Business & Finance Τετάρτη 31/08/2022, 11:47
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Fuel pass ή φθηνό εισιτήριο; – Το γερμανικό πείραμα στα ΜΜΜ

Fuel pass ή φθηνό εισιτήριο; – Το γερμανικό πείραμα στα ΜΜΜ

Ενα από τα πιο επιτυχημένα μέτρα στη Γερμανία για την ενίσχυση των δημόσιων μέσων μαζικής μεταφοράς ή μια ευκαιρία για φθηνές κοντινές εκδρομές που λαμβάνει τέλος; Η ολοκλήρωση στα τέλη Αυγούστου του τρίμηνου θερινού προγράμματος, με το οποίο οι μηνιαίες κάρτες για λεωφορεία, μετρό, τραμ και προαστιακό σιδηρόδρομο κόστιζαν μόλις 9 ευρώ, ανοίγει μια μεγάλη συζήτηση στη Γερμανία και σε όλη την Ευρώπη.

Στα τέλη Απριλίου η κυβέρνηση Σολτς για να αντιμετωπίσει το αυξανόμενο κόστος των καυσίμων ανακοίνωσε μεγάλη μείωση των μηνιαίων καρτών για τις συγκοινωνίες σε όλη τη Γερμανία: από την 1η Ιουνίου έως τις 31 Αυγούστου θα κόστιζαν εννέα ευρώ, έναντι 85-90 που ήταν στο Βερολίνο ή 115 στο Αμβούργο.

Περίπου 38 εκατομμύρια κάρτες των εννέα ευρώ αγοράστηκαν σε όλη τη χώρα το τρίμηνο, απαιτώντας 2,5 δισ. ευρώ κρατική στήριξη. «Τα σχεδόν δωρεάν δημόσια μέσα μεταφοράς δεν είναι κάτι που μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά μακροπρόθεσμα», δήλωσε πρόσφατα ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Κρίστιαν Λίντνερ, εκτιμώντας το κόστος του μέτρου σε ετήσια βάση στα 14 δισ. ευρώ. Από την άλλη το Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών της Κολωνίας εκτίμησε πως το μέτρο βοήθησε στη συγκράτηση του ανερχόμενου πληθωρισμού κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, ενώ σίγουρα σημαντική ήταν η βοήθεια στα πιο αδύνατα οικονομικά στρώματα.

Ποιο όμως ήταν το αποτέλεσμα στις μετακινήσεις; Μια αναλυτική μελέτη για το υπουργείο Μεταφορών θα είναι έτοιμη μόλις στις αρχές Νοεμβρίου. «Ωστόσο, ορισμένα πρώιμα σημάδια είναι ενθαρρυντικά. Η Ομοσπονδιακή Στατιστική Υπηρεσία αναφέρει πως το ένα πέμπτο των Γερμανών χρησιμοποίησε τακτικά τα μέσα μαζικής μεταφοράς για πρώτη φορά χάρη στο εισιτήριο των 9 ευρώ. Επίσης, καταγράφηκε αύξηση 42% στα σιδηροδρομικά ταξίδια τον Ιούνιο και τον Ιούλιο σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πριν από την COVID-19», αναφέρει το Politico. Αν και δεν έχει εντοπιστεί αισθητή μείωση της χρήσης Ι.Χ. αυτοκινήτου, ερευνητές του Πανεπιστημίου του Πότσνταμ σημείωσαν πως το μέτρο προκάλεσε μείωση 6%-7% στα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε ολόκληρη τη Γερμανία, κυρίως κατά τη διάρκεια της εργάσιμης εβδομάδας και στις αστικές περιοχές.

Ωστόσο, παραμένει ασαφές πόσοι άφησαν τα αυτοκίνητά τους για να πάρουν το τρένο, το μετρό ή άλλο δημόσιο μέσο μεταφοράς.

Διαβάστε περισσότερα στο kathimerini.gr

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News