Business & Finance Παρασκευή 8/03/2024, 22:00
BUSINESS & FINANCE

Και ο νικητής των φετινών Όσκαρ….είναι το Ozempic

Και ο νικητής των φετινών Όσκαρ….είναι το Ozempic

Η φετινή συζήτηση για τα Όσκαρ δεν θα αφορά μόνο το ποιος έφτιαξε το ρούχο, αλλά και πως φτιάχτηκε το σώμα που το φοράει. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η απάντηση είναι το φάρμακο για την απώλεια βάρους, όπως Ozempic της Novo Nordisk και το Mounjaro της Eli Lilly. Οι γνωστές αυτές θεραπείες αποκτούν με αυτόν τον τρόπο και οικονομική σημασία. 

Για τα παραδοσιακά είδη πολυτελείας, οι πλούσιοι πελάτες αποτελούσαν πάντα μέρος του επιχειρηματικού μοντέλου. Οταν η Michelle Yeoh περπατά στο κόκκινο χαλί με φόρεμα Dior, ή η Anne Hathaway κρατά μια τσάντα Birkin, εταιρείες πολυτελών ειδών, όπως LVMH και Hermes International ουσιαστικά διαφημίζονται. Για τους επενδυτές τους, αυτό βοηθά στο να διατηρούν σε υψηλότερα επίπεδα τις τιμές, τα περιθώρια κέρδους και τις αποτιμήσεις.

Αυτό όμως δεν είθισται να ισχύει για τις φαρμακοβιομηχανίες. Το μάρκετινγκ των φαρμακευτικών προϊόντων τείνει να στηρίζεται στην επιρροή των ιατρών, ενώ οι διαφημίσεις απευθείας στους ασθενείς, και τα δύο όμως έχουν κόστος σε μετρητά. Οι 10 κορυφαίες φαρμακοβιομηχανίες ξόδεψαν 8,1 δισ. δολάρια για τη διαφήμιση το 2022, σύμφωνα με την εταιρεία δεδομένων Vivvix. Στη Lilly, για παράδειγμα, το κόστος μάρκετινγκ, πώλησης και διοίκησης ανήλθε στο 22% των περυσινών της εσόδων, με τη διαφήμιση να αντιστοιχεί περίπου στο 3% των εσόδων.

Το Ozempic και το Mounjaro προβάλουν την ιδέα ενός διαφορετικού επιχειρηματικού μοντέλου, όπου οι πελάτες μπορούν να γίνουν διαφήμιση, συμβάλλοντας στο να διασφαλιστεί ότι η ζήτηση θα ξεπεράσει την προσφορά. Αυτό συμβαίνει παρά το γεγονός ότι οι τιμές των φαρμάκων αυτών ανέρχονται στα 1.000 ευρώ το μήνα. 

Όσον αφορά τις αποτιμήσεις των εταιρειών, αυτές οι φαρμακοβιομηχανίες παίρνουν ήδη ένα premium πολυτέλειας. Η Eli Lilly, με κεφαλαιοποίηση 740 δισ. δολαρίων, διαπραγματεύεται σε επίπεδα 58 φορές υψηλότερα από τα προθεσμιακά κέρδη, σύμφωνα με το LSEG. Αυτό συγκρίνεται με το πολλαπλάσιο 26 της LVMH. Ακόμη και η Hermes, η οποία διαπραγματεύεται 49 φορέ πάνω από τα προσδοκώμενα καθαρά κέρδη, φαίνεται σχετικά φθηνή. 

Με βάση άλλα μετρικά στοιχεία, η αξία της Eli Lilly είναι 17 φορές υψηλότερη από τα προσδοκώμενα έσοδά της, σε σύγκριση με το πολλαπλάσιο 5 που ισχύει για άλλες φαρμακοβιομηχανίες.  

Για να είμαστε δίκαιοι, οι φαρμακευτικές εταιρείες δεν διακινούν τα δικά τους φάρμακα ως αντικείμενα επιθυμίας διασημοτήτων. Ακριβώς το αντίθετο:

Η Lilly έβγαλε διαφημίσεις πριν από τα Όσκαρ παρέχοντας συμβουλές για την απώλεια βάρους. Τα φάρμακα είναι για ασθενείς με πραγματική ανάγκη, όχι απλώς για να μπορέσει ο ενδιαφερόμενος να φορέσει ένα μικρότερο σμόκιν. Είναι μεγάλη διαφορά από τις εταιρείες οι οποίες διαφημίζουν την πολυτέλειά τους.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Reuters 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News