Business & Finance Παρασκευή 14/05/2021, 21:32
ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΓΣΕΒΕΕ: Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις έχουν μείνει πίσω στον ψηφιακό μετασχηματισμό

φωτ. Reuters

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μετά την πανδημία, αναφέρθηκε ο Πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδος Γιώργος Καββαθάς.  

Μιλώντας στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο κ.Καββαθάς τόνισε ότι οι επιχειρήσεις υπολείπονται στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας του ΓΣΕΒΕΕ οι εργαζόμενοι και αυτοαπασχολούμενοι σε τέτοιες επιχειρήσεις δεν χρησιμοποιούν την τεχνολογία για την καλύτερη λειτουργία της επιχείρησής τους. Η έλλειψη δεξιοτήτων και πόρων είναι οι βασικοί λόγοι και το πρόγραμμα ΕΣΠΑ για τον ψηφιακό μετασχηματισμό ήρθε να καλύψει αυτό το κενό. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Καββαθάς, ο αιτήσεις δεν έχουν ξεπεράσει το 60% και αυτό δείχνει ότι οι οικονομικές συνέπειες της πανδημίας για κάποιες επιχειρήσεις ήταν τέτοιες, που δεν τους επιτρέπουν να επενδύσουν ούτε το ποσό που χρειάζεται για την δημιουργία e-shop με τη στήριξη του προγράμματος.

Ο Πρόεδρος της ΓΣΒΕΕ παρουσίασε επίσης το πρόγραμμα ασύγχρονης τηλεκατάρτισης που δημιούργησαν μαζί με την Mastercard και που ξεκινάει τον Ιούνιο με ορίζοντα ενός έτους και περιλαμβάνει τρία εκπαιδευτικά πεδία: το ψηφιακό marketing και τα κοινωνικά δίκτυα, τις ψηφιακές συναλλαγές και την ασφάλεια και την επικοινωνία και την εξυπηρέτηση.

Αντίστοιχα, ο Γενικός Γραμματέας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης Αθανάσιος Στάβερης, επιβεβαίωσε ότι η πανδημία λειτούργησε σαν επιταχυντής για την ψηφιακή μετάβαση αλλά όχι για όλους. Αναφέρθηκε στις προσπάθειες που έκανε το Υπουργείο για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις που επλήγησαν περισσότερο να αναπτυχθούν, σημειώνοντας ότι αυτές που είχαν από πριν σχέση με την τεχνολογία κατάφεραν και προσαρμόστηκαν γρήγορα, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες. Ο Γ.Γ. έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εκπαίδευση και υπογράμμισε την αξία της Ψηφιακής Ακαδημίας.

«Η εκπαίδευση είναι το Α και το Ω αυτού που θέλουμε να πετύχουμε», είπε ο κ. Στάβερης μιλώντας για τις αλλαγές που έφερε και σε αυτόν τον τομέα η κρίση της πανδημίας. Χαρακτήρισε άθλο την προσπάθεια του Υπουργείου να στηθούν οι πλατφόρμες για να γίνονται τα σχολικά μαθήματα, ενώ αναφέρθηκε και στην εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων που έγινε και είχε ως αποτέλεσμα ο δημόσιος τομέας να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Σχετικά με την κυβερνοασφάλεια, τόνισε ότι είναι συνάρτηση τριών παραγόντων: των συστημάτων που κρατούν τα δεδομένα, αυτών που ελέγχουν τα συστήματα και των χρηστών, δηλαδή των πολιτών. «Η κυβερνοασφάλεια είναι μία κοινή πρόκληση και ευθύνη και θέλει συνεργασίες με τον ιδιωτικό τομέα για την αντιμετωπίσουμε», πρόσθεσε.

Για τις συνήθειες και τις συμπεριφορές που άλλαξε η πανδημία μίλησε η Άσπα Παλημέρη, Country Manager, Mastercard, Greece σημειώνοντας ότι σήμερα πια πάνω από το 90% των συναλλαγών με κάρτα γίνονται ανέπαφα. Εκανε ιδιαίτερη αναφορά στην πρωτοβουλία Digital Doors της Mastercard που βοηθάει τις μικρές επιχειρήσεις να μπουν στον ψηφιακό κόσμο και που βασίζεται σε τρεις πυλώνες: την πρόσβαση σε υπηρεσίες για ψηφιακό marketing, διαφήμιση ή λειτουργία e-shop, την εκπαίδευση για την απόκτηση δεξιοτήτων και την κυβερνοασφάλεια. Σχετικά με το τελευταίο, σημείωσε ότι η Mastercard δίνει εργαλεία σε περίπου 5000 επιχειρήσεις για να μπορούν να διαγνώσουν τα τρωτά τους σημεία και να ασφαλίσουν τα συστήματα συναλλαγών τους.

Μία στις τρεις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι έτοιμη να χρεοκοπήσει μετά την κρίση της πανδημίας, όπως ανέφερε ο Κωστής Χλουβεράκης, Principal, Consulting, Digital and Analytics & Cognitive Leader, Deloitte Greece, προσθέτοντας ότι το 70% όσων άντεξαν χρειάζονται πάνω από ένα χρόνο για να επιστρέψουν στην κατάσταση που ήταν πριν. Παρουσίασε συνοπτικά τους λόγους για τους οποίους οι επιχειρήσεις αυτές χτυπήθηκαν τόσο πολύ και σχετίζονται, εκτός από τη μείωση της ζήτησης, και με τη μη ευέλικτη αλυσίδα εφοδιασμού. Η ανάκαμψη των επιχειρήσεων αυτών, για τον κ. Χλουβεράκη βασίζεται σε συγκεκριμένους πυλώνες και αυτοί είναι: η βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, η τακτοποίηση των ταμειακών διαθέσιμων, οι αλλαγές στην αλυσίδα εφοδιασμού και τα logistics και, τέλος, η βελτιστοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.

Αναφερόμενος στα εργαλεία που υπάρχουν για να ανακάμψουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, υπογράμμισε ιδιαίτερα την ηλεκτρονική παρουσία και το ψηφιακό marketing αλλά και την ανάλυση δεδομένων, σημειώνοντας ότι σύμφωνα με στοιχεία οι επιχειρήσεις αυτές απασχολούν μικρότερης ηλικίας εργαζόμενους που είναι πιο εύκολο να προσαρμοστούν.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News