Σαν Σήμερα Τρίτη 9/01/2024, 07:11
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ

Where’s the beef? Πώς ένα διαφημιστικό σλόγκαν άλλαξε την ποπ κουλτούρα και τις εκλογές

Where’s the beef? Πώς ένα διαφημιστικό σλόγκαν άλλαξε την ποπ κουλτούρα και τις εκλογές

9 Ιανουαρίου 1984 

Κυκλοφορεί η διαφημιστική καμπάνια της αλυσίδας fast food Wendy’s, με το περίφημο σλόγκαν «Where’s the beef». Το σλόγκαν αυτό, που θα θεωρηθεί ένα από τα 10 καλύτερα του 21ου αιώνα, βοήθησε να μετατρέψει την Wendy’s στην τρίτη μεγαλύτερη αλυσίδα burgers στον κόσμο. Κυρίως, όμως, κατάφερε να μπει στην ποπ κουλτούρα και να επηρεάσει ακόμα και τις εκλογές για τον Λευκό Οίκο. 

Την εποχή εκείνη, η McDonald’s και η Burger King ήταν οι ηγέτες της βιομηχανίας του fast food και επαίρονταν για τα μεγάλα burgers τους, τα οποία είχαν ονόματα όπως Big Mac και Whopper, ακριβώς για να τονίσουν το μεγάλο τους μέγεθος.

Η Wendy’s δεν είχε κάποιο burger με ένα παρόμοιο όνομα, όμως τα μπιφτέκια της ήταν μεγαλύτερα από ό,τι ο περισσότερος κόσμος πίστευε. Έτσι, η εταιρεία ήθελε να υπογραμμίσει ότι τα burgers της είχαν περισσότερο μοσχάρι σε σχέση με εκείνα των McDonald’s και Burger King, οι οποίες έκρυβαν το γεγονός ότι τα μπιφτέκια τους ήταν μικρότερα χρησιμοποιώντας μεγαλύτερα ψωμάκια.

Έτσι προέκυψε η διαφημιστική καμπάνια «Where’s the beef?» («Πού είναι το μοσχάρι;»), η οποία ήταν δημιούργημα του Joe Sedelmaier. Ο Αμερικανός σκηνοθέτης, που ήταν γνωστός για τις τηλεοπτικές του διαφημίσεις, έκανε επαναστατική δουλειά την εποχή εκείνη, καθώς σε μία περίοδο που όλες οι διαφημίσεις ήταν γεμάτες με λαμπερά μοντέλα και τέλειες εικόνες, εκείνος χρησιμοποιούσε καθημερινούς ανθρώπους.

Ετσι, μετά από μερικές αποτυχημένες δοκιμές, επιλέχθηκε η Clara Peller, μια 80χρονη μανικιουρίστα, που μόλις εκστόμισε τη φράση «Where’s the Beef» έγινε καλτ αστέρι.

Η διαφήμιση, που επρόκειτο να παίξει για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, έκανε τέτοια επιτυχία ώστε συνέχισε να προβάλλεται για 10 εβδομάδες.

Ξαφνικά, το σλόγκαν της βρισκόταν παντού και ο κόσμος το επαναλάμβανε σε κάθε περίσταση. Το έλεγαν στις εκπομπές της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου, έγινε ακόμα και τραγούδι που έκανε αρκετά μεγάλη επιτυχία.

Μάλιστα, η φράση «Where’s the Beef» άλλαξε μέχρι και τις ισορροπίες στις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ του 1984.

Κατά τη διάρκεια των εκλογών για το χρίσμα των Δημοκρατικών, την άνοιξη του 1984, ο υποψήφιος και πρώην αντιπρόεδρος των ΗΠΑ Walter Mondale χρησιμοποίησε τη φράση αυτή κατά τη διάρκεια ενός τηλεοπτικού ντιμπέιτ για να πει ότι το πρόγραμμα του αντιπάλου του, Gary Hart, δεν είχε ουσία.

Ο Hart, που είχε ξεκινήσει σαν αουτσάιντερ, ανέβαινε σε δημοτικότητα εξαιτίας μιας πλατφόρμας με «νέες ιδέες» που παρουσίαζε σε κάθε εμφάνισή του. «Όταν άκουσα τις νέες ιδέες σου, θυμήθηκα εκείνη τη διαφήμιση. Πού είναι το μοσχάρι;», είπε ο Mondale στο ντιμπέιτ.

Ο Hart του έδειξε τα χαρτιά του προγράμματός του, απαντώντας: «Εδώ είναι το μοσχάρι». Αλλά ο Mondale επέμεινε στο διάσημο σλόγκαν και τελικά κατάφερε να φυτέψει στην κοινή γνώμη αμφιβολίες για τις νέες ιδέες του Hart, κερδίζοντας το χρίσμα των Δημοκρατικών.

Όσο για την Wendy’s, η επιτυχία της διαφημιστικής καμπάνιας αποτυπώθηκε στις πωλήσεις της. Όλα τα εστιατόριά της εμφάνισαν αύξηση πωλήσεων τουλάχιστον 10% το 1984 σε σχέση με το 1983. Οι συνολικές πωλήσεις της ανά τις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 31%, φτάνοντας στα 945 εκατ. δολάρια, έως το 1985.

Τα 10 καλύτερα διαφημιστικά σλόγκαν του 21ου αιώνα

Το περιοδικό Ad Age έδωσε στο «Where’s the beef» μία θέση ανάμεσα στα 10 καλύτερα σλόγκαν του 21ου αιώνα. Ολόκληρη η λίστα έχει ως εξής: 

1.        A diamond is forever – DeBeers

2.       Just do it – Nike

3.       The pause that refreshes – Coca-Cola

4.       Tastes great, less filling – Miller Lite

5.       We try harder – Avis

6.       Good to the last drop – Maxwell House

7.       Breakfast of champions – Wheaties

8.       Does she … or doesn’t she? – Clairol

9.       When it rains, it pours – Morton Salt

10.     Where’s the beef? – Wendy’s

moneyreview.gr

Διαβάστε επίσης: 

H καλύτερη διαφήμιση όλων των εποχών – Δεν έδειχνε το προϊόν, όμως άλλαξε τον κόσμο

Οι διαφημιστικές της έκλεισαν την πόρτα και εκείνη «γέννησε» το απόλυτο κόλπο του marketing

Πώς τα τελευταία λόγια ενός δολοφόνου έγιναν το διασημότερο σλόγκαν όλων των εποχών

 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News