Business & Finance Δευτέρα 27/11/2023, 20:38
ΒUSINESS & FINANCE

Bloomberg: Έλληνες πλοιοκτήτες αρχίζουν να αποφεύγουν το ρωσικό αργό

Bloomberg: Έλληνες πλοιοκτήτες αρχίζουν να αποφεύγουν το ρωσικό αργό

Οι ιδιοκτήτες τάνκερ στην Ελλάδα μείωσαν την ποσότητα του ρωσικού αργού που μεταφέρουν, μια απόφαση που θα μπορούσε τελικά να διαταράξει τη ροή του ρωσικού πετρελαίου.

Ο αριθμός των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων που θα μεταβούν στη Ρωσία θα μειωθεί κατά ένα τέταρτο αυτόν τον μήνα σε σύγκριση με τον προηγούμενο, ενώ έχει ήδη μειωθεί κατά 60% από τον Ιούνιο, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων που συγκεντρώθηκαν από το Bloomberg. Αυτό μπορεί κάλλιστα να ανησυχήσει τους αξιωματούχους του Κρεμλίνου, επειδή η χώρα εξακολουθεί να χρειάζεται βοήθεια από ξένους οπερέιτορς πλοίων για να μεταφέρει όλα τα βαρέλια πετρελαίου της στην παγκόσμια αγορά.

Στην αρχή του μηνός, το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ τρόμαξε ορισμένους ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων ζητώντας τους να εξηγήσουν τι είχαν κάνει για να συμμορφωθούν με το ανώτατο όριο τιμών της Ομάδας G7 για το ρωσικό πετρέλαιο. Αξιωματούχοι από δύο εταιρείες με έδρα την Αθήνα δήλωσαν αμέσως μετά ότι πορεύονταν προσεκτικά ενώ αξιολογούσαν την κατάσταση.

Αυτή η επιφυλακτική στάση φαίνεται να επιβεβαιώνεται στην παρακολούθηση πλοίων του Bloomberg, που δείχνει ότι τα ελληνικά δεξαμενόπλοια θα μεταφέρουν μόλις 15 φορτία του ναυαρχίδας αργού πετρελαίου Ουραλίων της Μόσχας τα οποία θα φορτωθούν από λιμάνια της Βαλτικής και της Μαύρης Θάλασσας τον Νοέμβριο. Μετέφεραν 20 τον Οκτώβριο.

Οι έλληνες πλοιοκτήτες περιορίζουν το ρωσικό αργό

Ο αριθμός των βαρελιών ρωσικού αργού που μεταφέρεται από ελληνικά δεξαμενόπλοια αυτό το μήνα έχει μειωθεί κατά ένα-τέταρτο σε σχέση με τον Οκτώβριο

Source: Vessel tracking data monitored by Bloomberg, port agent reports

Το πλαφόν του G7 σημαίνει ότι οι εταιρείες στην Ευρωπαϊκή Ένωση επιτρέπεται να μεταφέρουν ρωσικό αργό μόνο εάν τα φορτία κοστίζουν 60 δολάρια το βαρέλι ή λιγότερο. Παρά το γεγονός ότι το αργό των Ουραλίων εκτινάχθηκε πάνω από αυτό το επίπεδο τον Ιούλιο, το εμπόριο δεν σταμάτησε.

Η φαινομενική μείωση της ελληνικής συμμετοχής συνέπεσε με ενδείξεις ότι οι συνολικές εξαγωγές της Ρωσίας θα μειωθούν. Μια τέτοια πτώση θα ήταν αντίθετη με τον στόχο του ανώτατου ορίου τιμών, που είναι να διατηρήσει τη ροή του ρωσικού πετρελαίου, περιορίζοντας ταυτόχρονα τα έσοδα στην Ρωσία.

Εξακολουθεί να είναι πιθανό ότι ορισμένοι Έλληνες ιδιοκτήτες θα επιστρέψουν στο ρωσικό εμπόριο μόλις έχουν χρόνο να αξιολογήσουν πλήρως τις επιστολές του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ. 

Εάν οι τρέχοντες ρυθμοί των εξαγωγών συνεχιστούν και τα φορτία που έχουν ήδη προγραμματιστεί προχωρήσουν όπως είχε προγραμματιστεί, οι αποστολές αργού της Ρωσίας θα μπορούσαν να μειωθούν κατά περίπου 150.000 βαρέλια την ημέρα αυτόν τον μήνα. Αυτό είναι παρόμοιο με τη μείωση της ποσότητας πετρελαίου που θα μεταφέρουν τα ελληνικά τάνκερ, αν και είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Μόσχα έχει προβεί στις δικές της ενέργειες για να περιορίσει την προσφορά μαζί με άλλες χώρες μέλη του ΟΠΕΚ+.

Aλλαγή πλεύσης

Τα ελληνόκτητα πλοία εξακολουθούν να μεταφέρουν περίπου το ένα πέμπτο όλων των ρωσικών φορτίων με αργό Ουραλίων και περίπου ένα στα επτά όλων των φορτίων ρωσικού αργού, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αποστέλλονται από τερματικούς σταθμούς στις ακτές του Ειρηνικού και της Αρκτικής, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης πλοίων του Bloomberg.

Η Ομάδα του G7 επέβαλε το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων στις αγορές αργού το Δεκέμβριο του 2022 και ακολούθησε με τα όρια στις τιμές για τα διυλισμένα καύσιμα τον Φεβρουάριο του 2023. Τα μέτρα απαιτούν από τους πλοιοκτήτες από τις χώρες μέλη του G-7 να λαμβάνουν βεβαιώσεις από εμπόρους που να δηλώνουν ότι το πετρέλαιο αγοράστηκε στην τιμή ή κάτω από το όριο. Σε διαφορετική περίπτωση, δεν τους επιτρέπεται θεωρητικά να παρέχουν υπηρεσίες.

Μέχρι πρόσφατα, οι πλοιοκτήτες και οι ασφαλιστές είχαν λάβει τέτοιες δεσμεύσεις στην ονομαστική τους αξία.

Ωστόσο, οι επιστολές από το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, που στάλθηκαν σε περίπου 30 εταιρείες οι οποίες ελέγχουν περίπου 100 τάνκερ, προκάλεσαν ανησυχία σε ορισμένους πλοιοκτήτες.

Αντίγραφο μιας από τις επιστολές, το οποίο είδε το Bloomberg, ζητούσε εκτεταμένες πληροφορίες και τεκμηρίωση σχετικά με τις αποστολές και τις οντότητες που εμπλέκονται σε αυτές. Απείλησε δε με φυλακή εάν οι παραλήπτες δεν συμμορφώνονταν πλήρως.

Αξιωματούχοι σε δύο ασφαλιστικές εταιρείες δήλωσαν επίσης ότι ο τόνος των συνομιλιών με τις αρχές έχει αλλάξει τις τελευταίες εβδομάδες, υποδηλώνοντας μια αυστηρότερη εφαρμογή του ανώτατου ορίου.

Οι αμερικανικές αρχές ακολούθησαν τις επιστολές με κυρώσεις κατά ορισμένων συγκεκριμένων πλοίων και των ιδιοκτητών τους. Μέχρι στιγμής, αυτές ήταν ελάχιστα γνωστές εταιρείες, οι περισσότερες εκ των οποίων ανήκουν στη Sovcomflot, την κρατική ρωσική εταιρεία δεξαμενόπλοιων, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.

Τα στοιχεία των αποστολών για τον Νοέμβριο περιλαμβάνουν φορτία που έχουν ήδη αναχωρήσει συν όλα τα πλοία που έχουν προγραμματιστεί να φορτώσουν ρωσικό αργό μέχρι το τέλος του μήνα.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

FT: Πώς καταργείται στην πράξη το πλαφόν για το ρωσικό αργό Ουραλίων

Ρωσία: Στο υψηλότερο επίπεδο από τον πόλεμο στην Ουκρανία οι εξαγωγές πετρελαίου της

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News