ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γεραπετρίτης: Τι προκύπτει από το πόρισμα της Επιτροπής για τα Τέμπη

Γεραπετρίτης: Τι προκύπτει από το πόρισμα της Επιτροπής για τα Τέμπη

«Το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων αναλύει διεξοδικά τις συνθήκες του δυστυχήματος, κάνει αναδρομή στο ρυθμιστικό πλαίσιο των σιδηροδρόμων και τις ατέλειές του, καταγράφει τη διαδρομή των συμβάσεων αναβάθμισης των συστημάτων ασφαλείας και τις καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους», ανέφερε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα υποδομών και μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.

Ο υπουργός πρόσθεσε κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής ενημέρωσης πως στο πόρισμα περιλαμβάνονται προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και υπογράμμισε πως «το μεγαλύτερο μέρος των προτάσεων αυτών έχει ήδη υλοποιηθεί από το Υπουργείο ή βρίσκεται στην φάση εκπόνησης». 

Μεταξύ άλλων ανέφερε πως: 

  • Το δίκτυο επαναλειτούργησε με αυστηρούς όρους ασφαλείας, ενώ καταγράφονται υψηλές πληρότητες που φτάνουν στο 100%, «γεγονός που αποδεικνύει την εμπιστοσύνη που σταδιακά ανακτάται».
  • Σχετικά με το πρόσθετο προσωπικό, με νομοθετικές διατάξεις που ψηφίστηκαν προχωράει άμεσα η πρόσληψη μέσω ΑΣΕΠ 140 ατόμων και η επαναφορά στην υπηρεσία 160 φυλάκων ισόπεδων διαβάσεων, των οποίων οι συμβάσεις είχαν λήξει.
  • Οι σήραγγες έχουν ελεγχθεί και έχουν γίνει οι αναγκαίες παρεμβάσεις φωτισμού και πυροπροστασίας/πυρανίχνευσης.
  • Τα αδικήματα κλοπής και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού έχουν ήδη νομοθετικά αναβαθμιστεί σε κακουργήματα, ενόσω έχει ενεργοποιηθεί η ΕΛΑΣ σε κομβικά σημεία για τη φύλαξη του δικτύου. O
  • Oι συμβάσεις για την σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση (περιλαμβανομένου του συστήματος ETCS) προχωρούν με ταχείς ρυθμούς και θα ολοκληρωθούν εντός του προβλεπόμενου χρόνου στο τέλος Σεπτεμβρίου τρέχοντος έτους.

Κατά τον υπουργό, στο πόρισμα επισημαίνονται γνωστά θέματα που αφορούν τη συνεργασία ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ στην παράδοση και συντήρηση των έργων και τις πολυετείς καθυστερήσεις στις συμβάσεις. Συνοπτικά ο υπουργός σημείωσε πως το πόρισμα καταγράφει «σοβαρές ανθρώπινες παραβιάσεις του συστήματος σε σχέση με τον κανονισμό κυκλοφορίας και επισημαίνει συστημικές πλημμέλειες διαχρονικά». Ο κ. Γεραπετρίτης δήλωσε ακόμη πως δεν γίνεται απόδοση ευθυνών, καθώς αυτό θα γίνει από την Δικαιοσύνη και σημείωσε πως το πόρισμα της επιτροπής εμπειρογνωμόνων βρίσκεται στο γραφείο του Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, προκειμένου να ενταχθεί στη δικογραφία για το δυστύχημα των Τεμπών. 

Οργανωτικές αλλαγές και διεθνείς συνεργασίες 

Από την πλευρά του υπουργείου, οι συστάσεις του πορίσματος θα αξιοποιηθούν μαζί με άλλες μελέτες και συστάσεις από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων αλλά και από την μεταφορά τεχνογνωσίας από τους Γαλλικούς Σιδηροδρόμους. Σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη η μελέτη του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων αναμένεται τον Σεπτέμβριο του 2023 και θα υπάρξει συνεργασία σε θέματα οργάνωσης των ελληνικών σιδηροδρόμων και της σχέσης ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ.

Απαντώντας σε ερώτηση του MR, ο υπουργός Επικρατείας σημείωσε πως αυτό δεν θα αλλάξει ριζικά το νέο οργανωτικό μοντέλο, με τον λειτουργικό διαχωρισμό ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ που ψηφίστηκε πριν από λίγους μήνες, σε συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ωστόσο δεν αποκλείεται να υπάρξουν διαφοροποιήσεις και βελτιστοποιήσεις στο μοντέλο λειτουργίας.

Εκπαίδευση προσωπικού 

Ακόμη, μέσα στις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να επισκεφθεί τη χώρα μας γαλλική αντιπροσωπεία με επικεφαλής τον Γάλλο υπουργό Μεταφορών για την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας σε θέματα που έχουν να κάνουν κυρίως με την εκπαίδευση και τη μετεκπαίδευση του προσωπικού.  

Ο κ. Γεραπετρίτης δήλωσε πως το πόρισμα επισημαίνει ότι η εκπαίδευση παρέχεται σε σύντομο χρόνο που σημαίνει πως αντί για 3 – 4 ώρες γίνονται μαθήματα για 7- 8 ώρες την ημέρα, χωρίς όμως να υπάρχει «καμία έκπτωση στο σύνολο των ωρών», ενώ «το πρόγραμμα έχει τεθεί υπόψη της ΡΑΣ (Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμου) που έχει και αρμοδιότητα ελέγχου». Σύμφωνα με τον κ. Γεραπετρίτη, η «μετεκπαίδευση είναι το πιο σημαντικό κομμάτι».

Μεταξύ άλλων ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε το πόρισμα επισημαίνει πως από το Δεκέμβριο του 2022 όλες οι χαράξεις έπρεπε να γίνονται υποχρεωτικά αυτόματα με βάση σχετική εγκύκλιο. Στο πόρισμα γίνεται και αναφορά σε ζητήματα σχετικά με την ηλικία του σταθμάρχη το βράδυ του δυστυχήματος. Στο σημείο αυτό ο κ. Γεραπετρίτης υπενθύμισε πως την εποχή που έγινε μετάταξη του συγκεκριμένου υπαλλήλου στον ΟΣΕ δεν υπήρχε νομοθεσία που να την απαγόρευε. 

Ακόμη, δήλωσε πως ο ίδιος βρίσκεται σε τακτικότατη επικοινωνία με την HellenicTrain. Σε αυτή τη φάση οι συζητήσεις επικεντρώνονται περισσότερο σε θέματα αύξησης του αριθμού των δρομολογίων. Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει και τηλεφωνική επικοινωνία με τον Ιταλό υπουργό Μεταφορών και θα ακολουθήσει και από κοντά επικοινωνία με στόχο να συζητηθεί το θέμα των επενδύσεων.

Διαβάστε επίσης:

Στον Γεραπετρίτη το πόρισμα της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων για το δυστύχημα των Τεμπών

Τράπεζες: Η διαδικασία διαγραφής των δανείων για τις οικογένειες των θυμάτων των Τεμπών – Μέχρι τις 15/9 οι αιτήσεις

Γεραπετρίτης: Υποχρέωσή μας είναι ένας σιδηρόδρομος ασφαλής, αντάξιος των προσδοκιών όλων μας

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News