ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προς αναθεώρηση το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς – Οι αλλαγές

Προς αναθεώρηση το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς – Οι αλλαγές

Αλλαγές στο βασικό νόμο που διέπει τη λειτουργία του εμπορίου, με ζητήματα που αφορούν μεταξύ άλλων τις εκπτώσεις, αλλά και το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων, καθώς και στους κανόνες Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (ΔΙΕΠΠΥ), γνωστούς παλιότερα ως αγορανομικές διατάξεις δρομολογεί το υπουργείο Ανάπτυξης. Ωστόσο, για την ώρα τουλάχιστον, δεν φαίνεται το ίδιο το υπουργείο να προτείνει αλλαγές, αλλά να αναμένει προτάσεις από τους ενδιαφερόμενους μέσα από τη διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης.

Χθες, λοιπόν, το υπουργείο Ανάπτυξης ανακοίνωσε ότι θέτει σε δημόσια διαβούλευση πρώτον, τους κανόνες ΔΙΕΠΠΥ και δεύτερον, το κεφάλαιο Α’ (Ρυθμίσεις για την αγορά προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών) του νόμου 4177/2013. Αμφότερα τα κείμενα που τίθενται σε δημόσια διαβούλευση δεν περιλαμβάνουν καμία αλλαγή σε σχέση με ό,τι ήδη ισχύει, ενώ η σχετική διαδικασία, που μόλις χθες ανακοινώθηκε, έχει ξεκινήσει, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του υπουργείου Ανάπτυξης από την 1η Δεκεμβρίου 2023. Το κείμενο για τις ΔΙΕΠΠΥ αποτελεί κωδικοποίηση όλων των αλλαγών που έχουν γίνει είτε με νόμο είτε με υπουργικές αποφάσεις από το 2017, οπότε είχε γίνει ξανά κωδικοποίηση, έως σήμερα με τις τελευταίες μεγάλες αλλαγές να περιλαμβάνονται στην υπουργική απόφαση 35952/2023 που υπεγράφη από τον πρώην υπουργό Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη τον περασμένο Απρίλιο. Η διαδικασία της διαβούλευσης επί των δύο νόμων –διότι δεν αποτελούν νομοσχέδια- θα διαρκέσει έως τις 31 Ιανουαρίου 2024, χωρίς να αποκλείεται να δοθεί και παράταση.

Ποια είναι τα πλέον επίμαχα θέματα στον νόμο 4177/2013; Το πλαίσιο για τη λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές, καθώς και το πλαίσιο για τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Σε ό,τι αφορά το πρώτο, υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη, είχε δεχθεί σχετικές εισηγήσεις κατά την προηγούμενη θητεία της, σχετικά με την αύξηση των Κυριακών κατά τις οποίες θα επιτρέπεται η προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων. Ωστόσο, πρώτον παρεμβλήθηκε η πανδημία, ακυρώνοντας τον όποιο σχεδιασμό τη διετία 2020-2021, ενώ στη συνέχεια δεν υπήρχε μεγάλη προθυμία για σχετικές αλλαγές εν όψει των εκλογών του 2023 και ενώ την ίδια ώρα είχε αυξηθεί, λόγω κυρίως της ενέργειας, το κόστος λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων. Οι συνθήκες πλέον είναι διαφορετικές, καθώς πέρα από την ευρεία κοινοβουλευτική πλειοψηφία που διαθέτει η κυβέρνηση, το κόστος της ενέργειας έχει μειωθεί, στην Ελλάδα έχουν πλέον παρουσία ολοένα και περισσότερες πολυεθνικές λιανεμπορικές αλυσίδες, υπάρχει άνθηση των εμπορικών πάρκων και η τουριστική περίοδος έχει πολύ μεγαλύτερη χρονική διάρκεια.

Σε ό,τι αφορά τις προσφορές και τις εκπτώσεις, πέρα από το ήδη αυστηρότερο πλαίσιο για την ανακοίνωση μείωσης τιμής, σε εκκρεμότητα βρίσκεται ο σχεδιασμός του υπουργείου Ανάπτυξης για τις προωθητικές ενέργειες στα σούπερ μάρκετ και κυρίως για τον περιορισμό του φαινομένου των πλασματικών εκπτώσεων, αν και η σχετική συζήτηση με την Ένωση Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας έχει ολοκληρωθεί.   

Το θέμα των προσφορών περνά μέσα και από τους ΔΙΕΠΠΥ, ενώ άλλο επίμαχο ζήτημα είναι οι κανόνες σήμανσης των προϊόντων.

Σημειώνεται ότι στο κείμενο για τους ΔΙΕΠΠΥ δεν έχουν περιληφθεί οι διατάξεις για το Ελληνικό Σήμα σε προϊόντα και υπηρεσίες, κάτι πάντως που σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου έγινε εκ παραδρομής.

 

 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News