνία με τον κλάδο της κρουαζιέρας νωρίτερα φέτος. Αλλά ακόμη και έτσι, υπάρχουν μέρες όπου γίνονται εξαιρέσεις, και ελλιμενίζονται έξι πλοία.

Ο πληθυσμός της πόλης είναι περίπου 32.000, σύμφωνα με τα στοιχεία της απογραφής και περισσότεροι από 20.000 επιβάτες μπορούν να κατέβουν στην πόλη τις μέρες που την επισκέπτονται πέντε κρουαζιερόπλοια.

Φέτος το Τζούνο θα σημειώσει ρεκόρ επιβατικής κίνησης κρουαζιέρας, με περίπου 1,7 εκατομμύρια ανθρώπους να αναμένεται να το επισκεφτούν.

Μερικοί κάτοικοι φοβούνται ότι το όριο των πέντε πλοίων δεν είναι αρκετό, καθώς τα κρουαζιερόπλοια γίνονται μεγαλύτερα και μπορούν να φιλοξενήσουν περισσότερους ανθρώπους. Η τρέχουσα συμφωνία δεν θέτει όρια επιβατών, αλλά αυτό είναι κάτι που η τοπική κυβέρνηση θα μπορούσε να εξετάσει στο μέλλον.

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα δρομολόγια της κρουαζιέρας καθορίζονται χρόνια νωρίτερα μέσω συντονισμού με τις τοπικές αρχές και τα λιμάνια. Αυτό σημαίνει ότι οι ταξιδιώτες δεν είναι πιθανό να δουν δραστικές αλλαγές στα ταξίδια που έχουν ήδη προγραμματιστεί αυτό το φθινόπωρο και το επόμενο έτος. Παρόλα αυτά, μπορούν να αναμένουν λιγότερα δρομολόγια σε μέρη που βάζουν όρια.

Τέλος, όπως δήλωσε εκπρόσωπος της Cruise Lines International Association, στη WSJ, η βιομηχανία επικεντρώνεται στη συνεργασία με τις πόλεις τις οποίες επισκέπτονται τα κρουαζιερόπλοια, για την προώθηση του βιώσιμου τουρισμού. 

moneyreview.gr 

Διαβάστε επίσης: 

ΟΛΠ: Δυναμική επάνοδο για την κρουαζιέρα στο α’ εξάμηνο

Σε ποιους δισεκατομμυριούχους ανήκουν τα superyachts που πλέουν στις ελληνικές θάλασσες

Σταματούν προσωρινά τρία υποχρεωτικά επενδυτικά έργα του ΟΛΠ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News