ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κοινωνία της Πληροφορίας: 5,5 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση του «Διαύγεια»

Κοινωνία της Πληροφορίας: 5,5 εκατ. ευρώ για αναβάθμιση του «Διαύγεια»

Περισσότερες από 55 εκατομμύρια πράξεις κυβερνητικών και διοικητικών οργάνων, όπως αποφάσεις, προμήθειες και δημόσιες δαπάνες υπολογίζεται ότι έχουν αναρτηθεί από το 2010 έως σήμερα στο πρόγραμμα «Διαύγεια», την ειδική ψηφιακή πύλη με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας στο Δημόσιο. Και μόνο τον περασμένο Μάρτιο εκτιμάται ότι αναρτώντο στο σύστημα περίπου 20.000 έγγραφα την ημέρα. Ωστόσο, ο πλούτος της πληροφορίας που περιέχουν τα εκατομμύρια έγγραφα του «Διαύγεια» είναι δύσκολο να αξιοποιηθεί με αυτοματοποιημένο τρόπο, ώστε να εξαχθούν πολύτιμα συμπεράσματα (π.χ. ποιος φορέας έχει πραγματοποιήσει τις μεγαλύτερες αναθέσεις). Τις αδυναμίες του συστήματος αυτού αναγνωρίζουν στην εποπτευόμενη από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κοινωνία της Πληροφορίας (ΚΤΠ) που δρομολογεί διαγωνισμό της τάξεως των 5,5 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και δικαιωμάτων προαίρεσης) με αντικείμενο την αναβάθμιση του συστήματος.

Προς την κατεύθυνση αυτή, η ΚΤΠ έχει θέσει σε διαβούλευση το τεύχος διακήρυξης του διαγωνισμού, αναγνωρίζοντας πως υφίστανται δυσχέρειες στην αξιοποίηση της συσσωρευμένης πληροφορίας του πληροφοριακού συστήματος «για λόγους διαφάνειας αλλά και για λόγους υποστήριξης της εφαρμογής δημόσιων πολιτικών και λήψης αποφάσεων». Οπως ακόμη επισημαίνεται, η υφιστάμενη εγγραφοκεντρική αρχιτεκτονική έχει ήδη φτάσει στα όριά της και πλέον η διατήρησή της δημιουργεί τόσο τεχνικά προβλήματα διαθεσιμότητας όσο και μεγάλο κόστος διατήρησης των ψηφιακών εγγράφων. Το έργο δηλαδή που θα υλοποιήσει ο ανάδοχος θα έχει ως βασικό στόχο την αρχιτεκτονική του «Διαύγεια» βάσει όχι εγγράφων, αλλά δεδομένων ώστε αυτά να είναι δυνατόν να επεξεργαστούν και να αξιοποιηθούν. Μία ακόμη από τις αδυναμίες του συστήματος σχετίζεται με το γεγονός ότι όταν τέθηκε σε λειτουργία –το 2010– δεν είχε θεσπιστεί ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) και ως αποτέλεσμα, δεν διαθέτει λειτουργίες που αφορούν τον κύκλο ζωής των εγγράφων, βάσει όσων προβλέπει ο GDPR.

Με τα δεδομένα αυτά, το νέο «Διαύγεια» θα αναδιαμορφωθεί, ώστε να είναι σε θέση να παρέχει στοιχεία για την εφαρμογή της εθνικής πολιτικής διοικητικών διαδικασιών. Η τελευταία έχει ως πυλώνες το Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «Μίτος» για την καταγραφή των διαδικασιών του Δημοσίου (π.χ. πόσα βήματα απαιτούνται για την ίδρυση ενός γυμναστηρίου), το Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών για τον ανασχεδιασμό και την απλούστευση των διαδικασιών και το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας. Για τον σκοπό αυτό προβλέπεται και η δημιουργία υποσυστήματος παρακολούθησης της δομής, αλλά και των δαπανών και προμηθειών του Δημοσίου. Στο πλαίσιο αυτό, επιδιώκεται η διαλειτουργικότητα του «Διαύγεια» με συστήματα του ελληνικού Δημοσίου και διάθεσης ανοιχτών δεδομένων (δωρεάν διαθέσιμης πληροφορίας) και η ενσωμάτωση σε αυτό του μητρώου επιχορηγούμενων φορέων. Διευκρινίζεται ότι στο τελευταίο, αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες, σωματεία, ιδρύματα, κοινωνικές συνεταιριστικές επιχειρήσεις κ.ά., που λαμβάνουν ετήσια κρατική επιχορήγηση άνω των 3.000 ευρώ, δημοσιεύουν απολογιστικά στοιχεία δαπανών. Επίσης, με στόχο την αποτελεσματικότερη αναζήτηση στα εκατομμύρια αναρτημένα έγγραφα, θα χρησιμοποιηθούν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και μεταδεδομένα, δηλαδή επιμέρους πληροφορίες στις οποίες στηρίζεται η κωδικοποίηση – ταξινόμηση των δεδομένων.

Η διάρκεια υλοποίησης της σύμβασης ορίζεται σε 32 μήνες από τη στιγμή της συμβασιοποίησης του έργου.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News