ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σούπερ μάρκετ: Προσφορές αλλά και ανατιμήσεις – Τι έδειξε ο πρώτος μήνας των μέτρων

Σούπερ μάρκετ: Προσφορές αλλά και ανατιμήσεις – Τι έδειξε ο πρώτος μήνας των μέτρων

«Έκρηξη» προσφορών, αλλά δυστυχώς και ανατιμήσεων καταγράφηκε τον Ιανουάριο του 2024 σε απορρυπαντικά – καθαριστικά και είδη ατομικής υγιεινής και φροντίδας, κατηγορίες τις οποίες κυρίως αφορούν τα μέτρα για την ακρίβεια που ισχύουν από την 1η Μαρτίου 2024. Υπενθυμίζεται ότι οι ανακοινώσεις των εν λόγω μέτρων έγιναν από τον υπουργό Ανάπτυξης στις 10 Ιανουαρίου 2024, γεγονός που πιθανότατα διαδραμάτισε ρόλο στην αναπροσαρμογή της εμπορικής πολιτικής των εταιρειών. Σημειώνεται ότι το ένα μέτρο αφορά τη μείωση κατά 30% των παροχών που δίνουν οι προμηθευτές προς τους λιανέμπορους για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων -κατά βάση απορρυπαντικών, καθαριστικών, ειδών ατομικής φροντίδας και ειδών ατομικής υγιεινής- και μεταφορά του οφέλους στην τιμή τιμοκαταλόγου και το άλλο την απαγόρευση προσφορών για τρεις μήνες σε περίπτωση επιβολής ανατιμήσεων.

Τι δείχνουν τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana για τον πρώτο μήνα του 2024; Ότι καταρχάς το ποσοστό των πωλήσεων που έγινε υπό καθεστώς προσφοράς αυξήθηκε συνολικά στα ταχυκίνητα προϊόντα κατά 3,4 ποσοστιαίες μονάδες, στο 25,4% από 22% τον Ιανουάριο του 2023 με την αύξηση να είναι 5 ποσοστιαίες μονάδες στα απορρυπαντικά-καθαριστικά (στο 25,8% από 20,8% τον περσινό Ιανουάριο) και 3,4 μονάδες στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (29,1% από 25,7% πέρυσι). Αύξηση προσφορών, αλλά μικρότερη (3,2 μονάδες) καταγράφηκε και στην ομάδα των τροφίμων (25% από 21,9% τον Ιανουάριο του 2023). 

Δυστυχώς τα στοιχεία αποκαλύπτουν αυτό που είχε αποκαλυφθεί και αρκετούς μήνες πριν, ότι δηλαδή οι προσφορές δεν σημαίνουν απαραιτήτως και μειώσεις τιμών. Ακριβώς αυτή η παρατήρηση προκάλεσε σε μεγάλο βαθμό και τη λήψη του μέτρου για τη μείωση των παροχών κατά 30%. Από τις 11 βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων προϊόντων, καταγράφηκαν τον Ιανουάριο του 2024 ανατιμήσεις στις 7 και μάλιστα στην κατηγορία των ειδών ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (σαμπουάν, σαπούνια, αφρόλουτρα κλπ) αυτές ήταν της τάξης του 3,5% και στην κατηγορία των απορρυπαντικών-καθαριστικών σπιτιού 2,5%. 

Οι άλλες κατηγορίες στις οποίες καταγράφηκαν αυξήσεις τιμών ήταν οι ακόλουθες:

-5,1% στα σνακς

-3,5% στα υλικά μαγειρικής

-3,4% στα μη αλκοολούχα ροφήματα (εκεί περιλαμβάνονται και οι χυμοί, κατηγορία με σημαντικές ανατιμήσεις, λόγω κυρίως των προϊόντων που περιέχουν χυμό πορτοκαλιού).

-1,8% στα κατεψυγμένα τρόφιμα

-1,1% στα συσκευασμένα τρόφιμα

Μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στα γαλακτοκομικά (-4,4%), στα είδη ατομικής υγιεινής (-5%), στα άλλα προϊόντα νοικοκυριού (-4%) και στα αλκοολούχα ποτά (-0,2%). 

Η συνεχιζόμενη ακρίβεια, πάντως, οδηγεί ολοένα και περισσότερο τους καταναλωτές σε πιο συμφέρουσες επιλογές, όπως είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το μερίδιό τους τον Ιανουάριο του 2024 έφτασε πλέον το 27% από 26,5% τον Ιανουάριο του 2023 και 26,3% στο σύνολο της περσινής χρονιάς. Η αύξηση αυτή προέρχεται από τα τρόφιμα, κατηγορία στην οποία το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας έφτασε στο 27,2% από 26,3% έναν χρόνο πριν. Αντιθέτως, μειώθηκε το μερίδιο στα είδη νοικοκυριού σε 27,6% από 28,2% και στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς στο 22,1% από 23,5% τον Ιανουάριο του 2023. Ας σημειωθεί, εξάλλου, ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «έτρεξαν» με τριπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από τα επώνυμα (3,6% έναντι 1,2%). 

Συνολικά τα σούπερ μάρκετ τον πρώτο μήνα του 2024 έβαλαν στα ταμεία τους 18 εκατ. ευρώ περισσότερα, με τον τζίρο να διαμορφώνεται σε 825 εκατ. ευρώ έναντι 807 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2023. Η αύξηση αυτή του του τζίρου κατά περίπου 1,8% δεν ήταν αποκλειστικά πληθωριστική, καθώς καταγράφηκε και αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 1,1%. 

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News