ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Υπογραφές για τη γραμμή 4 του μετρό – Από το 1990 στο σήμερα

Η συνολική δαπάνη της γραμμής Άλσος Βεΐκου – Γουδή είναι 1,6 δισ. ευρώ

Φωτ. intimenews

Σήμερα αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση για την κατασκευή της γραμμής 4 του μετρό (Άλσος Βεΐκου – Γουδή) με μήκος 13 χλμ. και ανάδοχο την κοινοπραξία Άβαξ-Ghella και Alstom. Η διαδικασία, όπου θα δώσει το «παρών» ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης και ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, θα σημάνει την έναρξη υλοποίησης του μεγαλύτερου δημόσιου συγχρηματοδοτούμενου έργου το οποίο είχε, αρχικά, βρεθεί αντιμέτωπο με δικαστικά εμπόδια και προσφυγές (από σχήματα που αποκλείσθηκαν από το διαγωνισμό) στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Ο δρόμος για το έργο άνοιξε στις 19 Οκτωβρίου 2020 όταν η Αττικό Μετρό έκανε δεκτή την προσφορά της κοινοπραξίας, με το σχήμα των εταιρειών Άκτωρ, Ansaldo και Hitachi να οδηγείται εκτός διαγωνισμού. Μερικές ημέρες νωρίτερα είχε προηγηθεί η απόσυρση των προσφυγών στο Ανώτατο Δικαστήριο πρώτα από την Άκτωρ ως επικεφαλής της κοινοπραξίας και στη συνέχεια από την Άβαξ. Το γεγονός ότι την αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών δεν ακολούθησε νέος γύρος δικαστικής διαμάχης, εξασφάλισε την απρόσκοπτη πορεία του έργου προς τη σημερινή συμβασιοποίηση.

Τα επόμενα βήματα προβλέπουν την έναρξη υλοποίησης των πρόδρομων εργασιών από την Ερέτβο και την εγκατάσταση των εργοταξίων.

Η σύμβαση του έργου είναι ύψους 1,158 δισ. ευρώ όση δηλαδή η αξία της προσφοράς που υπέβαλε-με έκπτωση 12%- το σχήμα Άβαξ-Ghella και Alstom, με το ανεκτέλεστο της Άβαξ να εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί κατά 800 εκατ. ευρώ. Η συνολική δαπάνη είναι 1,6 δισ. ευρώ, ενώ μέρος των κεφαλαίων προέρχεται από το ΕΣΠΑ και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Υπολογίζεται ότι η γραμμή 4 θα εξυπηρετεί, συνολικά, περίπου, 340.000 επιβάτες ημερησίως, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 60.000 ημερησίως.

Από το 1990

Όπως έχει αναφέρει ο κ. Καραμανλής, η αρχική μελέτη ανάπτυξης Μετρό, στα τέλη της δεκαετίας του 1990, προέβλεπε την κατασκευή, όχι μιας νέας γραμμής, αλλά δύο επεκτάσεων των υπαρχόντων γραμμών. Την επέκταση της Γραμμής 2, από το Πανεπιστήμιο προς το Άλσος Βεΐκου και την επέκταση της Γραμμής 3, από την Πανόρμου στο Μαρούσι. Ο συγκεκριμένος σχεδιασμός απορρίφθηκε λόγω των σημαντικών κατασκευαστικών και λειτουργικών αδυναμιών που εμφάνιζε. Ως εκ τούτου, το 2004, επιλέχθηκε η δημιουργία μιας νέας γραμμής, της Γραμμής 4, τότε σε σχήμα «U», με συνένωση σε κάποια σημεία με το υπάρχον δίκτυο και η πρώτη εξαγγελία για εκκίνηση του διαγωνισμού γίνεται το 2005. Το 2006 συμπληρώνονται και ολοκληρώνονται οι μελέτες συγκοινωνιακού επιπέδου και είχαμε, πλέον, τον σχεδιασμό της Γραμμής. Οι μελέτες, λοιπόν, επιπέδου engineering, ξεκινάνε το 2008.

«Από τότε έγιναν πολλά και το έργο πήγε, όμως, αρκετά πίσω σε μερικά σημεία, από τα μνημόνια του 2010 μέχρι την περήφανη διαπραγμάτευση του 2015. Φτάνουμε αισίως στο 2017, γιατί οφείλουμε να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους και να αναγνωρίζουμε και τις ορθές ενέργειες, που έκαναν και οι πολιτικοί μας αντίπαλοι. Στα μέσα, λοιπόν, του 2017, έχουμε την έναρξη του διαγωνισμού, αλλά και την αρχή του «χορού» των δικαστικών προσφυγών στο ΣτΕ, που βάζει φρένο στην υλοποίηση του έργου. Εμείς, λοιπόν, παραλαμβάνουμε ένα έργο, στην ουσία, σταματημένο, που αντιμετωπίζει, λόγω των δικαστικών αυτών προσφυγών, πάρα πολλά προβλήματα. Καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να το ξεμπλοκάρουμε, ώστε μετά από 15 και πλέον χρόνια έχει μπει σε τροχιά υλοποίησης» σημείωσε ο υπουργός Υποδομών.  

Πού θα στηθούν τα πρώτα εργοτάξια

Η γραμμή περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς, δηλαδή Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή. Τα πρώτα εργοτάξια θα στηθούν:

– στην πλατεία Κολωνακίου, στη συμβολή των οδών Π. Ιωακείμ και Κανάρη (σταθμός Κολωνάκι)

στην πλατεία Εξαρχείων στη συμβολή των οδών Σπ. Τρικούπη και Στουρνάρη (σταθμός Εξάρχεια)

-επί της Λεωφόρου Βεΐκου στο ύψος του Άλσους Βεΐκου, στο Γαλάτσι (Φρέαρ Βεΐκου -Πλυντήριο -Συντήρηση)

-στην Λεωφόρο Κανελλοπούλου εντός του φυτωρίου του Δήμου Αθηναίων (Φρέαρ ΓΝΑ)

-στην Λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου στη συμβολή της με την οδό Σπ. Μερκούρη, στην Αθήνα (σταθμός Ευαγγελισμός)

-στην Λεωφόρο Βασ. Κωνσταντίνου στη συμβολή της με την οδό Ριζάρη, στην Αθήνα (σταθμός Ευαγγελισμός)

-στην συμβολή της Λεωφόρου Μεσογείων και της Λεωφόρου Κανελλοπούλου, στην Αθήνα (Φρέαρ TBM Κατεχάκη)

 

Money Review