ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αυτοκίνητα: 17,3 έτη η μέση ηλικία των Ι.Χ. στην Ελλάδα

Αυτοκίνητα: 17,3 έτη η μέση ηλικία των Ι.Χ. στην Ελλάδα

Τον πλέον γερασμένο στόλο οχημάτων στην Ευρωπαϊκή Ενωση διαθέτει η Ελλάδα, με τη θλιβερή «πρωτιά» να αφορά τόσο τα επιβατικά όσο και τα επαγγελματικά αυτοκίνητα. Από τα στοιχεία, επίσης, της Ενωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) προκύπτει ότι στην Ελλάδα πάνω από 3 στα 4 αυτοκίνητα είναι βενζινοκίνητα, με το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων να παραμένει το χαμηλότερο στην Ε.Ε. Καθοριστικό ρόλο βεβαίως σε αυτή την εξέλιξη διαδραμάτισε η οικονομική κρίση της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά και η επιδότηση της πετρελαιοκίνησης τα πρώτα χρόνια της κρίσης.

Μπορεί λοιπόν ένας άνθρωπος 17 ετών να είναι πολύ νέος, ούτε καν έχει ενηλικιωθεί, όμως δεν ισχύει το ίδιο για τα αυτοκίνητα. Ο μέσος όρος ηλικίας των Ι.Χ. στην Ελλάδα ήταν το 2023, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η ACEA, 17,3 έτη, ο υψηλότερος μεταξύ των «27» και πολύ μακριά από τον μέσο όρο στην Ε.Ε. που είναι τα 12,3 έτη. Κοντά στην επίδοση της Ελλάδας βρίσκεται μόνο η Εσθονία, με τον μέσο όρο ηλικίας των Ι.Χ. να διαμορφώνεται το 2023 σε 16,6 έτη.

Για να αντιληφθεί κάποιος καλύτερα την κατάσταση που επικρατεί στους ελληνικούς δρόμους, πέρα από τα όσα αντιμετωπίζουμε σε καθημερινή βάση, αρκεί ίσως να πούμε ότι το 2023 ηλικίας άνω των 10 ετών ήταν 4,5 εκατ. Ι.Χ. ή το 82% του συνόλου.

Στον αντίποδα βρίσκεται το Λουξεμβούργο με μέσο όρο ηλικίας των επιβατικών αυτοκινήτων τα 7,9 έτη, ενώ κοντά βρίσκονται η Αυστρία και η Δανία με μέσο όρο ηλικίας των επιβατικών αυτοκινήτων τα 8,9 έτη.

Ακόμη χειρότερη, υπό την έννοια ότι έχουν συμπληρώσει ακόμη και πάνω από 20 χρόνια ζωής, είναι η κατάσταση με τα επαγγελματικά αυτοκίνητα στην Ελλάδα. Στα βαν ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 21,4 έτη, έναντι 12,5 ετών που είναι ο μέσος όρος ηλικίας στην Ε.Ε. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε καμία άλλη χώρα ο μέσος όρος ηλικίας των βαν δεν υπερβαίνει τα 20 έτη και μάλιστα σε όλες τις άλλες, πλην της Πορτογαλίας (15,5 έτη) και της Ρουμανίας (15,8 έτη), είναι κάτω από τα 15 έτη.

Τη θλιβερή «πρωτιά» κατέχουμε και στα φορτηγά, με τον μέσο όρο ηλικίας τους να είναι τα 23 έτη, όταν την ίδια ώρα στην Ε.Ε. ο μέσος όρος ηλικίας των φορτηγών είναι τα 13,9 έτη. Μόνο η Εσθονία από τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. έχει αντίστοιχα γερασμένο στόλο φορτηγών, καθώς ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 20,9 έτη.

Η Ελλάδα διαθέτει δυστυχώς και τον πιο γερασμένο στόλο λεωφορείων, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ασφάλεια οδηγών και επιβατών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, ο μέσος όρος ηλικίας των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι 18,8 έτη, όταν στην Ε.Ε. ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι 12,5 έτη. Το 92% των λεωφορείων στην Ελλάδα είναι ηλικίας άνω των 10 ετών.

Τέλος, το 2023 το 89,6% των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα ήταν βενζινοκίνητα (50,6% στην Ε.Ε.), το 8,7% πετρελαιοκίνητα (40,8% στην Ε.Ε.), το 1,2% υβριδικά και μόλις το 0,2% αμιγώς ηλεκτρικά.

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News