ΔΕΚΟ

Καθαρές ζημίες 28 εκατ. ευρώ για τα ΕΛΤΑ το 2022

Καθαρές ζημίες 28 εκατ. ευρώ για τα ΕΛΤΑ το 2022

Σταθερό κύκλο εργασιών, περιορισμό των ζημιών πριν και μετά από φόρους και λειτουργικά κέρδη (Ebitda) εμφάνισαν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία κατά τη χρήση του 2022, έναντι του 2021.

Τα μεγέθη επηρεάστηκαν από την κυβερνοεπίθεση που είχε προκάλεσε σημαντική καθυστέρηση στην εφαρμογή του σχεδίου μετασχηματισμού και περιόρισε τα έσοδα με αποτέλεσμα τα οικονομικά αποτελέσματα να επηρεαστούν κατά 1,16 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες για την αντιμέτωπιση του κυβερνοχτυπήματος ανήλθαν περίπου σε 4 εκατ. ευρώ.

Επίσης, λόγω προβλημάτων στην λειτουργία του μηχανογραφικού της δραστηριότητας της ηλεκτρικής ενέργειας, καθυστέρησε η τιμολόγηση των παροχών πελατών της ΕΛΤΑ Ενέργειας, με την εταιρεία να εγγράφει επισφαλείς απαιτήσεις 5,2 εκατ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, η διοίκηση των ΕΛΤΑ έπαψε να δραστηριοποιείται στον τομέα ενέργειας, που αποδείχθηκε ζημιογόνος, σύμφωνα με μελέτη.

Τα μεγέθη

Σε ενοποιημένο επίπεδο, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε οριακά κατά 0,1%, σε 299,1 εκατ. ευρώ, τα μικτά κέρδη ενισχύθηκαν κατά περίπου τεσσαράμιση φορές, σε 36,3 εκατ. ευρώ και τα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων (Ebitda) ανήλθαν σε κέρδη ύψους 475 χιλ. ευρώ έναντι ζημιών 114,9 εκατ. ευρώ το 2021. Επίσης, ο όμιλος ΕΛΤΑ εμφάνισε  ενοποιημένες ζημίες προ φόρων ύψους 19,7 εκατ. ευρώ (από -134,7 εκατ. ευρώ), με την μείωσή τους να αποδίδεται  στη βελτίωση του μικτού περιθωρίου κέρδους, καθώς και στις δαπάνες για την εθελουσία έξοδο του προσωπικού το 2021.

Επίσης, τα ΕΛΤΑ κατέγραψαν ενοποιημένες ζημίες μετά φόρων της τάξεως των 28 εκατ. ευρώ (από – 131,5 εκατ. το 2021).  

Τα μεγέθη των ΕΛΤΑ επηρεάστηκαν από το κόστος ύψους 138 εκατ. ευρώ της εθελούσιας εξόδου περίπου 2.000 εργαζομένων, που είχε επίπτωση στα ίδια κεφάλαια της εταιρείας ύψους -102,2 εκατ. ευρώ.

Αυτή τη στιγμή, στα ΕΛΤΑ σε εξέλιξη βρίσκεται διαχειριστικός έλεγχος για την περίοδο 2021 – 2022.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η διοίκηση των ΕΛΤΑ στην ετήσια οικονομική έκθεση, η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία επικαιροποίησης συνολικά του Επιχειρηματικού της μοντέλου, η εφαρμογή της οποίας ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2023. Το πλάνο αναδιάρθρωσης και το νέο επιχειρηματικό μοντέλο που υιοθετείται αναμένεται να συμβάλλει καθοριστικά στην επιστροφή της εταιρείας σε θετικά ίδια κεφάλαια και στην ενίσχυση της βιωσιμότητάς της.

«Πρόκειται για ένα λεπτομερώς σχεδιασμένο πλάνο, το πρώτο έπειτα από περίοδο πολλών ετών, που λαμβάνει υπόψη τη δυναμική της εταιρείας, τις διαρκώς μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς και τις σύγχρονες τάσεις και βέλτιστες πρακτικές του κλάδου. Το σχέδιο αναδιάρθρωσης που υλοποιεί η Διοίκηση έχει χαρακτήρα άμεσης εφαρμογής: ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2023 έχοντας χρονικό ορίζοντα 18 μηνών. Στόχος της αναδιάρθρωσης είναι η δημιουργία ενός ενοποιημένου, πλήρως εκσυγχρονισμένου και λειτουργικού δικτύου με υποκαταστήματα σε όλη την επικράτεια, η ενίσχυση και αναβάθμιση της παρουσίας των ΕΛΤΑ σε κομβικές περιοχές, καθώς και στον χώρο των ταχύ μεταφορών, με τη διεύρυνση των συνεργειών με την ΕΛΤΑ Courier. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία θα διατηρήσουν τα δυνατά τους στοιχεία, το ισχυρό όνομα και αξιόπιστο δίκτυο, τη μακρά ιστορία και τη σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες τους, αποχωριζόμενα ταυτόχρονα μη λειτουργικές και παρωχημένες διαδικασίες.

Στην πρώτη γραμμή του επιχειρησιακού ανασχεδιασμού τοποθετείται η αναμόρφωση και υποκατάσταση μέρους του δικτύου της εταιρείας και οι συγχωνεύσεις υπηρεσιακών λειτουργιών στον άξονα των 4 διαστάσεων (4Δ): Δίκτυο Καταστημάτων, Δίκτυο Διανομής, Διαβιβάσεις και Διαλογή.

Κεντρικό ρόλο στον νέο επιχειρησιακό σχεδίασμά καταλαμβάνει και η αναβάθμιση των υπηρεσιών και των υποδομών που αφορούν στο business segment των δεμάτων, το οποίο, σε αντιστοιχία με την αγορά, αποτελεί πλέον μια από τις σημαντικότερες δραστηριότητες των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Σε αυτό το πλαίσιο, η εταιρεία σχεδιάζει να περιορίσει τον αριθμό των στάσεων που κάνει ένα δέμα προκειμένου να επιτευχθεί η καλύτερη παρακολούθησή του, η βελτίωση της προβλεψιμότητας και η μείωση του χρόνου παράδοσης. Τα ΕΛΤΑ οδηγούνται στην πλήρη αξιοποίηση των δύο κομβικών κέντρων διανομής και διαλογής σε Αττική και Βόρεια Ελλάδα, σε σχέση με τα έξι που χρησιμοποιούνται σήμερα, επιτυγχάνοντας τις αντίστοιχες οικονομίες κλίμακας και μείωση κόστους.

Το πλάνο ανασχηματισμού προβλέπει σε πρώτη φάση τον περιορισμό 145 καταστημάτων ιδιολειτουργούμενων και αντικατάσταση με ευρύ πλαίσιο συνεργασιών με ανεξάρτητους πράκτορες. Σημαντική κι άμεση εξοικονόμηση θα επέλθει φυσικά από την μείωση του πλήθους καταστημάτων. Τα καταστήματα που καταγράφουν χαμηλή συναλλακτική δραστηριότητα ξεκίνησαν ήδη να συγχωνεύονται με έτερα καταστήματα, σε μια προσπάθεια βελτιστοποίησης της λειτουργίας, διατηρώντας όμως ταυτόχρονα την καθολική παρουσία του φορέα. Ο εξορθολογισμός του δικτύου καταστημάτων θα συμβάλλει, πέρα από την εξοικονόμηση ενοικίων και ανάλογων δαπανών κτιρίων, και στην άμεση σημαντική μείωση της εξάρτησης των ΕΛΤΑ από τρίτες εταιρείες παροχής υπηρεσιών υποστήριξης, όπως υπαλλήλων outsourcing, με τα αντίστοιχα σημαντικό οικονομικά οφέλη. Με τον αυτό θα υπάρξει παράλληλα βέλτιστη αξιοποίηση του τακτικού προσωπικού και άμεση απελευθέρωση υφιστάμενων οικονομικών πόρων προς χρήση σε διαφορετικές κατευθύνσεις.

Επίσης τον περιορισμό των αναγκών σε ενοικιαζόμενο προσωπικό το οποίο θα φέρει μείωση κόστους αρκετών εκατομμυρίων ευρώ. Σημαντική μείωση κόστους αναμένεται επίσης από την αντικατάσταση μέρους του στόλου οχημάτων με νέας τεχνολογίας υπό καθεστώς leasing.

Εντός του δεύτερου εξαμήνου 2023 ή/και στις αρχές του 2024, αναμένεται η είσπραξη των οφειλόμενων αποζημιώσεων Καθολικής Υπηρεσίας άνω των 20 εκατ. ευρώ) για τις χρήσεις 2020, 2021 και η εντατικοποίηση μεριδίου αγοράς σύμφωνα με τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών Καθολικών Ταχυδρομικών Παροχών σε ποσοστό άνω του 20%».

Διαβάστε επίσης:

ΕΛΤΑ: Ζημίες παρά τις κρατικές ενισχύσεις

Διανομές με drones σχεδιάζουν τα ΕΛΤΑ

Νέο σχέδιο για να κλείσει η «τρύπα» των ΕΛΤΑ

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News