Business & Finance Κυριακή 4/07/2021, 15:07
BUSINESS & FINANCE

Πανδημία και εμπόριο: Πώς η έξαρση σε ένα κινεζικό λιμάνι απειλεί την παγκόσμια οικονομία

Φωτ. AP

Η πρόσφατη έξαρση της πανδημίας στο λιμάνι Γιαντιάν της Κίνας σηματοδοτεί τη διακοπή της κανονικότητας της παγκόσμιας οικονομίας, γεγονός το οποίο θα έχει μεγαλύτερες επιπτώσεις από το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ τον Μάρτιο.

Έπειτα από εβδομάδες καθυστερήσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων περίπου το 5 τοις εκατό των παγκόσμιων εμπορευμάτων βρίσκεται «παγιδευμένο» στην Κίνα, σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία έχουν ήδη αρχίσει να παρουσιάζονται. Αυτό έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την επιδείνωση των καθυστερήσεων σε αλυσίδες εφοδιασμού για έμπορους και κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο.    

Η κατάσταση φανερώνει την ευπάθεια της παγκόσμιας οικονομίας σε ό,τι αφορά μελλοντικές καθυστερήσεις εάν ακόμη και σχετικά μικρές επιδημίες εμφανίζονται σε παραθαλάσσιες κινεζικές πόλεις με σημαντικά λιμάνια.

Ο τομέας της ναυτιλίας βρίσκεται υπό τεράστια πίεση από τα τέλη της τελευταίας χρονιάς, μιας και οι έλεγχοι σχετικά με την τήρηση των μέτρων της πανδημίας αποτέλεσαν την αιτία για έλλειψη κενών εμπορευματοκιβωτίων. Το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ τον Μάρτιο αποτέλεσε σημαντικό τροχοπέδη για την ομαλή διεξαγωγή εμπορικών συναλλαγών. Για πρώτη φορά, το κόστος εξαγωγών ακολουθώντας τη διαδρομή από την Ασία προς την Βόρεια Ευρώπη υπολογίζεται στα 11.000 δολ., σημαντική αύξηση από τα 8.500 δολ. στα μέσα Μαΐου και από τα 2.000 δολ. τον περασμένο Οκτώβριο. 

Η διαταραχή στις εμπορικές συναλλαγές στο λιμάνι τις Γιαντιάν πιθανών να έχει επιπλέον επιπτώσεις στον παγκόσμιο πληθωρισμό. Η αύξηση των τιμών των κινεζικών εργοστασίων, συνδυασμένη με εκτίναξη στα εμπορεύματα, μπορεί να έχει ως πολύ πιθανό αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών των κινεζικών εξαγωγών.

Έρευνες από το Ινστιτούτο για την Παγκόσμια Οικονομία (IfW) στο Κίελο της Γερμανίας εκτιμούν ότι η τωρινή κρίση στην Κίνας θυμίζει την κρίση του Αυγούστου του 2020, έπειτα από επανέναρξη της οικονομίας μετά από την άρση των σκληρών περιοριστικών μέτρων. Οι επιπτώσεις των καθυστερήσεων ήδη μπορούν να παρατηρηθούν στην περιοχή της Διώρυγας του Σουέζ, στην οποία βρίσκονται 10 τοις εκατό λιγότερα πλοία μεταφορών. Το Ινστιτούτο προειδοποιεί ότι οι πρόσφατες εμπορικές καθυστερήσεις είναι πιθανό να επηρεάσουν τις εμπορικές σχέσεις μεταξύ Ασίας και υπόλοιπης Ευρώπης.

Οι ανησυχίες της Κίνας για την επιδείνωση της κρίσης στις εμπορικές σχέσεις με τον υπόλοιπο κόσμο έχουν επίσης να κάνουν με την μελλοντική εμφάνιση της μετάλλαξης Δέλτα, η οποία έχει κυριεύσει έναντι άλλων παραγόντων στην περιοχή Γκουάντονγκ.

Οι εμπλεκόμενοι στον χώρο της ναυτιλίας αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για μεταφορές των προϊόντων τους από την Ασία στην Ευρώπη, αλλά αυτές οι λύσεις έχουν γίνει ολοένα και πιο δύσκολο να εφαρμοστούν. Εκτιμάται ότι η τωρινή κατάσταση θα επικρατήσει έως το τέλος του χρόνου για εμπόρους και κατασκευαστές ανά τον κόσμο.

moneyreview.gr με πληροφορίες από Deutsche Welle, Financial Times, Bloomberg

Money Review