Business & Finance Κυριακή 4/04/2021, 22:03
ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ

Το κόστος των μπαταριών λιθίου έχει υποχωρήσει 98% μέσα σε τρεις δεκαετίες

φωτ. AP

Οι μπαταρίες έχουν διανύσει μακρύ δρόμο τα τελευταία 30 χρόνια. Στις αρχές της δεκαετίας του 1990 η χωρητικότητα αποθήκευσης που απαιτείτο για την τροφοδοσία ενός σπιτιού για μια ημέρα θα κόστιζε περίπου 75.000 δολάρια. Οι κυψέλες θα ζύγιζαν 113 κιλά και θα είχαν καταλάβει τόσο χώρο όσο ένα βαρέλι μπύρας. Σήμερα η ίδια ποσότητα ισχύος διατίθεται με κόστος μικρότερο από 2.000 δολάρια, σε μία κυψέλη 40 κιλών περίπου στο μέγεθος ενός μικρού σακιδίου.

Αυτή η τεχνολογική πρόοδος είναι ζωτικής σημασίας για την απεξάρτηση της παγκόσμιας οικονομίας από το διοξείδιο του άνθρακα. Ένα από τα μειονεκτήματα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας είναι η «ασυνέπεια» τους: ο ήλιος δεν λάμπει πάντα και ο άνεμος δεν φυσά πάντα. Οι μπαταρίες όμως μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυση αυτού του προβλήματος αποθηκεύοντας πλεονάζουσα ενέργεια, όταν η προσφορά είναι υψηλή, για να χρησιμοποιηθεί όταν θα είναι χαμηλή. Αυτή η σταθερότερη παροχή ηλεκτρικού ρεύματος θα μπορούσε να εξαλείψει την ανάγκη για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος «αιχμής», οι σταθμοί δηλ. που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα και τους οποίους οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θέτουν σε λειτουργία μόνο όταν η ζήτηση αυξάνεται απότομα, για παράδειγμα στις ημέρες που κάνει πολύ ζέστη οπότε αυξάνεται και η χρήση των κλιματιστικών. Τέτοιες εγκαταστάσεις άντλησης άνθρακα, οι οποίες λειτουργούν μόνο για λίγες ώρες κάθε χρόνο, είναι ακριβές στην κατασκευή και τη λειτουργία τους, αυξάνοντας το κόστος για τους καταναλωτές.

Οι καλύτερες μπαταρίες είναι επίσης ζωτικής σημασίας για τη σταθερή ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Από τότε που το Tesla Roadster έγινε το πρώτο όχημα παραγωγής που χρησιμοποίησε κυψέλες ιόντων λιθίου το 2008, ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στους δρόμους έχει αυξηθεί σε περισσότερα από 7 εκατομμύρια. Δεδομένου ότι οι μπαταρίες αντιπροσωπεύουν επί του παρόντος περίπου το ένα τρίτο της τιμής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η μείωση του κόστους τους θεωρείται ζωτικής σημασίας ώστε να διασφαλιστεί ότι τα EV θα γίνουν ανταγωνιστικά με τα συμβατικά.

Τι είναι αυτό όμως που οδηγεί στη μείωση των τιμών των μπαταριών ιόντων λιθίου; Σε μια νέα μελέτη, οι Μίκαχ Ζίγκλερ και Τζέσικα Τράνικ του ΜΙΤ διαπιστώνουν ότι το «ποσοστό εκμάθησης» – η πτώση της τιμής που συνοδεύει κάθε διπλασιασμό της αθροιστικής παραγωγής μπαταρίας – έχει αυξηθεί από 20% σε 27% τις τελευταίες δεκαετίες. Συνεπώς, κάθε φορά που η παραγωγή διπλασιάζεται, όπως συνέβη πέντε φορές το διάστημα μεταξύ 2006 και 2016, οι τιμές της μπαταρίας μειώθηκαν κατά περίπου ένα τέταρτο. Η καινοτομία θεωρείται επίσης σημαντική για τη μείωση του κόστους: Ο δύο μελετητές διαπιστώνουν ότι ο διπλασιασμός της τεχνολογικής τεχνογνωσίας, που μετριέται από τις αιτήσεις για έγκριση των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, σχετίζεται με πτώση της τιμής κατά 40%.

Οι βελτιώσεις της μπαταρίας αναμένεται να συνεχιστούν. Προς το παρόν, το μέσο κόστος μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου είναι περίπου 140 δολάρια ανά κιλοβατώρα. Το ζητούμενο είναι ένα σημείο στά 100 δολάρια ανά κιλοβατώρα: σε αυτό το σημείο τα EV θα γίνουν ανταγωνιστικά ως προς το κόστος με τα συμβατικά αυτοκίνητα, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων BloombergNEF. Οι κατασκευαστές μπαταριών θα μπορούσαν να επιτύχουν αυτόν τον στόχο μέσα στα επόμενα δύο χρόνια. Η αποθήκευση μπαταριών βελτιώνεται επίσης ολοένα και περισσότερο: Η Αμερική πέτυχε ένα ρεκόρ αποθήκευσης αξίας 1,2 γιγαβάτ το 2020. Η Αυστραλία, η Γερμανία και η Σαουδική Αραβία έχουν προγραμματίσει αντίστοιχα μεγάλα έργα κλίμακας δικτύου θέτοντας τους ίδους στόχους. Συνεπώς, η ζήτηση για μπαταρίες θα συνεχίσει να αυξάνεται. Και οι τιμές θα συνεχίσουν να πέφτουν.

Πηγή: Τhe Economist

Money Review