Business & Finance Πέμπτη 8/02/2024, 12:05
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Καμπανάκι» για το θαλάσσιο εμπόριο: Θολό το τοπίο φέτος λέει η Maersk

«Καμπανάκι» για το θαλάσσιο εμπόριο: Θολό το τοπίο φέτος λέει η Maersk

Συναγερμό για το μέλλον ολόκληρου του κλάδου της ναυτιλίας σήμανε σήμερα η Maersk, η οποία έκανε λόγο για τεράστια αβεβαιότητα στις φετινές της προβλέψεις αφενός λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, αφετέρου εξαιτίας της υπερπροσφοράς φορτηγών πλοίων.

Ο κολοσσός της θαλάσσιας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων εξήγησε ότι η κατάσταση είναι απρόβλεπτη, καθώς δεν υπάρχει καμία ένδειξη για τη διάρκεια των επιθέσεων στην Υεμένη, που μπορεί να σταματήσουν σε μερικές εβδομάδες ή ακόμα και σε μερικούς μήνες. Εξού και η δανέζικη εταιρεία ανακοίνωσε αναστολή του προγράμματος επαναγοράς μετοχών και έκανε πρόβλεψη για κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων μεταξύ 1 και 6 δισ. δολαρίων το 2024, πολύ χαμηλότερα από το επίπεδο ρεκόρ των 9,6 δισ. δολαρίων του 2023.

«Ενώ η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα προκάλεσε άμεσους περιορισμούς στη χωρητικότητα και προσωρινή άνοδο των τιμών, τελικά η υπερπροσφορά στις θαλάσσιες εμπορικές μεταφορές θα ασκήσει πίεση στις τιμές και θα επηρεάσει τις επιδόσεις μας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Vincent Clerc.

Τα πλοία της εταιρείας, η οποία ελέγχει περίπου το ένα έκτο των εμπορικών μεταφορών διά θαλάσσης διεθνώς, έχουν στοχοποιηθεί άμεσα από τους Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα. Ως αποτέλεσμα, έχουν διακοπεί σχεδόν εξ ολοκλήρου οι διελεύσεις πλοίων από το σημείο, το οποίο υπό φυσιολογικές συνθήκες είναι δίοδος για το 12% του θαλάσσιου εμπορίου. Έτσι, έχουν εκτιναχθεί και οι τιμές των κοντέινερ. 

Υπενθυμίζεται ότι τον Νοέμβριο η Maesrk ανακοίνωσε πως θα προχωρήσει σε 10.000 απολύσεις, προκειμένου να χτίσει αποθεματικό 600 εκατ. δολαρίων, καθώς εκτιμά ότι ο κλάδος θα παραμείνει ασθενής μέχρι το 2026 περίπου.

Αναστάτωση στις εφοδιαστικές αλυσίδες

Προς το τέλος του 2023, μεγάλες ναυτιλιακές απαγόρευσαν τη διέλευση των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα, παρατείνοντας τη διαδρομή κατά τουλάχιστον 10 ημέρες προς λιμάνια της Ευρώπης και ανεβάζοντας το μεταφορικό κόστος. 

Ο ΟΟΣΑ είναι ένας από τους φορείς που προειδοποίησαν για πληθωριστικές πιέσεις ως αποτέλεσμα της αναστάτωσης. Υπολογίζει μάλιστα ότι εάν το κόστος της μεταφοράς φορτίων παραμείνει σταθερό σε υψηλά επίπεδα για παρατεταμένο διάστημα -αυτή τη στιγμή είναι διπλάσιο σε σχέση με την περίοδο πριν ξεσπάσει η κρίση- τότε μπορεί να οδηγήσει σε άνοδο του κόστους εισαγωγής κατά σχεδόν 5 ποσοστιαίες μονάδες στα 38 κράτη μέλη του ΟΟΣΑ.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Μείωση 30% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά

«Έμφραγμα» στο διεθνές εμπόριο: Πιέσεις στις τιμές από την κρίση στις ναυτιλιακές μεταφορές

Λιανεμπόριο: Γιατί το σοκ από την Ερυθρά Θάλασσα δεν φάνηκε (ακόμα) στην τσέπη του καταναλωτή

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News