ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στα σκαριά νέος σύνδεσμος των σούπερ μάρκετ – Το «αμαρτωλό» παρελθόν του ΣΕΣΜΕ

Στα σκαριά νέος σύνδεσμος των σούπερ μάρκετ – Το «αμαρτωλό» παρελθόν του ΣΕΣΜΕ

Ήταν Πρωταπριλιά του 2005 όταν εκδόθηκε η απόφαση 277/2005 της Επιτροπής Ανταγωνισμού με την οποία έκρινε ότι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος (ΣΕΣΜΕ) και επτά αλυσίδες σούπερ μάρκετ (Ατλάντικ, Αφοί Βερόπουλοι, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, ΜΕΤΡΟ, Μασούτης και Τροφίνο) συμμετείχαν σε παράνομη οριζόντια σύμπραξη, κοινώς σε «καρτέλ», βάσει της πολυσυζητημένης «λίστας εκπτώσεων». Η απόφαση δεν ήταν ψέμα, αλλά ηχηρό «χαστούκι» στους «μεγάλους» των σούπερ μάρκετ.  

Ουσιαστικά  κατηγορήθηκαν για την κατάρτιση σε κεντρικό επίπεδο καταλόγου ποσοστών εκπτώσεων επί τιμολογίου και την προσπάθεια καθολικής και ενιαίας εφαρμογής του. Σύμφωνα με το σκεπτικό της απόφασης της ΕΑ από αυτό προκύπτει η πρόθεση του ΣΕΣΜΕ να προσδιορίσει ένα ανώτατο όριο ποσοστoύ έκπτωσης επί τιμολογίου που θα μεταφερόταν από τις παροχές και λοιπές εκπτώσεις εκτός τιμολογίου. Το γεγονός αυτό έμμεσα έθετε ορισμένο αυθαίρετο επίπεδο ελάχιστης λιανικής τιμής (δάπεδο) το οποίο κατ΄ αποτέλεσμα δε θα επέτρεπε (ως αποτέλεσμα ελευθέρων διαπραγματεύσεων μεταξύ προμηθευτών και αλυσίδων σούπερ μάρκετ) τη μεταφορά μεγαλύτερου ποσοστού παροχών και λοιπών εκπτώσεων στο τιμολόγιο, από το ποσοστό που προσδιοριζόταν στον κατάλογο. Οι συναντήσεις των σούπερ μάρκετ με δεκάδες προμηθευτές -μεταξύ αυτών κορυφαίες εταιρείες- γίνονταν στο ξενοδοχείο Sofitel. Ας σημειωθεί ότι η ΕΑ δεν επέβαλε πρόστιμα σε προμηθευτές με τις «κακές γλώσσες» της εποχής να υποστηρίζουν ότι ουσιαστικά κάποιοι εξ αυτών ήταν που αποκάλυψαν στην ΕΑ τις μυστικές συναντήσεις. Ενδεικτική ήταν η δήλωση του τότε αντιπροέδρου του ΣΕΒ και επικεφαλής τότε της ΔΕΛΤΑ κ. Δημήτρη Δασκαλόπουλου, ότι ο σύνδεσμος επικροτεί τη λειτουργία των ανεξάρτητων αρχών. 

Αυτή ήταν η αρχή του τέλους για τον ΣΕΣΜΕ με τον τότε πρόεδρό του, τον αείμνηστο Παντελή Παντελιάδη και το σύνολο του προεδρείου που αποτελείτο από τον Μανώλη Αποστόλου (ο οποίος έφυγε πρόωρα από τη ζωή τον Σεπτέμβριο του 2018), τη Μάνια Σκλαβενίτη και τον Νίκο Βερόπουλο να παραιτείται στα τέλη Απριλίου και τις μεγάλες αλυσίδες, τη μία μετά την άλλη να αποχωρούν από τον πανίσχυρο μέχρι τότε σύνδεσμο. Οι ηγεσίες που ανέλαβαν το επόμενο διάστημα προέρχονταν κυρίως από μεσαίου και μεγέθους αλυσίδες με τους «μεγάλους» να αποστασιοποιούνται πλέον και δημοσίως, εκφράζοντας διαφωνία για τις πρωτοβουλίες του ΣΕΣΜΕ με συνέπεια ο τελευταίος να οδηγηθεί τελικά στη διάλυση. 

Με επόμενη απόφασή της, στις 5 Ιουλίου 2005, η ΕΑ επέβαλε πρόστιμο ύψους 15 εκατ. ευρώ στον ΣΕΣΜΕ και πρόστιμα συνολικού ύψους 2,95 εκατ. ευρώ στις επτά αλυσίδες. 

Δεκαοχτώ χρόνια μετά και αφού επήλθαν τεκτονικές αλλαγές στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, κυρίως κατά τη δεκαετία της οικονομικής κρίσης με πτωχεύσεις, εξαγορές, αλλά και αποχωρήσεις αλυσίδων από την ελληνική αγορά, οι συνθήκες φαίνεται ότι ωρίμασαν για τη δημιουργία ενός νέου συλλογικού οργάνου εκπροσώπησης των επιχειρήσεων οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. «Υπάρχουν συζητήσεις εδώ και πολύ καιρό για τη δημιουργία συνδέσμου σούπερ μάρκετ. Είμαστε αρκετά κοντά στο να κάνουμε κάτι», δήλωσε χθες ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της METRO ΑΕΒΕ κ. Αριστοτέλης Παντελιάδης, αποφεύγοντας, ωστόσο, να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες από σεβασμό, όπως τόνισε, προς τις υπόλοιπες αλυσίδες και πρόσθεσε ότι θα υπάρξει ενημέρωση στο προσεχές μέλλον όταν πλέον η δημιουργία του συνδέσμου θα έχει οριστικοποιηθεί. 

Σύμφωνα με πληροφορίες στο νέο συλλογικό όργανο, το οποίο πιθανώς θα έχει διαφορετικό όνομα για πολλούς λόγους, θα συμμετέχουν τουλάχιστον οι επτά μεγαλύτερες αλυσίδες, ενώ δεν αποκλείεται εξαρχής ή σε επόμενη φάση να ενταχθούν και μικρότερες. 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News