ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τζίρος 1,6 δισ. ευρώ στα γαλακτοκομικά – Το μοναδικό προϊόν που αναπτύσσεται

Τζίρος 1,6 δισ. ευρώ στα γαλακτοκομικά – Το μοναδικό προϊόν που αναπτύσσεται

Κατά 300 εκατ. ευρώ υπολογίζεται ότι αυξήθηκε η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων στην Ελλάδα το 2022 σε σύγκριση με το 2021, αύξηση, όμως η οποία οφείλεται στην αύξηση της μέσης τιμής των προϊόντων αφού την ίδια ώρα μειώθηκε ο όγκος πωλήσεων σχεδόν σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες του κλάδου με εξαίρεση την αναπτυσσόμενη κατηγορία του ξινόγαλου, που θεωρείται υψηλής διατροφικής αξίας.

Σύμφωνα με την κλαδική μελέτη για τα γαλακτοκομικά προϊόντα που πραγματοποίησε η εταιρεία Στόχασις Σύμβουλοι Επιχειρήσεων ΑΕ, το συνολικό μέγεθος της εγχώριας αγοράς γαλακτοκομικών προϊόντων, σε αξία (τιμές χονδρικής), εκτιμάται σε 1,6 δισ. ευρώ το 2022, από 1,3 δισ. ευρώ το 2021, αύξηση δηλαδή της τάξης του 23,07%.

Ειδικότερα, η εγχώρια αγορά παστεριωμένου και υψηλής παστερίωσης γάλακτος εκτιμάται ότι το 2022 παρουσίασε περαιτέρω μείωση όγκου πωλήσεων κατά 3% περίπου, καθώς η αύξηση της μέσης τιμής έχει οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω κατηγορία είχε και το 2021 μείωση όγκου κατά 3,1%, λόγω της μείωσης των πωλήσεων στο κανάλι του HO.RE.CA, ενώ συνολικά την περίοδο 2013-2021 υπολογίζεται ότι η εγχώρια αγορά παστεριωμένου και υψηλής παστερίωσης γάλακτος παρουσίασε μείωση με το Μέσο Ετήσιο Ρυθμό Μεταβολής (ΜΕΡΜ) να διαμορφώνεται σε -3,2% για το φρέσκο γάλα και -2,9% για το γάλα υψηλής παστερίωσης.

Μετά την ανάσταση για το εβαπορέ τη διετία 2020-2021, ανάσταση που οφείλεται στο γεγονός ότι η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του ευνόησε το «στοκάρισμα» στα ντουλάπια των νοικοκυριών, ειδικά κατά το πρώτο lockdown, το 2022 εκτιμάται ότι έκλεισε με υποχώρηση του όγκου πωλήσεων κατά 3%. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2020 κατέγραψε ετήσια αύξηση 12,3% και το 2021 αύξηση 3,5%, ενώ συνολικά την περίοδο 2013-2021 η εγχώρια αγορά συμπυκνωμένου γάλακτος παρουσίασε μείωση με τον ΜΕΡΜ να διαμορφώνεται σε -0,9%. Η εγχώρια αγορά γιαουρτιού σημείωσε μείωση τη διετία 2020-2021 (μετά τη σημαντική άνοδο την τριετία 2017-2019), η οποία οφείλεται κυρίως επίσης στις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας του Covid-19 στο κανάλι HO.RE.CA. Σημειώνεται ότι ο ΜΕΡΜ της περιόδου 2013-2021 διαμορφώθηκε σε 2,7%. Όσον αφορά στο 2022, εκτιμάται περαιτέρω μείωση της τάξης του 4%, λόγω της σημαντικής αύξησης της μέσης τιμής των προϊόντων. Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι σημαντικό ποσοστό της παραγωγής εξάγεται, με αυξητική τάση (από  25,1% επί της παραγωγής το 2012 σε 46,4% το 2021).

Ακόμη μεγαλύτερη εκτιμάται η μείωση του όγκου πωλήσεων στα επιδόρπια γάλακτος, της τάξης του 6% το 2022 σε σύγκριση με το 2021. Η εγχώρια αγορά επιδορπίων παρουσίασε μείωση 3,3% το 2021 σε σχέση με το 2020 και ΜΕΡΜ 2013-2021 -1,2%.

Η εγχώρια αγορά κρέμας γάλακτος παρουσίασε διακυμάνσεις ετησίως, με τον ΜΕΡΜ να διαμορφώνεται σε 0,5% την περίοδο 2013-2021. Όσον αφορά στο 2022 εκτιμάται μείωση 2,0% περίπου σε σχέση με το 2021. Διακυμάνσεις παρουσίασε και η εγχώρια αγορά βουτύρου την περίοδο 2013-2021, με ΜΕΡΜ 4,6%. Όσον αφορά στο 2022 εκτιμάται μείωση της τάξης του 2% σε σχέση με το 2021.

Η εγχώρια αγορά ροφημάτων παρουσίασε οριακή αύξηση την περίοδο 2013-2021 (ΜΕΡΜ: 0,4%). Όσον αφορά στο 2022, εκτιμάται μείωση της τάξης του 6% σε σχέση με το 2021.

Στον αντίποδα βρίσκεται το ξιόγαλο, με την εγχώρια αγορά να παρουσιάζει αύξηση 15% περίπου το 2022 σε σχέση με το 2021. Ανάλογη ήταν η πορεία της εν λόγω κατηγορίας και το 2021, όταν σημείωσε αύξηση του όγκου πωλήσεων κατά 15,3% και το 2020 όταν αυξήθηκε κατά 13,4% σε σύγκριση με το 2019.  

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News