Business & Finance Πέμπτη 12/01/2023, 12:00
BUSINESS & FINANCE

Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 7,2% – Πού ανεβαίνουν και πού πέφτουν οι τιμές

Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 7,2%  – Πού ανεβαίνουν και πού πέφτουν οι τιμές

Στο 7,2% υποχώρησε ο πληθωρισμός τον Δεκέμβριο, από 8,5% που ήταν τον Νοέμβριο και 9,1% τον Οκτώβριο. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ επιβεβαιώνουν την εικόνα αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού που είχε σχηματίσει η πρώτη εκτίμηση της Eurostat για τον Δεκέμβριο, η οποία διαμορφώθηκε στο 7,6% από το 8,8% του Νοεμβρίου.

Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 7,2%  – Πού ανεβαίνουν και πού πέφτουν οι τιμές-1

Η μείωση του πληθωρισμού σε σχέση με τον περασμένο μήνα οφείλεται κυρίως στη μείωση του κόστους σε μεταφορές, καύσιμα και σε κάποια τρόφιμα. Ειδικότερα, οι τιμές μειώθηκαν κατά 12,2% στις μεταφορές με αεροπλάνο, 11,8% στο πετρέλαιο θέρμανσης, 8,9% στα καύσιμα και λιπαντικά, 6,1% στα νωπά φρούτα, 5,6% στα ξενοδοχεία, 2,2% στα αλκοολούχα ποτά, 2,1% στα λαχανικά και 1,5% στο φυσικό αέριο.

Αντίθετα, ανοδικά εξακολουθούν να κινούνται οι τιμές στην ένδυση και υπόδηση (4,8%) καθώς και στις περισσότερες κατηγορίες των τροφίμων.  

Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 7,2%  – Πού ανεβαίνουν και πού πέφτουν οι τιμές-2

Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται πως ο πληθωρισμός απομακρύνεται από τα διψήφια επίπεδα, καθώς ο στόχος που έχει εγγραφεί στο προϋπολογισμό είναι 9,8%. Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις της Κομισιόν, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα θα έκλεινε το 2022 με 10%.

Ειδικότερα, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ έδειξαν ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή ήταν αυξημένος κατά 7,2% τον Δεκέμβριο του 2022 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2021, έναντι αύξησης 5,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020. 

Σε σύγκριση με τον Νοέμβριο του 2022, ο δείκτης παρουσίασε μείωση 0,5%, έναντι αύξησης 0,7%  που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. 

Αποκλιμάκωση του πληθωρισμού στο 7,2%  – Πού ανεβαίνουν και πού πέφτουν οι τιμές-3

Ο μέσος δείκτης του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2021 – Δεκεμβρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 9,6% έναντι αύξησης 1,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Ιανουαρίου 2021 – Δεκεμβρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Ιανουαρίου 2020 – Δεκεμβρίου 2020. 

Σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα

Η μείωση του δείκτη τιμών καταναλωτή σε σύγκριση με τον Νοέμβριο προήλθε  κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
• 0,9% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 1,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης  αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό.
• 4,6% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια  μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
• 0,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. 
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 0,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, μοσχάρι, χοιρινό, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, λαχανικά κατεψυγμένα ή διατηρημένα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά.
• 4,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.

Σε ετήσια βάση

Η αύξηση του δείκτη κατά 7,2% τον Δεκέμβριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 15,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά,  κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 5,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης. 
• 2,5% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, υπηρεσίες κοινοχρήστων, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής  αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
• 11,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και  διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες. 
• 2,8% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικέςοδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 9,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο,  εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο. 
• 3,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και  πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης,  πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό  εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα  δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 7,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία μοτέλ-πανδοχεία. 
• 5,2% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα  προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας. 
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 2,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης:

Πληθωρισμός: Στο 7,6% στην Ελλάδα – Στο 9,2% στην Ευρωζώνη

Πληθωρισμός: Νέα μείωση για τον Δεκέμβριο περιμένουν οι αναλυτές

ΟΟΣΑ: Βλέπει ανάπτυξη 1,1% φέτος και 1,8% το 2024 – Οι συστάσεις

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News