Business & Finance Τετάρτη 10/01/2024, 08:44 ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΝΤΗ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ριζικές αλλαγές στους σιδηροδρόμους με «ατμομηχανή» τον νέο ΟΣΕ

Ριζικές αλλαγές στους σιδηροδρόμους με «ατμομηχανή» τον νέο ΟΣΕ

Τα «αποκαλυπτήρια» του νέου ΟΣΕ έγιναν από τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Χρήστο Σταϊκούρα στο χθεσινό υπουργικό συμβούλιο, με την προσδοκία πως ο νέος οργανισμός, γνωστός ως Σιδηρόδρομοι Ελλάδος, θα αλλάξει το σιδηροδρομικό τοπίο, αφήνοντας πίσω παθογένειες προηγούμενων ετών.

Ποιες ήταν αυτές; οι τραγικές ελλείψεις σε συστήματα ασφαλείας, οι ασυνεννοησίες μεταξύ των φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ), οι ελλείψεις προσωπικού, οι αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση σιδηροδρομικών έργων κ.ά. Η πρόταση για τη μεταρρύθμιση του σιδηροδρόμου περιλαμβάνει αλλαγές στην οργάνωση και τη λειτουργία του υπάρχοντος συστήματος, μέσα από τη δημιουργία ενός νέου δημόσιου φορέα με πυρήνα τον ΟΣΕ («Νέος ΟΣΕ Α.Ε.») έως το τέλος του 2025. Ο οργανισμός αναλαμβάνει τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του διαχειριστή της υποδομής, ενώ ταυτόχρονα είναι υπεύθυνος για τα έργα και τις μελέτες που εκτελούνται στο δίκτυο, καθώς και για τη διαχείριση του τροχαίου υλικού, των σταθμών κ.λπ.

Ετσι, στη νέα εταιρεία εντάσσονται η ΕΡΓΟΣΕ αλλά και η ΓΑΙΑΟΣΕ (διαχειρίζεται ακίνητη περιουσία σιδηροδρόμου και τροχαίο υλικό) στο κομμάτι που αφορά τη διαχείριση του τροχαίου υλικού και τη μίσθωσή του στη Hellenic Train.

Ουσιαστικά η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ τροποποιεί προηγούμενη μεταρρύθμιση του 2022 για την απόσχιση της ΕΡΓΟΣΕ από τον ΟΣΕ και τη μεταβίβαση των μετοχών της στο ελληνικό Δημόσιο. Αλλωστε, το δίπολο ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ κατέληξε τελείως προβληματικό, καθώς οδήγησε σε τεράστιες ελλείψεις ενιαίου σχεδιασμού και συντονισμού στο δίκτυο. Ο νέος ΟΣΕ θα είναι ανώνυμη εταιρεία ιδιοκτησίας του ελληνικού Δημοσίου και θα στελεχωθεί από το σύνολο του προσωπικού των δύο φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ), αλλά και το τμήμα δραστηριότητας της ΓΑΙΑΟΣΕ.

Σύμφωνα με το σχέδιο, αναμένεται να γίνουν προσλήψεις άνω των 600 ατόμων, διαδικασία που σε πρώτη φάση θα ολοκληρωθεί εντός του 2024 και σταδιακά μέχρι το μέσον του 2025. Εντός του φορέα θα δημιουργηθούν διακριτοί επιχειρησιακοί τομείς στους οποίους θα ενταχθούν το έργο των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ενώ οι τρεις διοικητικές διευθύνσεις τους θα συγχωνευθούν σε έναν ενιαίο διοικητικό τομέα. Παράλληλα, όπως είχε γράψει και η «Κ», έπειτα από διεθνή διαγωνισμό θα προσληφθεί εταιρεία που θα λάβει

τον ρόλο του τεχνικού συμβούλου διοίκησης του νέου ΟΣΕ. Αυτός θα αναλάβει όλες τις επιχειρησιακές εργασίες της νέας εταιρείας, καθώς και τη λειτουργία κρίσιμων τομέων για διάστημα τουλάχιστον 3 ετών. Επιπλέον, θα αξιοποιηθεί το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των υπουργών Ελλάδας και Γαλλίας στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, με εστίαση στα θέματα διαχείρισης κινδύνων, ασφαλείας κ.λπ.

Ο νέος ΟΣΕ θα εξοπλιστεί με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας διαχείρισης κυκλοφορίας συρμών (ERTMS), συστήματα που τώρα δεν λειτουργούν. Σημειώνεται πως η αναδιοργάνωση του ΟΣΕ χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ η ψήφιση της νομοθεσίας για τον νέο ΟΣΕ, καθώς και η δημοσίευση των τευχών διαγωνισμού για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου διοίκησης προγραμματίζονται μέχρι το τέλος του 2024. Τέλος, παρουσιάστηκε το επενδυτικό σχέδιο ανάπτυξης του σιδηροδρόμου σε ορίζοντα 20ετίας. Αμεσος στόχος είναι η αποκατάσταση του δικτύου από τις καταστροφές λόγω «Daniel», η ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών, η σύνδεση του σιδηροδρόμου με λιμάνια και ΒΙΠΕ κ.ά.

Διαβάστε επίσης: 

Νέος ΟΣΕ: Αναδιοργάνωση μέσω συγχώνευσης με ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΟΣΕ 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News