Business & Finance Κυριακή 20/11/2022, 12:15
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το εμπόριο «ξαναγράφεται»: Ο πόλεμος στην Ουκρανία αυξάνει το κόστος μεταφοράς αργού

Το εμπόριο «ξαναγράφεται»: Ο πόλεμος στην Ουκρανία αυξάνει το κόστος μεταφοράς αργού

Οι μεγιστάνες των τάνκερ πετρελαίου απολαμβάνουν αύξηση εσόδων, καθώς οι κυρώσεις που προκλήθηκαν από τον πόλεμο της Ρωσίας επανασχεδιάζουν το παγκόσμιο εμπόριο αργού. Και αυτό θα διαρκέσει.

Η αναστάτωση είναι αρκετά απλή. Η Ευρώπη, για δεκαετίες ο κορυφαίος αγοραστής ρωσικού πετρελαίου, απαγορεύει τις αγορές από τη Μόσχα τον επόμενο μήνα και τις έχει ήδη περικόψει. Αντ΄αυτού τα φορτία κατευθύνονται προς την Ασία, με αποτέλεσμα τα πλοία να ταξιδεύουν χιλιάδες μίλια μακρύτερα, ανεβάζοντας μια ζωτική πτυχή της ζήτησης.

«Δεν μπορώ να πω ότι έχω ξαναδεί εμπορική διαταραχή στην κλίμακα που έχουμε σήμερα», δήλωσε ο Xάλβορ Έλεφσεν, μεσίτης στην Fearnley Shipbrokers UK, ο οποίος εργάζεται στον κλάδο από τη δεκαετία του 1980. «Αυτή την φορά, νομίζω ότι πρόκειται για αλλαγή παραδείγματος, ενώ τα προηγούμενα γεωπολιτικά γεγονότα είχαν την τάση να είναι βραχύβια και να επιστρέφουν στην κανονικότητα πιο γρήγορα».

Ένας βασικός δείκτης της βιομηχανίας, τα τονομίλια, που είναι ο όγκος του μεταφερόμενου φορτίου πολλαπλασιασμένος με την απόσταση που διανύει, αναμένεται να αυξηθεί κατά 4,3% φέτος, σύμφωνα με την Clarkson Research Services, μονάδα του μεγαλύτερου ναυλομεσίτη στον κόσμο. Τα ημερήσια κέρδη για τα μεγαλύτερα υπερδεξαμενόπλοια του κλάδου έφτασαν την Παρασκευή τα 99.628 δολάρια, τέσσερις φορές το μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων ετών, στη διαδρομή αναφοράς της αγοράς.

Earnings from supertankers on benchmark trade route
 
 

Η αγορά εμπορευματικών μεταφορών θα παραμείνει ισχυρή για το 2023 και το 2024, κυρίως λόγω των «διαρθρωτικών» αλλαγών στις εμπορικές ροές, δήλωσε ο Frederik Ness, αναλυτής της SEB: «Ο πιο σημαντικός παράγοντας είναι ότι οι αλλαγές στις εμπορικές ροές ήρθαν για να μείνουν».

Είναι απίθανο να υπάρξει κάποια ανάπαυλα από την αύξηση του κόστους των ναύλων με τη μορφή περισσότερης μεταφορικής ικανότητας, καθώς η ηλικία του στόλου των δεξαμενόπλοιων αυξάνεται σταθερά, ενισχύοντας την πίεση για διάλυση. Το μέσο πλοίο ναυπηγήθηκε πριν από 12 χρόνια, πράγμα που σημαίνει ότι ο στόλος είναι ο παλαιότερος από το 2004, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarkson.

Τα πλοία παραδίδονται συνήθως δύο χρόνια μετά την παραγγελία τους και το βιβλίο παραγγελιών για νέα πλοία βρίσκεται κοντά σε ιστορικό χαμηλό, δήλωσε ο Lars Bastian Ostereng,, ναυτιλιακός αναλυτής της Arctic Securities ASA. Συνήθως, τα δεξαμενόπλοια ανακυκλώνονται μετά από 20-25 χρόνια περίπου, αλλά δεδομένης της ηλικίας τους, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων θα συρρικνωθεί αν αυτό συμβεί τώρα. 

Ο Nes εκτιμά ότι οι τιμές των VLCC θα αυξηθούν στα 56.000 δολάρια την ημέρα το 2023 και στα 60.000 δολάρια το επόμενο έτος. Αυτό είναι υψηλότερο από το μέσο όρο των 33.000 δολαρίων κατά την τελευταία δεκαετία.

Φέτος το χειμώνα όμως, o Nokta λέει ότι οι ναύλοι των 100.000 δολαρίων την ημέρα υποστηρίζονται καλά και είναι πιθανό να αυξηθούν σε 150.000 και 200.000 δολάρια την ημέρα. Και ο ίδιος εκτιμά ότι η αγορά θα παραμείνει ισχυρότερη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.

Οι κυρώσεις της Ευρώπης τίθενται σε πλήρη ισχύ στις 5 Δεκεμβρίου, μετά το πέρας της οποίας η ένωση θα πρέπει να σταματήσει σχεδόν εξ ολοκλήρου τις θαλάσσιες εισαγωγές, με αποτέλεσμα να βαθαίνει το χάος στους εμπορικούς δρόμους.

 

moneyreview.gr με πληροφορίες από Bloomberg

 

Διαβάστε επίσης:

Ρωσία: Η ώρα του εμπάργκο – Ποιος θα αγοράσει 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα; 

Ακολουθήστε το Money Review στο Google News