Business & Finance Πέμπτη 4/01/2024, 08:33 ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΝΤΗ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Παγώνει» ο διαγωνισμός για την αγορά 100 ηλεκτρικών λεωφορείων

«Παγώνει» ο διαγωνισμός για την αγορά 100 ηλεκτρικών λεωφορείων

(updated)

Μετ’ εμποδίων εξελίσσεται ο πολύπαθος, μεγάλος διαγωνισμός για την προμήθεια νέων λεωφορείων με στόχο την ανανέωση του γηρασμένου στόλου του ΟΑΣΑ αλλά και του ΟΑΣΘ, καθώς όπως όλα δείχνουν τα 770 λεωφορεία που αναμένονταν αρχικά να ανανεώσουν τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών, στην πορεία μειώθηκαν σε… 550. Εξάλλου, ανακοίνωση για το θέμα εξέδωσε σήμερα το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Και αυτό γιατί χθες αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, σύμφωνα με την οποία ματαιώνεται το τμήμα του διαγωνισμού που αφορά την προμήθεια 100 απλών, ηλεκτρικών, αστικών λεωφορείων 12 μ. και ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ., καθώς αποκλείστηκε από τη διαδικασία η κινεζική BYD που αποτελούσε και τη μοναδική συμμετέχουσα στο συγκεκριμένο τμήμα του διαγωνισμού (τμήμα 4). Στην απόφαση που αναρτήθηκε, εγκρίνεται το πρακτικό της επιτροπής του διαγωνισμού, σύμφωνα με το οποίο η τεχνική προσφορά της εταιρείας BYD, αντιπρόσωπος της οποίας στην Ελλάδα είναι η Π. Πετρόπουλος, δεν είναι σύμφωνη με τους όρους του διαγωνισμού και επομένως δεν γίνεται αποδεκτή. Συνεπώς, η εταιρεία αποκλείεται από το συγκεκριμένο τμήμα του διαγωνισμού, ο οποίος απέβη τελικά άγονος.

Από την πλευρά της η εταιρεία έχει δικαίωμα να προχωρήσει σε προδικαστική προσφυγή κατά της απόφασης, ωστόσο φαίνεται πως είναι νωρίς για να διαφανούν οι προθέσεις της. Πάντως, στο παρελθόν η BYD είχε αποκλειστεί και από άλλο τμήμα του διαγωνισμού που αφορούσε την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία τελικά θα προμηθεύσει η εταιρεία Yutong Bus. Ο πολύπαθος διαγωνισμός για την προμήθεια νέων λεωφορείων προκηρύχθηκε το 2021, απαρτιζόταν από 5 τμήματα και αρχικά αφορούσε την προμήθεια 770 λεωφορείων. Ωστόσο, τον Μάιο του 2022 το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού για την προμήθεια 120 υβριδικών λεωφορείων κηρύχθηκε άγονο. Τι σχεδιάζει λοιπόν το υπουργείο; To υπουργείο Μεταφορών στοχεύει να ανανεωθεί ο στόλος των λεωφορείων με την προμήθεια 1.300 νέων οχημάτων έως το τέλος της τετραετίας.

Ετσι, εκτός από τα –πλέον 550– λεωφορεία, για το πρώτο εξάμηνο του 2024 δρομολογείται η προκήρυξη νέου διαγωνισμού για την προμήθεια άλλων 650 λεωφορείων. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, η προμήθεια των 100 λεωφορείων του τμήματος 4 θα ενταχθεί τελικά σε αυτόν τον δεύτερο διαγωνισμό, με αποτέλεσμα αυτός να αφορά πλέον 750 οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Ετσι θα επιτευχθεί και ο φιλόδοξος στόχος της προμήθειας 1.300 νέων λεωφορείων.

Τι συμβαίνει με τα υπόλοιπα τμήματα του πρώτου διαγωνισμού; Τους επόμενους μήνες και συγκεκριμένα στα τέλη Απριλίου το υπουργείο λέει πως θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία (140 στην Αθήνα, 110 στη Θεσσαλονίκη). Βέβαια, θα απαιτηθεί αγώνας δρόμου για να ετοιμαστούν εγκαίρως όλες οι υποδομές, αφού σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός της ΟΣΥ (θυγατρική του ΟΑΣΑ) για την εγκατάσταση φορτιστών στα αμαξοστάσια που θα φιλοξενήσουν τα 140 λεωφορεία της Yutong Bus. Κατά τα λοιπά, η σύμβαση για τα 100 λεωφορεία CNG βρίσκεται ήδη στο Ελεγκτικό Συνέδριο για να γίνει ο προσυμβατικός έλεγχος, ενώ η εταιρεία Industria Italiana Autobus θα αναλάβει την προμήθεια 200 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG). Σύμφωνα με πληροφορίες, η σύμβαση για τα 200 λεωφορεία ίσως πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο μέσα στην εβδομάδα.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Υπουργείου:

Από τις αρχικά υποβληθείσες προσφορές για την προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων μήκους 12 μέτρων χαμηλότερης αυτονομίας (Τμήμα 4 Διαγωνισμού) στον Ανοιχτό Ηλεκτρονικό Διαγωνισμό για την ανανέωση του στόλου αστικών λεωφορείων, μόνο μία παρέμεινε σε ισχύ.

Η προσφορά αυτή, μετά από εξέταση, τον περασμένο Οκτώβριο και Δεκέμβριο, από την Επιτροπή Αξιολόγησης του Διαγωνισμού σύμφωνα με την προβλεπόμενη διαδικασία, δεν πληροί τους όρους και τις τεχνικές απαιτήσεις της Διακήρυξης και, συνεπώς, απορρίφθηκε – ομόφωνα για αντικειμενικούς λόγους.

Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή Αξιολόγησης σχηματίσθηκε και ασκεί τα καθήκοντά της από το Μάρτιο του 2022. Η Επιτροπή απαρτίζεται από τον Πρόεδρο – Καθηγητή της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, δύο τακτικά μέλη από τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και δύο τακτικά μέλη από σχετικές Διευθύνσεις της Ο.ΣΥ., του παρόχου αστικών οδικών συγκοινωνιών στην Αθήνα.

Σημειώνεται ότι ο εν λόγω διαγωνιζόμενος είχε υποβάλλει προσφορά και στο Τμήμα 5 του Διαγωνισμού για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία. Η προσφορά εκείνη ήταν εξαιρετικά παρόμοια με αυτήν για το Τμήμα 4. Είχε, αντίστοιχα, απορριφθεί από την Επιτροπή Αξιολόγησης, λόγω μη συμμόρφωσης με τις πρόνοιες του Διαγωνισμού.

Κατόπιν αυτής της εξέλιξης, η προμήθεια των 100 οχημάτων που προέβλεπε το Τμήμα 4 του πρώτου διαγωνισμού θα ενταχθεί στο δεύτερο διαγωνισμό, που πλέον θα αφορά συνολικά 750 οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Αυτός έχει ήδη δρομολογηθεί από τον περασμένο Σεπτέμβριο, σχεδιάζεται μεθοδικά και με πληρότητα, και εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024.

Υπενθυμίζεται τέλος, ότι ήδη τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία θα βρίσκονται στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τον Απρίλιο του 2024, ενώ σε κάθε περίπτωση υλοποιείται ο στρατηγικός σχεδιασμός για ανανέωση του στόλου με 1300 νέα οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, μέχρι το τέλος της τετραετίας.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News