Business & Finance Δευτέρα 19/06/2023, 20:31
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανησυχίες για πιθανή «φούσκα» από τα mega-deals για αεροσκάφη

Ανησυχίες για πιθανή «φούσκα» από τα mega-deals για αεροσκάφη

Σε λιγότερο από ένα χρόνο, η παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία φαίνεται να ανακάμπτει πλήρως. Οι καθηλώσεις στόλων και οι τεράστιες απώλειες έχουν δώσει τη θέση τους σε τεράστια κέρδη και οι αεροπορικές εταιρείες ανταγωνίζονται η μία την άλλη σε παραγγελίες ρεκόρ.

Η ανάκαμψη της αυτοπεποίθησης που φαίνεται να κυριαρχεί στη βιομηχανία ήταν σε πλήρη ανάπτυξη τη Δευτέρα, όταν η IndiGo συμφώνησε να αγοράσει 500 αεροσκάφη Airbus SE, ξεπερνώντας το ρεκόρ που είχε σημειώσει πριν από λίγους μήνες η Air India. Αυτά έρχονται να προστεθούν στις τεράστιες αγορές της Ryanair Holdings Plc και της σαουδαραβικής startup Riyadh Air νωρίτερα φέτος, με τις συμφωνίες που ανακοινώθηκαν να προσεγγίζουν τα 1.500 αεροσκάφη.

Αλλά, ενώ μια ομάδα στελεχών επιδεικνύει την εταιρική της δύναμη, άλλοι βετεράνοι του κλάδου προειδοποιούν ότι η αγορά παρουσιάζει ανησυχητικά σημάδια.

«Έχουμε παίκτες που κατακλύζουν την αγορά με τεράστιο αριθμό αεροσκαφών, απλά ελπίζω ότι το κάνουν σωστά», δήλωσε ο Akbar Al Baker, διευθύνων σύμβουλος της Qatar Airways.

Ο Al Baker είναι ένας εξέχων πελάτης τόσο της Boeing Co. όσο και της Airbus, με μακρύ ιστορικό στην επίτευξη των δικών του εντυπωσιακών συμφωνιών. Το ίδιο ισχύει και για τον Steve Udvar-Hazy, τον πρωτοπόρο στη μίσθωση αεροσκαφών και συνιδρυτή της Air Lease Corp. 

«Πρόκειται για ουσιαστικά για νοοτροπία αγέλης η οποία όμως δεν δικαιολογείται από τα οικονομικά στοιχεία ή την πραγματικότητα», δήλωσε ο Udvar-Hazy σε συνέντευξή του στην αεροπορική έκθεση του Παρισιού. «Αλλά αυτό είναι φυσιολογικό στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών».

Και οι δύο λένε ότι ενδιαφέρονται να συμπληρώσουν τα ήδη πυκνά βιβλία παραγγελιών – περίπου 400 αεροπλάνα στην περίπτωση της Air Lease με έδρα το Λος Άντζελες. Ο Al Baker, από την πλευρά του, δήλωσε ότι δεν βιάζεται.

Ο καταιγισμός παραγγελιών, ο οποίος ξεκίνησε καθώς η ταξιδιωτική βιομηχανία ανέκαμψε για πρώτη φορά από το Covid-19 στις ΗΠΑ πριν από δύο χρόνια, με αποτέλεσμα το 737 Max της Boeing να έχει ξεπουλήσει μέχρι το 2028 και η Airbus να έχει λίγες θέσεις παράδοσης ανοιχτές πριν από το 2030.

Η απόκτηση των αεροσκαφών δεν θα είναι επίσης εύκολη. Τόσο η Airbus όσο και η Boeing αγωνίζονται να αυξήσουν την παραγωγή, καθώς συνεχίζουν να παλεύουν με προβλήματα στην αλυσίδα εφοδιασμού και την έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού.

Αλλά οι αεροπορικές εταιρείες ανησυχούν ότι αν δεν παραγγείλουν σύντομα, θα βρεθούν στο τέλος μιας ουράς που όλο και μεγαλώνει, χάνοντας, ενδεχομένως, μια έκρηξη στην ταξιδιωτική κίνηση που δεν δείχνει σημάδια ύφεσης.

«Είναι σαν παιδιά σε ζαχαροπλαστείο», δήλωσε ο Udvar Hazy για την αγοραστική φρενίτιδα. «Αυτή είναι η αεροπορική βιομηχανία».

Η αγορά 500 αεροσκαφών Airbus που παρουσίασε η IndiGo επεκτείνει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του μεγαλύτερου αερομεταφορέα της Ινδίας σε περίπου 1.000 αεροσκάφη που δεν έχουν παραδοθεί. 

Ακόμα περισσότερες συναλλαγές κρύβονται πίσω από τις διαπραγματευτικές συνεδρίες στην κύρια εκδήλωση της βιομηχανίας, η οποία διεξάγεται εναλλάξ σε Παρίσι και Λονδίνο. Η Turkish Air εξετάζει μια συμφωνία 600 αεροσκαφών, ενώ η νεοσύστατη Riyadh Air της Σαουδικής Αραβίας εξετάζει το ενδεχόμενο να προσθέσει έως και 400 αεροσκάφη στενής ατράκτου.

«Είμαστε πάντα στην αγορά, αλλά δεν πρόκειται να κάνουμε υπερβολικά μεγάλες παραγγελίες μόνο και μόνο για λόγους δημοσιότητας», δήλωσε ο Udvar-Hazy.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

Διαβάστε επίσης:

Η Airbus δέχεται παραγγελία ρεκόρ από την Indigo

AEGEAN: Συμμετοχή του CEO Δημήτρη Γερογιάννη στην εκδήλωση «Reimagine Tourism in Greece»

Airbus: Συμφωνία 6,7 δισ. δολαρίων με τη Σαουδική Αραβία για ελικόπτερα 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News