BUSINESS & FINANCE

Σούπερ μάρκετ: Η μάχη της λεωφόρου και η επιστροφή στις μεγάλες σάλες

Σούπερ μάρκετ: Η μάχη της λεωφόρου και η επιστροφή στις μεγάλες σάλες

To 2016 και ενώ η χώρα βρισκόταν ακόμη σε καθεστώς capital control και η χώρα σε μνημόνιο για έβδομο χρόνο τα υπερμάρκετ σημείωναν τη μεγαλύτερη κάμψη πωλήσεων, 26,4%, από όλους τους τύπους σούπερ μάρκετ. O λόγος; Πέρα από το γεγονός ότι τα υπερμάρκετ της «Μαρινόπουλος» λειτουργούσαν με προβλήματα και ελλείψεις, καθώς ακόμη δεν είχε αναληφθεί πλήρως ο έλεγχος από την «Σκλαβενίτης», οι καταναλωτές απέφευγαν τα μεγάλα σημεία πώλησης, ακριβώς για να μην παρασυρθούν σε αυθόρμητες αγορές ή ακόμη και για να μην ξοδέψουν βενζίνη για να τα επισκεφθούν. Το φαινόμενο αυτό ήταν ορατό, άλλωστε, σε όλη τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, την εποχή που όλοι ξαφνικά «αγάπησαν» τα μικρά καταστήματα, τα «καταστήματα ευκολίας» (convenience stores) ή «καταστήματα γειτονιάς». 

Η έξοδος από το Μνημόνιο, αλλά κυρίως η εκδήλωση της πανδημίας το 2020 οδήγησε πάλι τους καταναλωτές στα μεγάλα καταστήματα των αλυσίδων: εκεί ένιωθαν πιο ασφαλείς κι επίσης εκεί μπορούσαν να περιμένουν λιγότερη ώρα στην ουρά, καθώς υπήρχαν περιορισμοί στον αριθμό των ατόμων που μπορούσαν να βρίσκονται ταυτόχρονα εντός των καταστημάτων. Ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων των υπερμάρκετ (καταστήματα άνω των 2.500 τ.μ.) ξεπερνούσε το 2020 το 20% και ήταν ο υψηλότερος μεταξύ των άλλων τύπων καταστημάτων. 

Αν και όταν ξέσπασε η πληθωριστική κρίση, στη δίνη της οποίας ακόμη βρισκόμαστε, οι περισσότεροι ανέμεναν ότι οι Έλληνες καταναλωτές θα εγκατέλειπαν ξανά τις μεγάλες σάλες, δεδομένου του μειωμένου διαθέσιμου εισοδήματος. Η πραγματικότητα απεδείχθη εντελώς διαφορετική. Τα υπερμάρκετ γνωρίζουν νέες εποχές δόξας, καθώς εκεί μπορούν να βρουν πολύ περισσότερα προϊόντα σε προσφορά από ό,τι στα μικρά καταστήματα. To 2022 οι πωλήσεις των υπερμάρκετ κατέγραψαν τον δεύτερο υψηλότερο ρυθμό αύξησης, 7,9% (στοιχεία Circana), ενώ στο δεκάμηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων στα πολύ μεγάλα καταστήματα διαμορφώθηκε σε 13,6%, παραμένοντας ο δεύτερος υψηλότερος. Υπάρχει κι ένας ακόμη λόγος που οι καταναλωτές επιλέγουν τα υπερμάρκετ: η «συγκατοίκηση» των αλυσίδων οργανωμένου εμπορίου τροφίμων με αλυσίδες προσιτής ένδυσης ή παιχνιδιών, πρακτική που εντείνεται το τελευταίο διάστημα με στόχο την προσέλκυση οικογενειών με μικρά παιδιά, που αποτελούν για το λιανεμπόριο τους καλύτερους καταναλωτές. 

Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι τις τελευταίες ημέρες δύο μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εγκαινίασαν δύο υπερμάρκετ και μάλιστα σε κεντρικές λεωφόρους. Η πρώτη είναι η AB Βασιλόπουλος που στις 30 Νοεμβρίου εγκαινίασε το νέο της μεγάλο υπερμάρκετ 2.800 τ.μ. επί της Λεωφόρου Κηφισίας, κοντά στο «δαχτυλίδι» και η δεύτερη η «Μασούτης» που από την Παρασκευή λειτουργεί το πρώτο της υπερμάρκετ στην Αθήνα και δη στη Γλυφάδα, με το κατάστημα να βρίσκεται επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης. Το μεν κατάστημα της ΑΒ Βασιλόπουλος βρίσκεται αρκετά κοντά στο υπερμάρκετ της «Σκλαβενίτης» στο Avenue, το δε κατάστημα της «Μασούτης» απέχει λίγα μόλις μέτρα από το κατάστημα της «Σκλαβενίτης», ενώ κοντά βρίσκονται ακόμη καταστήματα ΑΒ και Lidl. Η «Μασούτης», μάλιστα, σε έναν χρόνο από τώρα εκτιμά ότι θα έχει λειτουργήσει ένα ακόμη υπερμάρκετ, στις Τρεις Γέφυρες, και σχεδιάζει για την Αθήνα ακόμη δύο, ένα στα βόρεια προάστια και ένα στο κέντρο. 

Η «Σκλαβενίτης» μπρορεί να μην εγκαινίασε φέτος κάποιο υπερκατάστημα, πριν όμως από ένα χρόνο εγκανίασε το πλέον μεγάλο υπερμάρκετ, αυτό που βρίσκεται στη Νέα Φιλαδέλφεια, συνολικής έκτασης 16.500 τ.μ. με εκθεσιακούς χώρους 4.700 τ.μ. Η «Σκλαβενίτης», άλλωστε, διαθέτει τα περισσότερα υπερμάρκετ, συνολικά 33, καθώς εκτός από αυτά που είχε αναπτύξει πριν από το 2017, «κληρονόμησε» κι έναν μεγάλο αριθμό από την «Μαρινόπουλος». 

Όσο για τη «συγκατοίκηση», αν και τον δρόμο είχε ανοίξει πρώτος ο Νίκος Βερόπουλος, συμπράττοντας με την Jumbo, το μοντέλο τώρα ακολουθούν πολλοί ακόμη. Σημειώνεται ότι τα καταστήματα του Βερόπουλου που βρίσκονται στο ίδιο ακίνητο με την Jumbo στην Ελλάδα (π.χ. Αγία Παρασκευή) ανήκουν στην «Μy Market» (συμφερόντων Παντελιάδη) με τον κ. Βερόπουλο να συνεχίζει αυτή την πρακτική και τη συνεργασία με την Jumbo στα Βαλκάνια. 

Τα νεότερα παραδείγματα είναι αυτό της «συγκατοίκησης» της πολωνικής αλυσίδας προσιτής μόδας και οικιακών ειδών, της Pepco, με την ΑΒ Βασιλόπουλος (π.χ. στην Παιανία) αλλά και την «Σκλαβενίτης». Το μοντέλο έχει εφαρμόσει και η «Μουστάκας» με την ΑΒ Βασιλόπουλος (κατάστημα στο Νέο Ηράκλειο), ενώ στο Grand Μασούτης στη Γλυφάδα ο «συγκάτοικος» είναι η αλυσίδα Max Stores. 

Διαβάστε επίσης: 

Μασούτης: Άνοιξε το πρώτο υπερμάρκετ στην Αθήνα – Τα σχέδια και οι επενδύσεις

Σκλαβενίτης: Στα 4,5 δισ. ο τζίρος του 2022 – Μείωση κερδοφορίας

Η ακρίβεια πιέζει και τα σούπερ μάρκετ – Μείωση κερδών και όγκου πωλήσεων

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News