ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

Ο Φρίντριχ Γιούσεν στην «Κ»: Πάνω από το 2019 φέτος ο ελληνικός τουρισμός

Θα επενδύσουμε στη Ρόδο για να γίνει παγκόσμιο πρότυπο βιώσιμου προορισμού, λέει ο CEO της TUI Φρίντριχ Γιούσεν

Ο Φρίντριχ Γιούσεν στην «Κ»: Πάνω από το 2019 φέτος ο ελληνικός τουρισμός

Τη βεβαιότητά του πως η Ελλάδα θα έχει φέτος περισσότερους τουρίστες από όσους είχε το 2019, τουλάχιστον όσον αφορά τις δραστηριότητες του ομίλου του, εκφράζει ο διευθύνων σύμβουλος του μεγάλου γερμανικού τουριστικού οργανισμού TUI Group, Φρίντριχ Γιούσεν. Μιλώντας στην «Κ», τονίζει πως η TUI πρόκειται να επενδύσει σημαντικά στην περαιτέρω ανάπτυξή της και ειδικά στη Ρόδο, όπου σε συνεργασία με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη αλλά και τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου προχωρούν στη δημιουργία κοινού φορέα που θα αξιολογεί και θα προωθεί επενδυτικά σχέδια για τη μετατροπή της Ρόδου σε πλήρως βιώσιμο τουριστικό προορισμό. Τα επενδυτικά σχέδια που θα υποβάλλονται προς αξιολόγηση από τον νέο φορέα, που φέρει την επωνυμία «The Rhodes Co-Lab Sustainable Destination», εφόσον εγκριθούν θα χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά και εθνικούς πόρους και βέβαια και από ίδια κεφάλαια των επενδυτών.

– Ποια είναι η πρόβλεψή σας για τον τουρισμό στην Ελλάδα φέτος και πώς αξιολογείτε τη διαχείριση της πανδημίας στη χώρα;

– Η Ελλάδα ήδη πριν από την κρίση της πανδημίας ήταν ένας από τους πιο σημαντικούς προορισμούς για τους πελάτες μας. Το 2019 είχαμε περίπου 2,8 εκατομμύρια πελάτες μας στην Ελλάδα. Και κατά την κρίση όμως η χώρα τα πήγε ιδιαίτερα καλά, αφού μεσούσης της πανδημίας το 2021 όπου σε διεθνές επίπεδο ανακτήσαμε περίπου το 25% των δραστηριοτήτων μας, στην Ελλάδα ανακτήσαμε το 50%. Φέραμε τελικά πέρυσι 1,5 εκατομμύριο ταξιδιώτες στην Ελλάδα. Γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι η Ελλάδα τα πήγε πάρα πολύ καλά, και αυτό συνέβη εξαιτίας των πολύ καλών πρωτοκόλλων που υιοθετήθηκαν, του εξαιρετικού συντονισμού και της ιδιαίτερης στήριξης που έδωσε στον κλάδο η κυβέρνηση. Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο πιστεύουμε τώρα ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να ανακάμπτει με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα και ακόμα μεγαλύτερη δυναμική από άλλους προορισμούς. Την τρέχουσα χρονιά σχεδιάζουμε να φέρουμε τρία εκατομμύρια ταξιδιώτες στην Ελλάδα. Θα φέρουμε δηλαδή περισσότερο κόσμο από ό,τι φέραμε κατά την τελευταία προ πανδημίας χρονιά.

– Για ποιους λόγους επιλέξατε τη Ρόδο για να δημιουργήσετε μαζί με την Περιφέρεια και την κυβέρνηση τον φορέα ανάπτυξης βιώσιμου προορισμού «The Rhodes Co-Lab Sustainable Destination»;

– Για πολλούς λόγους. Κατ’ αρχάς λόγω αυτών που σας προανέφερα. Η Ρόδος αποτελεί άριστη επιλογή, επειδή όταν κάποιος θέλει να πετύχει φιλόδοξους στόχους βιωσιμότητας δεν πρέπει να στοχεύει μόνο στην οικολογική πλευρά της εξίσωσης αλλά και στην κοινωνική και στην οικονομική. Εάν θέλεις λοιπόν να πετύχεις περιβαλλοντική, οικονομική και κοινωνική βιωσιμότητα είναι πολύ σημαντικό να μπορείς να αναπτύσσεσαι. Να μπορείς να επενδύσεις και να φέρεις έσοδα στον προορισμό από τις δαπάνες που θα πραγματοποιούν οι ταξιδιώτες που θα επισκέπτονται τον προορισμό. Διαθέτοντας τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης η Ρόδος είναι ιδανική. Διαλέξαμε τη Ρόδο και γιατί είναι ένας από τους πιο αγαπημένους προορισμούς των πελατών μας, με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης. Θέλουμε λοιπόν ξεκάθαρα να επενδύσουμε στη Ρόδο.

– Ποια είναι η πολιτική σας για τη βιωσιμότητα ως όμιλος και πώς φτάσατε στη συνεργασία με τις ελληνικές αρχές;

– Εχουμε ήδη από καιρό εφαρμόσει καθετοποιημένα αρχές βιωσιμότητας μιας και, όπως ξέρετε, έχουμε και δραστηριότητες marketing και πωλήσεων και αερομεταφορών και κρουαζιέρας και ξενοδοχειακών υποδομών. Τόσο τα αεροπλάνα μας όσο και τα κρουαζιερόπλοιά μας αλλά και τα ξενοδοχεία μας βρίσκονται στην κορυφή των σχετικών κατατάξεων διεθνώς, όπως πιστοποιούνται από τους αρμόδιους φορείς. Προφανώς αφιερώνουμε σημαντικές προσπάθειες και πόρους στην επίτευξη στόχων βιωσιμότητας. Οταν όμως θέλεις να πετύχεις τους στόχους βιωσιμότητας που έχει δώσει η Ευρωπαϊκή Ενωση για το 2050 δεν πρέπει να δουλεύεις μόνο κάθετα αλλά και οριζόντια. Είναι σε αυτό το πλαίσιο που συμφωνήσαμε με την ελληνική κυβέρνηση, τον Ελληνα πρωθυπουργό και τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργο Χατζημάρκο, να δουλέψουμε μαζί για να αποδείξουμε ότι οι στόχοι αυτοί είναι εφικτοί. Θα κάνουμε λοιπόν από τώρα τα απαραίτητα βήματα και τις επενδύσεις που αυτά συνεπάγονται για να δείξουμε πως επιτυγχάνονται οι στόχοι.

– Τι να περιμένουμε από την πρωτοβουλία «The Rhodes Co-Lab Sustainable Destination»; Πώς θα λειτουργεί;

– Το γραφείο μας στη Ρόδο λοιπόν θα αξιολογεί, θα προωθεί και θα βοηθάει στον σχεδιασμό της χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων που θα συμβάλουν στην οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Πρόκειται για μια ανοικτή πλατφόρμα και προσκαλούμε όλους όσοι ενδιαφέρονται να συμμετέχουν και να προσέλθουν με τις προτάσεις τους. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε το εκτόπισμα, τους μηχανισμούς πωλήσεων, τα αεροπλάνα και τα ξενοδοχεία για να βοηθήσουμε καίρια σε αυτή την προσπάθεια, όπως συμφωνήσαμε με τον πρωθυπουργό με τον οποίον συνομίλησα για το project την Τετάρτη.

– Υλοποιείτε ανάλογη πρωτοβουλία σε οποιοδήποτε άλλο μέρος της Ευρώπης;

– Οχι. Γιατί πιστεύουμε πως χρειαζόμαστε ένα οικοσύστημα που δεν είναι ούτε πολύ μικρό ούτε πολύ μεγάλο, ώστε να μπορέσουμε να το αναπτύξουμε ως διεθνές πρότυπο. Η Ρόδος είναι λοιπόν το μοναδικό Co-Lab που έχουμε.

– Γνωρίζουμε ότι πολλά από τα επενδυτικά σχέδια θα χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκά και εθνικά κονδύλια. Εσείς θα συμμετάσχετε στη χρηματοδότηση των project; Ή στη χρηματοδότηση της λειτουργίας του Co-Lab; Και ποια project ενδεικτικά ενδιαφέρουν;

– Βεβαίως. Και βέβαια θα το κάνουμε. Ενας επιπλέον λόγος που επιλέξαμε τη Ρόδο είναι άλλωστε το γεγονός πως θέλουμε, όπως σας είπα, να αναπτυχθούμε εκεί και θα λανσάρουμε νέες ξενοδοχειακές δραστηριότητες, έχοντας έτσι περισσότερα διαθέσιμα κεφάλαια για τον συγκεκριμένο προορισμό. Ωστόσο εάν επρόκειτο μόνο για ξενοδοχεία και πτήσεις θα μπορούσαμε να το κάνουμε μόνοι μας. Ομως, επειδή πρόκειται για μία δράση που θα αγκαλιάσει όλη την κοινωνία και την οικονομία με προγράμματα όπως η διαχείριση των απορριμμάτων, η βιώσιμη ηλεκτροδότηση, η διαχείριση των υδάτων αλλά και αναδάσωσης και εκπαίδευσης, και επειδή στοχεύει στη μέγιστη δυνατή συμμετοχή των κατοίκων αλλά και των επιχειρήσεων στην πρωτοβουλία, είναι απαραίτητη η συνεργασία με την κυβέρνηση και τις τοπικές αρχές. Θέλουμε, για παράδειγμα, να αξιοποιήσουμε και την τοπική αγροτική παραγωγή. Πρέπει να οικοδομήσουμε ένα ολόκληρο οικοσύστημα το οποίο θα είναι έτοιμο να υποστηρίξει με όρους βιωσιμότητας τα ξενοδοχεία και τους επισκέπτες σε ευρεία κλίμακα.

– Πώς θα περιλάβει η πρωτοβουλία στη Ρόδο την κοινωνία και τις επιχειρήσεις;

– Ενα από τα πράγματα που συζητήσαμε με τον πρωθυπουργό είναι η στήριξη της επιχειρηματικότητας. Στην Ελλάδα έχετε πάρα πολύ ικανούς ανθρώπους και πλέον ένα καλό περιβάλλον μέσα στο οποίο μπορούν να αξιοποιηθούν επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, κάτι που ενδιαφέρει τους επενδυτές. Από την πλευρά μας, με όχημα το TUI Care Foundation μπορούμε να στηρίξουμε τοπικούς επιχειρηματίες. Κάναμε αρκετές τέτοιες ενέργειες στην Κρήτη, ενώ έχουμε κάνει ανάλογες δράσεις και σε άλλες χώρες. Για παράδειγμα, στη Ρόδο υπάρχουν πολύ ικανοί αγρότες παραγωγοί, οι οποίοι όμως πρέπει να αποκτήσουν μεγαλύτερη κλίμακα ώστε να μπορούν να υποστηρίξουν τον κλάδο του τουρισμού. Επομένως υπάρχει και εδώ ευκαιρία.

– Μπορούν οι πρωτοβουλίες αυτές που αναλαμβάνετε να βοηθήσουν στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου;

– Πρόκειται για ένα θέμα το οποίο έθεσε και ο πρωθυπουργός στις συζητήσεις μας. Η ερώτηση λοιπόν είναι ποιοι τύποι τουρισμού θα μπορούσαν να συνεισφέρουν σε αυτό. Ενα παράδειγμα είναι αυτό που λέμε «workation», δηλαδή η εξ αποστάσεως εργασία που θεωρώ ότι είναι πολύ ενδιαφέρουσα και την οποία συμφωνήσαμε να συμπεριλάβουμε στις πολιτικές που θα εξετάσουμε.

Η βιωσιμότητα είναι πλέον κριτήριο

– Είναι διατεθειμένοι οι πελάτες σας να πληρώσουν περισσότερο για τις διακοπές τους εφόσον αυτές γίνονται σε υποδομές και με υπηρεσίες που λειτουργούν με όρους βιωσιμότητας;

– Μπορώ να σας πω δύο πράγματα που γνωρίζω. Το πρώτο είναι πως πράγματι οι άνθρωποι πλέον ξοδεύουν περισσότερα για τις διακοπές τους. Και το δεύτερο είναι πως η βιωσιμότητα αποτελεί πολύ σημαντικότερο παράγοντα στη λήψη αποφάσεων για τα ταξίδια τους. Πριν από πέντε χρόνια οι επιλογές των ταξιδιωτών δεν είχαν να κάνουν τόσο με τη βιωσιμότητα των προορισμών. Τώρα όμως η βιωσιμότητα, και όχι μόνο η περιβαλλοντική, αλλά και η οικονομική και η κοινωνική, αποτελεί κριτήριο για τους πελάτες μας. Αυτό που δεν μπορώ να σας πω είναι αν αυτές οι δύο παράμετροι είναι συσχετισμένες. Και οι δύο τάσεις υπάρχουν, αλλά ο συσχετισμός τους δεν είναι ακόμα σαφής. Πρέπει να γίνει ακόμα πολύ μελετητικό έργο για να διαπιστώσουμε εάν και κατά πόσον αυτό συμβαίνει.

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News