BUSINESS & FINANCE

Ανησυχία για το μέλλον του τουρισμού από τα ακραία καιρικά φαινόμενα

Ανησυχία για το μέλλον του τουρισμού από τα ακραία καιρικά φαινόμενα

Αν και η ζημιά για τους επιχειρηματίες και τους εργαζομένους του τουρισμού που δραστηριοποιούνται στις περιοχές που χτύπησε η κακοκαιρία «Daniel» είναι τεράστια, οι επιπτώσεις στις συνολικές επιδόσεις του τουρισμού της χώρας φέτος αναμένεται να είναι οριακή. Ωστόσο, η εναλλαγή ακραίων καιρικών φαινομένων, όπως οι καύσωνες του Ιουλίου και του Αυγούστου με τα πλημμυρικά φαινόμενα τώρα, καθώς και περιστατικά πολύνεκρων ατυχημάτων, όπως στα Τέμπη νωρίτερα φέτος, έχουν αρχίσει να προκαλούν ανησυχία σε ορισμένους κύκλους της ελληνικής βιομηχανίας τουρισμού για πιο μακροπρόθεσμες επιπτώσεις.

Πόσο μάλλον που πανευρωπαϊκές δημοσκοπήσεις για τη συμπεριφορά των Ευρωπαίων ταξιδιωτών δείχνουν πως ακραία καιρικά φαινόμενα και φυσικές καταστροφές έχουν αρχίσει να αποτελούν κριτήριο για την επιλογή, ή καλύτερα αποφυγή, προορισμών διακοπών.

Οι ευχάριστες κλιματικές συνθήκες είναι ένα από τα δύο βασικά κριτήρια επιλογής προορισμού των Ευρωπαίων, σύμφωνα με έρευνα της Mindhaus που έγινε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδίων (European Travel Commission). Συγκεκριμένα, οι ευχάριστες καιρικές συνθήκες (18%) και οι ελκυστικές προσφορές (17%) προκύπτουν ως πρώτο και δεύτερο σε σημασία κριτήριο επιλογής προορισμού των Ευρωπαίων.

Το γεγονός ότι στη Ρόδο φέτος οι αεροπορικές θέσεις περιορίστηκαν κατά 1,5% τον Ιούλιο και άλλο 1,5% τον Αύγουστο, σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, στον απόηχο των καταστροφικών πυρκαγιών, όπως και το δεκαπενθήμερο τουλάχιστον «πάγωμα» των κρατήσεων, δείχνουν την ευαισθησία σε τέτοια φαινόμενα.

Επιπλέον, ο καύσωνας που χτύπησε όλους τους μεσογειακούς προορισμούς φέτος το καλοκαίρι φαίνεται ότι μετατόπισε τη ζήτηση σε ποσοστό της τάξεως του 1,5% από τον ευρωπαϊκό Νότο στον ευρωπαϊκό Βορρά τουλάχιστον για τους ταξιδιώτες της Βόρειας και της Κεντρικής Ευρώπης. Αυτό προκύπτει από στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες στο διαδικτυακό φόρουμ της Ευρωπαϊκής Ενωσης «Together for EU Tourism – Stakeholder Meeting», όπως αναφέρουν πηγές της «Κ».

Σύμφωνα με σχετικές έρευνες του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδίων και Τουρισμού, World Travel & Tourism Council – WTTC (ένα φόρουμ που αποτελείται από μέλη της παγκόσμιας επιχειρηματικής κοινότητας και συνεργάζεται με κυβερνήσεις για την ευαισθητοποίηση σχετικά με την ταξιδιωτική και τουριστική βιομηχανία), η ταχύτητα και η επιτυχία διαχείρισης ακραίων φαινόμενων, όπως οι πλημμύρες, είναι οι παράγοντες που θα κρίνουν αν θα υπάρχουν ή όχι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις. Ειδικά εφόσον η χώρα μπορέσει να το επικοινωνήσει σωστά διεθνώς: «Οι φυσικές καταστροφές έχουν αυξηθεί σε όλο τον κόσμο τα τελευταία 50 χρόνια, με τον αριθμό των φυσικών καταστροφών να υπερτετραπλασιάζεται από 81 το 1970 σε 349 το 2016. Πέρα από τη σημαντική καταστροφή των υλικών αγαθών, οι φυσικές καταστροφές έχουν τεράστιο οικονομικό αντίκτυπο στους επηρεαζόμενους προορισμούς· με τη συνολική οικονομική ζημία από αυτές τις καταστροφές να αυξάνεται κατά 684%, από 19 δισ. δολάρια το 1970 σε 149 δισ. δολάρια το 2016», αναφέρει η σχετική μελέτη του WTTC. «Οι φυσικές καταστροφές μπορούν συχνά να οδηγήσουν σε μεγάλες ζημιές σε υποδομές και άλλες δομές, κάτι που επιμηκύνει τους χρόνους αποκατάστασης. Ως εκ τούτου οι επιπτώσεις μπορεί να κρατήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα, ανάλογα και με την έκταση των ζημιών που προκάλεσε η καταστροφή». Ετσι, για τους ξενοδόχους των οποίων οι περιοχές και η περιουσία χτυπήθηκαν από τις πλημμύρες η ζημία αναμένεται να είναι πολύ μεγάλη, αφού όχι μόνο θα χάσουν τις υπόλοιπες 20 μέρες της σεζόν αλλά θα δυσκολευτούν πολύ, ειδικά επιχειρήσεις που έχουν και χειμερινή λειτουργία, όπως στο Πήλιο, να προλάβουν να αποκαταστήσουν τις μονάδες τους, σημειώνει μιλώντας στην «Κ» ο επικεφαλής της Ατυπης Ομάδας Ξενοδόχων των Ορεινών και Ημιορεινών Προορισμών και πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Δράμας, Αγγελος Καλλίας.

Για ολόκληρη τη χώρα οι επιπτώσεις θα κριθούν από το πόσο έχουν επηρεάσει ο καύσωνας, οι φυσικές καταστροφές και άλλα περιστατικά την εικόνα της διεθνώς. Με άλλα λόγια, κατά πόσον το brand Ελλάδα έχει πληγεί και σε ποιο βαθμό.

Εξάλλου, όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η Γκλόρια Γκεβάρα, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του World Travel & Tourism Council, σε ειδική μελέτη για τη διαχείριση των κινδύνων στον τουριστικό κλάδο, «τα ρίσκα σήμερα είναι πολύπλοκα. Με τα δελτία ειδήσεων να μεταδίδουν καθημερινά ένα καινούργιο σοκ, είναι απαραίτητο ο κόσμος του τουρισμού να είναι διαρκώς έτοιμος για μια νέα κρίση ώστε να μπορέσει να συνεχίσει να προστατεύει τους ανθρώπους και τους προορισμούς». Υπογραμμίζει δε πως «τις τελευταίες δεκαετίες, ο οικονομικός αντίκτυπος των φυσικών καταστροφών έχει αυξηθεί». Και προσθέτει: «Η οικοδόμηση ανθεκτικότητας για τον κλάδο είναι μια συνεχής διαδικασία και όχι μια τελική κατάσταση και γι’ αυτό απαιτείται συνεχής προσπάθεια για τη διαμόρφωση πολιτικών και εργαλείων κατάλληλων για την αντιμετώπιση των επόμενων κρίσεων, σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα».

Διαβάστε επίσης: 

Ηλιοθεραπεία πλάι στα συντρίμμια – Ηθικά διλήμματα για τους τουρίστες σε Τουρκία, Ελλάδα, Χαβάη, Μαρόκο

Η Süddeutsche Zeitung στη Ρόδο: Η μυρωδιά καπνού έφυγε, οι τουρίστες ήρθαν

«Η κλιματική αλλαγή καταστρέφει τη Ν. Ευρώπη» – Θα πάνε πιο βόρεια οι τουρίστες;

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News